Tack för klargörandet, jag också missförstått.

Dock så har jag aldrig noterat högre varvtal trots att alla villkor för påslagen sommarkyla är uppfyllda.
Nåja, jag får ta och kika igen.

Angående kylåtervinning, borde man se någon symbol på fjärrkontrollen för det? Visas det som vanlig värmeväxling?

Inställningarna vi talat om tidigare kan ju vara sådana att sommarkyla inte startar. Fabriksinställningarna var väl sådana att det ska bli ganska stora tempdiffar för att det ska starta.

Man kan ju också justera vilka fläkthastigheter man vill ha på sommarkylan i servicemenyn. Jag har justerat upp till omkring 2000 rpm under sommarskyla.

Kylåtervinningen syns som ett litet minus (istället för plus) i hörnet på displayen.

ek87 skrev:
Det tråkiga är att den inte är så jätte tyst, jag vaknar inte av den men när man börjar vakna till så hör man luften.
Jaja, småproblem.

Nu vet jag hur den funkar, går ju att stänga av om jag känner för det.
Jag har för mig att när sommarkylan aktiveras så går fläkthastigheten ifrån "standard" till "medium". Du kan ju alltid reducera fläkthastigheten "medium" något så attt du ej störs av fläktökningen, det kommer innebära att den inte kyler ner rummen lika effektivt på sommarnätter, men det kanske kan vara bättre än att irriteras av missljud.

Jag har för mig att även forceringsknappen ställer fläkten i "medium", om du inte vill sänka hastigheten på medium på grund av sommarkylan så har jag för mig att du kan i inställningarna ange att forceringsknappen skall aktivera läge "max" istället, Då kan du ange i hastigheten för "max" samma som du idag har i "medium", på så sätt har du samma hastighet som idag på forceringen(Max), men du kan ändå anpassa "sommarkylan" (medium) till den nivå du tycker är acceptabel.

Hoppas du hängde med i mina svängar där. Hastighetsnivåerna ligger om jag kommer ihåg rätt: Min/Standard/medium/max. Och förhållandet mellan till&frånluft anges genom att anpassa hastigheten i standard (detta bör ej göras då injusteringen för standarddrift förändras, och även undertrycket kan ändras.)

Sommarkyla fungerar genom att växlaren roterar när inomhus temperaturen är lägre än uteluften.
Alltså kyler uteluften med den svalare inomhusluften. Värmeväxling fast "tvärtom"

Sen verkar det som att sommarkylan går igång även fast jag har den avslagen och kör med kylvattenbatteri:mad: jävla skit Heru !!!

• Gilla
Rubik
  • Laddar…
surf_fredde skrev:
Sommarkyla fungerar genom att växlaren roterar när inomhus temperaturen är lägre än uteluften.
Alltså kyler uteluften med den svalare inomhusluften. Värmeväxling fast "tvärtom"

Sen verkar det som att sommarkylan går igång även fast jag har den avslagen och kör med kylvattenbatteri:mad: jävla skit Heru !!!
Du blandar ihop funktionerna sommarkyla och kylåtervinning. Det du beskriver är kylåtervinning och det kan inte stängas av. Sommarkyla kan stängas av men har å andra sidan inget med växlaren eller rotorn att göra. Se inlägg 15.

Det är ,oavsett vad åtgärderna kallas, på tok för lite luftflöde för att ge märkbar kyleffekt.

exerg skrev:
Det är ,oavsett vad åtgärderna kallas, på tok för lite luftflöde för att ge märkbar kyleffekt.
Nja, en grad eller ett par är inte att förringa, speciellt då de är "gratis"... Jag tar hellre 24 grader tilluft än 27 (kylåtervinning). Sen att kyleffekten på innerrumstemperaturen kanske inte gör så mycket, men kylåtervinning är "gratis" och varje grad sänkt är en vinst enligt mig.

En liten fråga till er som kan detta bättre än mig.

Jag har förstått att sommarkylan är en ren ventilation dock blir jag lite osäker på om det verkligen fungerar som det är tänkt hos mig.

Jag har följande världen inställda:
Fjärrkontroll för sommarkyla visar temperaturinställningar: inluft 16°C, frånluft hög 21°C och låg 18°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när jag vaknade imorse så var otroligt varmt hemma att jag började kolla om något var fel och fick då upp följande info:
Fjärrkontrollens display visar temperaturinställningar: inkommande luft 16°C, utgående luft 26°C.
Skapa konto

OM jag tolkar fjärrkontrollen rätt så suger aggregatet in 16 gradig luft utifrån men blåser in 23 gradig luft i huset.
Samtidigt suger den ut 26 gradig luft från huset och blåser ut samma 26 gradiga luft ur huset.
Enligt samma bild ska ju värmeåtervinningen vara avslagen, vilket känns helt rätt när vi vill sänka tempen i huset.

1. Varför lyckas inte aggregatet blåsa in 16 gradig luft in i huset?
2. Om jag har en tempraturhöjning på luften som kommer in men ingen sänkning på den luften som går ut, var kommer energin från att höja inkommande luft med 7 grader ?

:thinking:

Har du någon eftervärmare? Om t.ex. en vattenventil till en vattenburen eftervärmare fastnat öppen (och du har värmen på) så kan det väl bli så... men det verkar otroligt/långsökt...

A Anders243 skrev:
Har du någon eftervärmare? Om t.ex. en vattenventil till en vattenburen eftervärmare fastnat öppen (och du har värmen på) så kan det väl bli så... men det verkar otroligt/långsökt...
Ingen extern eftervärmare. Dessutom borde ju temperaturen som aggregatet redovisar tas "inuti" själva aggregatet då vi inte har några externa tempgivare.

Sommar kyla är väll en funktion man endast kör om man har nån form av kylare eller vad man ska säga?
Jag har alltid sommarkyla av så här ser det ut för mig, ställer bara ner tempen till det lägsta

• Digital termostat visande inställda temperaturer med lägsta möjliga inställning för sommarkyla.
    Skapa konto
Alltså, jag fattar inte de där instruktionerna.
Om jag vill att det ska bli så kallt som möjligt, vilka värden ska jag då ställa in?

Testa hög: 23, låg: 16 tex, eller ännu lägre på den ”höga”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.