J jassaj skrev:
Jösses, jag är tydligare då. På toaletten har vi duschar, efter duschen så kan det hända att man står å fixar till sig, speciellt om man ska på fest.

Har man bjudning hemma, kan jag tycka det är trevligt att ha musik på lite lågt på gästtoaletten.
Har bekanta som kört Sonos länge. När de har fest/bjudning och liknande tycker jag alltid att det är en jäkla schysst lyxstämning som infinner sig när det körs clublounge-musik eller jazz eller liknande inne på toaletten.

Jag har dock tre barn så det är tillräckligt med ljud på morgonen och kvällen som det är, så högtalare som spelar musik utöver det hade gjort mig tokig. 😬

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Detta är märkligt i högsta grad.
Jag har kört Sonos sedan lanseringen i Sverige och byggt ehus med Sonos i alla rum (Amp).
Har idag annat hus utan amp men följande
4st Play 1
1 Move
3 Symfonisk
1 Arc med sub gen3 samt 2 play 1 surround.
1 Ace
Upplever inget lagg what so ever vid varken volymändring eller play/paus.
Har inte heller problem med att prylarna inte hittas.

Dock kör jag ett väldigt bra mesh på 1Gbit fiber om det kan vara avgörande.

Jag hör till minoriteten här som upplever systemet stabilare efter uppgraderingen. Tidigare tappade jag kopplingen någon gång veckan vilket åtgärdades med omstart av wifi-routern. Nu behöver jag aldrig göra det. Jag spelar på två Five, en Move och en Roam. Tidigare var det problem att få tillbaka kopplingen till Sonos om jag spelade på Roam via bluetooth. Men nu hittar den tillbaka utan att något behöver startas om.
Provade precis att styra högtalarna med paus, play och volym. De svarar direkt på kommando från appen. Det tar kanske 2-3 sekunder att byta från P3 till en låt på en Spotifylista. Vet inte om det är dåligt eller bra, men mig stör det inte.
Så på det stora hela är jag nöjd med anläggningen.

tommib tommib skrev:
Sonos var länge herre på täppan när det gällde multiroomljud. Dyrt, javisst, men synnerligen välfungerande. Smidigt, enkelt, bra app, snygg hårdvara. Sen kom IKEA också med sitt samarbete och gjorde det billigt med Symfonisk bokhyllehögtalare.

För ett tag sedan aviserade Sonos att äldre hårdvara skulle sluta fungera, pga mjukvaruuppdateringar. Storm på internet följde och de fick backa. Nu i våras så gjorde de dock en "modig" uppdatering av sin app och sitt protokoll som högtalarna kommunicerar med. Detta har gjort systemen i stort sett obrukbara.

Problemet som jag förstår det är att det numera skickas väldigt mycket mer trafik mellan högtalarna och det skickas också ut i "molnet". En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida. En nackdel är att hela systemet blir extremt slött på att reagera på så enkla saker som en volymändring. Att byta låt är ett vågspel, man vet aldrig om man hoppar fram en eller flera låtar beroende på att man inte får någon feedback på att man tryckt på knappen. Samma med play/pause. För mig säger appen också att jag inte har några installerade produkter varje gång jag startar den, för att efter ca 10-15 sekunder hitta alla produkterna. Förutom detta försvann massor av funktionalitet och man har lovat från Sonos att återställa den, vilket sägs vara på gång. T.ex. möjligheten att skapa spellistor.

Det lustiga är att det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.

