![hsd](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/54/54862.jpg?1274380793)
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 474 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 474 inlägg
Fast nu kan ni ju kanske i ett senare tillfälle nyttja ex hemtjänst. Och beskattas o vara skriven ska man ju vara där man tillbringar mest tid alltså mer än 6 månader om åretimported_Benno skrev:
Vi är inte fattigpensionärer ännu så vi betalar snällt renhållningsavgiften i vår "fritidskommun". Vi slipper betala för hela året men maj till september betalar vi desto mer för någon enstaka påse brännbara hushållssopor. Eftersom vi inte är bosatta där blir det inte så mycket sopor i soptunnan. Matavfallet komposteras och glas, metall, kartong källsorteras. I hemkommunen ingår återvinningsstationen i taxan. Det gör den inte i "fritidskommunen" utan särskild avgift betalas när man lämnar grovsopor. Så vi sponsrar "fritidskommunen" för ingenting. De kan visserligen behöva pengarna men vissa politiker föreslår nu att vi med fritidshus i deras kommun dessutom ska betala inkomstskatt i kommunen, förutom allt vi bidrar med (sysselsätter hantverkare, butikspersonal etc.). Gissa kommunen?
Det var ju bland det lamaste jag hört. Alla utom en drar in sina tunnor igen på vår gata, men han får således också en jättehög med snö runt tunnor och bil som inte stör oss andra.M Myckling skrev:
vi har en regel som säger att tunnorna ska stå max 5 meter innanför tomtgräns och lättrullade ut till bilen så jag själv behöver aldrig köra runt på de.
Tunnorna är väldigt lätta att köra, 2 stora hjul bak och ett litet låsbart fram.
De tar inte så mycket plats heller anser jag.
![_OR_8344-graare%20ny.jpg _OR_8344-graare%20ny.jpg](/forum/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fssam.se%2Fimages%2F200.576974b316cd56888eddf8c6%2F1567665885093%2F_OR_8344-graare%2520ny.jpg&hash=333f5fe6a6987f5db1505a6d297f112e)
Det där förstod jag nog inte. Vilka vi? Och vad menar du med "max 5 meter innanför tomtgräns". Varför får man inte ha tunnan var man vill när den inte är vid vägen för att tömmas? Jag missförstår nog något.Rkarlsson skrev:
Alltså vi på vår gata =) De som har tunnan "otillgängligt" för sopåkaren ställer fram de vid vägen, alla vet då de får sms dagen innan.Alfredo skrev:
Annars får du ha den var du vill.
Men om sopgubben skall tömma tunnan så får den stå 5 meter max in på din tomt, och det ska vara lätt för sopgubben att rulla ut den till sin bil.
Jag har mina på min uppfart, snyggt stående på stenlagd "ruta" så jag behöver ju inte rulla fram de när tömning nalkas.
Som sagt i ett tidigare inlägg, vi som av någon anledning tycker FNI har sina nackdelar får se framtiden an.
Det finns många företag som håller på med spännande projekt.
Snart återgår vi till en tunna hemma och sedan regionala automatiska sorteringsanläggningar.
Det finns många företag som håller på med spännande projekt.
Snart återgår vi till en tunna hemma och sedan regionala automatiska sorteringsanläggningar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 298 inlägg
Jodå, den idén har man allt kommit på i rätt många kommuner. Du betalar en schabloniserad avgift för avloppsvatten utifrån hur stor tomt du har. Samt betalar det allra mesta av spolvattnet via den fasta abonnemangsavgiften.M MagHam skrev: