hsd
A AndersS skrev:
Kanske tillfällighet, men jag gissade på egen ortsförkortning utifrån tidigare dialog.
Nejdå inget sådant, det kommer från en mailadress som jag hade för längesedan

imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi är inte fattigpensionärer ännu så vi betalar snällt renhållningsavgiften i vår "fritidskommun". Vi slipper betala för hela året men maj till september betalar vi desto mer för någon enstaka påse brännbara hushållssopor. Eftersom vi inte är bosatta där blir det inte så mycket sopor i soptunnan. Matavfallet komposteras och glas, metall, kartong källsorteras. I hemkommunen ingår återvinningsstationen i taxan. Det gör den inte i "fritidskommunen" utan särskild avgift betalas när man lämnar grovsopor. Så vi sponsrar "fritidskommunen" för ingenting. De kan visserligen behöva pengarna men vissa politiker föreslår nu att vi med fritidshus i deras kommun dessutom ska betala inkomstskatt i kommunen, förutom allt vi bidrar med (sysselsätter hantverkare, butikspersonal etc.). Gissa kommunen?
Fast nu kan ni ju kanske i ett senare tillfälle nyttja ex hemtjänst. Och beskattas o vara skriven ska man ju vara där man tillbringar mest tid alltså mer än 6 månader om året

A
M Myckling skrev:
I vår kommun har man sagt nej till fyrfack med motivet att det blir stora och tunga tunnor och att folk då låter dem stå kvar ute vid vägen istället för att dra in dem på tomten. Då skulle de stå ivägen för bla snöröjningen. Hur ser det ut hos er, drar folk in tunnorna efter de är tömda?
Det var ju bland det lamaste jag hört. Alla utom en drar in sina tunnor igen på vår gata, men han får således också en jättehög med snö runt tunnor och bil som inte stör oss andra.

vi har en regel som säger att tunnorna ska stå max 5 meter innanför tomtgräns och lättrullade ut till bilen så jag själv behöver aldrig köra runt på de.
Tunnorna är väldigt lätta att köra, 2 stora hjul bak och ett litet låsbart fram.
De tar inte så mycket plats heller anser jag.

_OR_8344-graare%20ny.jpg

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
vi har en regel som säger att tunnorna ska stå max 5 meter innanför tomtgräns
Det där förstod jag nog inte. Vilka vi? Och vad menar du med "max 5 meter innanför tomtgräns". Varför får man inte ha tunnan var man vill när den inte är vid vägen för att tömmas? Jag missförstår nog något. :thinking:

A
Alfredo Alfredo skrev:
Det där förstod jag nog inte. Vilka vi? Och vad menar du med "max 5 meter innanför tomtgräns". Varför får man inte ha tunnan var man vill när den inte är vid vägen för att tömmas? Jag missförstår nog något. :thinking:
Alltså vi på vår gata =) De som har tunnan "otillgängligt" för sopåkaren ställer fram de vid vägen, alla vet då de får sms dagen innan.

Annars får du ha den var du vill.

Men om sopgubben skall tömma tunnan så får den stå 5 meter max in på din tomt, och det ska vara lätt för sopgubben att rulla ut den till sin bil.

Jag har mina på min uppfart, snyggt stående på stenlagd "ruta" så jag behöver ju inte rulla fram de när tömning nalkas.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Som sagt i ett tidigare inlägg, vi som av någon anledning tycker FNI har sina nackdelar får se framtiden an.
Det finns många företag som håller på med spännande projekt.
Snart återgår vi till en tunna hemma och sedan regionala automatiska sorteringsanläggningar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men om sopgubben skall tömma tunnan så får den stå 5 meter max in på din tomt, och det ska vara lätt för sopgubben att rulla ut den till sin bil.
Wow, går de med på det??? Hos oss tror jag aldrig de ens kliver ur bilen och står inte tunnan "nåbar" vid vägkanten töms den inte.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
De som har tunnan "otillgängligt" för sopåkaren ställer fram de vid vägen, alla vet då de får sms dagen innan.
Det är det allra mest revolutionära som öht går att göra i villaområdet - ställa ut soptunnan på fel dag :cool:! Testa det någon gång!

• Gilla
  • Haha
videopac och 4 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Wow, går de med på det??? Hos oss tror jag aldrig de ens kliver ur bilen och står inte tunnan "nåbar" vid vägkanten töms den inte.
Jadå, även om de inte kan köra ordentligt så ställer de faktiskt tillbaka de lika snyggt igen hos mig.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är det allra mest revolutionära som öht går att göra i villaområdet - ställa ut soptunnan på fel dag :cool:! Testa det någon gång!
haha. Det gjorde faktiskt en på gatan och den var proppfull. Men det som hängde över låg istället på gatan efter att kajorna hade fest.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
När jag bodde i Linköping för 15-20 år sedan, när de införde avgift per kilo, så fick reningsverket stora problem eftersom folk började tömma askkoppar och skrapa ner matresterna i toaletten. Så det är inte alltid det fungerar bra med piska.
Morot är nog att föredra

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Olika system i kommunerna, vi har en fast avgift på drygt 1000 kr som alla med egen fastighet betalar den avgiften innefattar ju även återvinningsstationerna i kommunen sedan betalar vi 75 kr för varje gång soptunnan töms

S
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte så säker på det. Om de exempelvis hittar adresserade brev i samma igenknutna påse som "ofoget" tror jag de har en skaplig chans.

[bild]

Kom just på ett nytt sätt att djävlas med sina grannar. Vem blir först med en livetråd? :cool:
Vem lägger adresserade brev i påse???

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Vem lägger adresserade brev i påse???
Oftast är det nog brevbärare som inte sköter utdelningen

• Haha
videopac
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ingen skulle väl komma på iden att tvinga någon att spola toaletten 4ggr om dagen oavsett om man skitit eller inte.
Jodå, den idén har man allt kommit på i rätt många kommuner. Du betalar en schabloniserad avgift för avloppsvatten utifrån hur stor tomt du har. Samt betalar det allra mesta av spolvattnet via den fasta abonnemangsavgiften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.