Så, vad ska man göra åt det här då? Internet har rasat sedan våren och Sonos verkar inte ha för avsikt att backa. Det ger väl endast ett handlingsalternativ och det är att köpa något annat system. Är det någon som har några förslag? Eller finns det tredjepartsmjukvara som klarar av att gruppera högtalarna? Det är just nu den kritiska frågan. Det går utmärkt att spela direkt från Spotify till Sonos och då är det responsivt som vanligt. Problemet är att man måste göra grupperna i Sonosappen. Att fortsätta så är inte ett så aptitligt alternativ då det försämrar användbarheten rejält och tar bort det som var Sonos USP, nämligen att det var enkelt och smidigt.
Jag kör gamla S1 appen hemma och på landet till mina två separata anläggningar. Uppdateringar av den appen och av komponenterna i systemet har funkat perfekt i flera år. Ställde om allt när Sonos kom med S2 appen för ett antal år sedan när de försökte att få alla att installera den nya appen genom att stöka till det så att S1 skulle fungera dåligt. Kommer tyvärr inte ihåg alla förändringar i nätverk mm som jag gjorde då. Allt har fungerat perfekt i flera år nu på båda anläggningarna med Spotify, spellistor mm. Jag vet dock inte vad jag missat i funktionalitet med S2 appen men med facit i hand verkar jag ha gjort rätt😀

• Gilla
joho68
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Testa köra allt på WiFi. Jag gjorde en felsökning via deras support och det blev bättre med anslutningsproblemen. Dock kvarstår laget när man ska byta låt eller höja volym t.ex. det måste de fixa. I mitt fall hade jag en sån där Internet över elnätet puck till några andra system (bastun och FTX) som skapade ett lika dant Wi-Fi som det sonos gick på och då blev det kaos.

De har faktiskt en bra telefonsupport som kan koppla upp sig mot dit system och felsöka kan jag rekommendera.

Skulle jag köpa ett nytt system idag skulle det inte bli Sonos men nu är man så djupt inne i det att det blir väldigt kostsamt att byta

😢
Tack! Jag har allt på WiFi. Ett problem är kanske att det tidigare kontot hade min man och som naturligtvis fixade allt. Jag har med andra ord inte en susning. Har två Sonos Move som jag försöker få fart på i första hand. Sedan finns det bar, sub, satelliter(?) till teve som ännu inte är inkopplade. Sonos Move, jag använder appen som lotsar mig fram till nytt nätverk. Där blir det stopp. Den finner inte enheten.

joho68 joho68 skrev:
Något som är riktigt surt med Sonos är att de verkligen försöker stänga in användaren även vad gäller t ex reparationer genom att "gegga till" kretskorten, etc inuti lådorna.
Som sagt, känns som de drivs av samma tanke som apple, tesla mfl. som vill låsa in och försvåra för användarna. Synd, för jag uppfattade som att Sonos var ledande av dessa system i väldigt många år.

Det är ju samma med Apple och Tesla. De har en så bra produkt att de kan kosta på sig att vara osjyssta mot sina användare.

Linux, Windows, Google osv bygger ju på att användarna har ganska mycket att tweka på och att systemet är rätt öppet. Ett helt annat koncept. Som jag gillar mer.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr har Sonos försämrats kraftigt de senaste typ 3-4 åren.
Så till den milda grad att jag skulle tro det platsar som typexempel på "hur man på några år kör ett topp-företag i botten" på företags- / management-utbildningar. Det har gått från ett av de mest respekterade konsumentelektronik-företagen med förvisso dyra men mycket välfungerande produkter till ett av de mest hatade med (numera ännu dyrare) skräp-produkter med mycket dåligt fungerande tjänster. Vad jag förstår har många duktiga anställda flytt företaget, både utvecklare och andra viktiga funktioner (finns spaltmeter att läsa på tex reddit)

Jag har själv kört Sonos sedan 2011-2012, i början köpte jag nya sonos prylar nästan varje år för att gradvis fylla ut hela huset med ljud. De första åren var det i stort sett utan problem och en fröjd att använda. Jag rekommenderade Sonos till alla som funderade på "trådlösa" ljudsystem - men det slutade jag med för ett par år sedan (nu låter det istället typ "köp absolut inte Sonos - you have been warned").

Ett av många exempel där "blodet har kokat" på mig:
Jag har typ 10st äldre sonos produkter (play5, play1, connect, move, samt att jag hade 2st one) och kör det gamla system-1 / S1. De flesta av prylarna är så gamla att de inte kan köra det nyare S2 (eller vad det heter nuförtiden), så jag har inte uppdaterat (Men ett par av prylarna klarade tydligen både system 1 och system 2.. läs vidare)

För ett par år sedan lånade jag ut ett par av mina "sonos one" till min son som skulle ha fest. Jag tänkte inte på att han kör system2/S2 (han har nyare sonos prylar än jag). När han adderade mina Sonos one till sitt sonos system så uppdaterades firmware i dessa automatiskt till system2.

När jag fick tillbaks dem så fungerade de inte i mitt Sonos S1 system, jag försökte därför backa tillbaka firmware till S1, gick inte, flera samtal till supporten (flera timmars köande totalt sett) som inte visste riktigt men trodde att det borde gå.. Till slut fick jag tag i en mer erfaren supportperson som berättade att de nyligen tagit bort möjligheten att backa tillbaka firmware (tydligen ett "management-beslut", antar de måste ha missat avsnittet om hur man vårdar en kundrelation på sina MBA utbildningar..). Gissa om jag blev förbannad. Så nu är ett rum utan sonos ljud (aldrig i livet jag lägger en enda krona mer på det skräpet).

Ett annat exempel på "sonos relaterat blodkokande" (hos en bekant): stötte på en äldre bekant nyligen som berättade att han satsat på ett stort dyrt sonos ljud system; arc, subbas, era-nåt, nån till köket, mm (för ca 50 tusen), det gick inte att få igång, han höll att få hjärt-stopp av allt strul, han lämnade därför tillbaks alltihop och kör numera "det inbyggda ljudet i tvn" som får duga tills han får kraft och lust att köpa nåt annat.

Jag letar också efter nån ny lösning, hakar mig fram med mina gamla s1 prylar, systemet har blivit rätt segt man får ha tålamod när man grupperar om och starta om s1 appen några gånger innan alla sonos prylar syns, och det tar ibland ganska lång tid innan sonos "dyker upp" i spotify, osv (men ska väl vara glad att jag inte har det nya totalhaveriet till systemmjukvara)

Kör sonos på wifi only, har lagt mycket tid på detta och det funkar bättre än om man ansluter en eller flera sonos prylar till ethernet (då sonos systemet drar igång nåt eget Sonos-net som ligger på samma frekvenser som wifi och de kan störa varandra). Det är viktigt att ha bra wifi-täckning.

Som alternativ har jag sneglat på Audio Pro (svensk firma tror jag), som verkar prisvärda, men vet inte hur robust deras multi-rumslösning är..

Ursäkta långt inlägg / rant, ville bara skriva av mig när jag såg tråden :)

• Gilla
  • Ledsen
SvanteC och 12 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som sagt, känns som de drivs av samma tanke som apple, tesla mfl. som vill låsa in och försvåra för användarna. Synd, för jag uppfattade som att Sonos var ledande av dessa system i väldigt många år.

Det är ju samma med Apple och Tesla. De har en så bra produkt att de kan kosta på sig att vara osjyssta mot sina användare.

Linux, Windows, Google osv bygger ju på att användarna har ganska mycket att tweka på och att systemet är rätt öppet. Ett helt annat koncept. Som jag gillar mer.
Hehe, vi ska inte kapa tråden, men undrar hur många som sitter med Sonos, som även gillar Plejd...?

• Gilla
  • Haha
jbernspang och 3 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Tyvärr har Sonos försämrats kraftigt de senaste typ 3-4 åren.
Så till den milda grad att jag skulle tro det platsar som typexempel på "hur man på några år kör ett topp-företag i botten" på företags- / management-utbildningar. Det har gått från ett av de mest respekterade konsumentelektronik-företagen med förvisso dyra men mycket välfungerande produkter till ett av de mest hatade med (numera ännu dyrare) skräp-produkter med mycket dåligt fungerande tjänster. Vad jag förstår har många duktiga anställda flytt företaget, både utvecklare och andra viktiga funktioner (finns spaltmeter att läsa på tex reddit)

Jag har själv kört Sonos sedan 2011-2012, i början köpte jag nya sonos prylar nästan varje år för att gradvis fylla ut hela huset med ljud. De första åren var det i stort sett utan problem och en fröjd att använda. Jag rekommenderade Sonos till alla som funderade på "trådlösa" ljudsystem - men det slutade jag med för ett par år sedan (nu låter det istället typ "köp absolut inte Sonos - you have been warned").

Ett av många exempel där "blodet har kokat" på mig:
Jag har typ 10st äldre sonos produkter (play5, play1, connect, move, samt att jag hade 2st one) och kör det gamla system-1 / S1. De flesta av prylarna är så gamla att de inte kan köra det nyare S2 (eller vad det heter nuförtiden), så jag har inte uppdaterat (Men ett par av prylarna klarade tydligen både system 1 och system 2.. läs vidare)

För ett par år sedan lånade jag ut ett par av mina "sonos one" till min son som skulle ha fest. Jag tänkte inte på att han kör system2/S2 (han har nyare sonos prylar än jag). När han adderade mina Sonos one till sitt sonos system så uppdaterades firmware i dessa automatiskt till system2.

När jag fick tillbaks dem så fungerade de inte i mitt Sonos S1 system, jag försökte därför backa tillbaka firmware till S1, gick inte, flera samtal till supporten (flera timmars köande totalt sett) som inte visste riktigt men trodde att det borde gå.. Till slut fick jag tag i en mer erfaren supportperson som berättade att de nyligen tagit bort möjligheten att backa tillbaka firmware (tydligen ett "management-beslut", antar de måste ha missat avsnittet om hur man vårdar en kundrelation på sina MBA utbildningar..). Gissa om jag blev förbannad. Så nu är ett rum utan sonos ljud (aldrig i livet jag lägger en enda krona mer på det skräpet).

Ett annat exempel på "sonos relaterat blodkokande" (hos en bekant): stötte på en äldre bekant nyligen som berättade att han satsat på ett stort dyrt sonos ljud system; arc, subbas, era-nåt, nån till köket, mm (för ca 50 tusen), det gick inte att få igång, han höll att få hjärt-stopp av allt strul, han lämnade därför tillbaks alltihop och kör numera "det inbyggda ljudet i tvn" som får duga tills han får kraft och lust att köpa nåt annat.

Jag letar också efter nån ny lösning, hakar mig fram med mina gamla s1 prylar, systemet har blivit rätt segt man får ha tålamod när man grupperar om och starta om s1 appen några gånger innan alla sonos prylar syns, och det tar ibland ganska lång tid innan sonos "dyker upp" i spotify, osv (men ska väl vara glad att jag inte har det nya totalhaveriet till systemmjukvara)

Kör sonos på wifi only, har lagt mycket tid på detta och det funkar bättre än om man ansluter en eller flera sonos prylar till ethernet (då sonos systemet drar igång nåt eget Sonos-net som ligger på samma frekvenser som wifi och de kan störa varandra). Det är viktigt att ha bra wifi-täckning.

Som alternativ har jag sneglat på Audio Pro (svensk firma tror jag), som verkar prisvärda, men vet inte hur robust deras multi-rumslösning är..

Ursäkta långt inlägg / rant, ville bara skriva av mig när jag såg tråden :)
Tydlig Fredde-varning på denna skit.😂🤣

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Har du collat vad en Audio Pro Link1 kan göra (typ Cromecast audio)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hehe, vi ska inte kapa tråden, men undrar hur många som sitter med Sonos, som även gillar Plejd...?
Har Sonos men skulle definitivt ALDRIG köpa Plejd.

Jag ställer mig i kön av människor som upplever en stor försämring det senaste året (oklart exakt när eller om det kopplas till uppgraderingen, tror problemen började innan). Vi kör rätt många högtalare i huset, samtliga nyare varianter:
3st Play:5 gen 2
6st One
1 sub

Vi har trådat mesh-nätverk som med marginal täcker hela fastigheten (trä-hus), och kör dessutom boost. Likförbaskat tar det ofta runt 15 sekunder att ansluta till systemet varje gång jag startar appen. Att sedan navigera i appen är rent vidrigt, allt tar tid.

Vi kör även röststyrning med google home vilket fungerade problemfritt fram tills för något år sedan. Det började smått med att google inte hittade Sonos-enheten man vill ha musik på, men sen blev det värre och värre. Nu kan vi i stort sett inte använda röststyrning längre. Behövs alltid minst 3 försök för att få igång musiken (och det är inte googles fel, den uppfattar korrekt vad man ber om, men Sonos lyder inte instruktionerna den får).

Jag hoppas verkligen de löser detta snart.

tommib tommib skrev:
En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida.
Lite som att en fördel med öppen planlösning är att man kan placera toan i vardagsrummet. Men är det en bra idé? ;)
tommib tommib skrev:
det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.
Detta är väl öppningen för en lösning att ordna något via OpenHAB?

Brandvägga sedan systemet från sonos.com så att den inte kan uppgradera eller övh veta om att någon uppgradering finns.
Verkar för övrigt som att det går att gå från firmware S2 till S1.

tommib tommib skrev:
2 st Play:1
1 st Connect
3 st Symfonisk.
Således?
Modell:Vad det är:Anslutning:
2xPlay:1Fristånde högtalareWiFi
1xConnectFörstärkareEthernet
3xSymfoniskFristånde högtalare i en lampaEthernet

För förstärkaren kan man se lite innanmäte här på youtube:
FixitFrank: Sonos connect:Amp diagnosis/Repair part 1 (2019-01-20)
24:32 Moderkortet i bild
FixitFrank: Sonos connect:Amp repair part 2 (2019-01-26)

ifixit.com: Sonos Connect Internal Power Supply Replacement (2020-03-20) ..bild

Verkar som förstärkaren har ett rätt litet styrkort som sitter på förstärkarens moderkort. Så troligen någon rätt liten inbyggd (embedded) mikrokontroller i nivå med Raspberry Pi Zero. En lite mer avancerad möjlighet är om man kan hacka dess innanmäte antingen genom att logga in, byta firmware eller ordna eget styrkort.

Kikar man på företagshändelser kan man se något strax innan haveriet som verkar börjat med CR100 i början av år 2018 där de med flit trasade sönder enheterna fjärrledes och sedan prompt blev stämda. Okänt om det har kausalt samband, men nära i tiden ligger det.
"In January 2017, MacFarlane announced via the company's blog that he would be stepping down from his role as CEO, and that he would be succeeded in this position by former COO Patrick Spence.[32]

In December 2017, IKEA and Sonos announced a collaboration to build Sonos' technology into furniture sold by IKEA.[33]

In August 2018, Sonos went public, trading on the NASDAQ under the symbol SONO.[34]"
d.MBA: 088 sonos - Business design teardown (2023-06-01)

Alternativ till denna soppa skulle kunna vara en Raspberry Pi Zero med inbyggd WiFi eller annan modell med trådad Ethernet. som man kopplar ett USB "ljudkort" till. Garanterat uppgraderbart..

Alltihop påminner om Compare-IT / OurLiving där folk blir sittande med värdelös hårdvara för att "molnet" dvs någon annans dator rycks bort och dokumentation samt API saknas som alltid.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Verkar för övrigt som att det går att gå från firmware S2 till S1.
Där ser man, fanns inte när jag behövde gå tillbaka för ett par år sedan, men de fick mycket kritik för det så kanske nån chef där tog sitt förnuft till fånga och ändrade beslutet? (förvånande isåfall) (Jag har inte kvar mina sonos one så kan inte prova själv. För egen del är fötroendet slut, skulle inte lita på att det fungerar fastän det står så.. Har genom åren agerat supportnisse åt vänner med sonos och de sista åren erfarit sonos instruktioner som helt enkelt inte fungerar, och supporten verkar ofta inte veta heller)
Edit: När jag tänker efter så fanns det nog en sån "nedgraderings-instruktion" ändån på sonos supportweb, men det fungerade alltså inte, och många supportpersoner läste samma sida och försökte guida mig igenom utan framgång..

Redigerat:
Jag har AudioPro, 5 små högtalare och en Link. Kan ta några sekunder att få igång den från Spotify, men sen svarar de snabbt med Spotify connect.

Dessutom har jag Plejd och är supernöjd 😃

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.