Jag fattar inte vad är det som ska kyla?
Vad är kallare än att suga in uteluft och rotorn bara står still? Hur kan man kyla om man inte har nått att kyla med förutom luften utifrån?
 
  • Gilla
Rvenetråm
  • Laddar…
Den tar in uteluften utan att förvärma den
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den tar in uteluften utan att förvärma den
Ja det förstår jag men det gör det ju även fast man har sommarkyla av .
Som sagt jag har av, ställt temp 15 grader, rotorn står Still.

Det kanske bara är en funktion för att slippa ändra temp?
 
Nej, om den är av har jag förstått det som att den alltid återvinner värmen ur avluften.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, om den är av har jag förstått det som att den alltid återvinner värmen ur avluften.
När det står av uppe till vänster på kontrollen roterar inte rotorn, det har jag tom kollat genom att öppna luckan.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Testade sommarkyla för första gången i natt och vad jag förstår så är vitsen med funktionen att när uteluften blir tillräckligt sval så drar fläktarna automatiskt igång på fullt blås och sänks igen när temperaturen nått en viss gräns.
I vårt fall så både lät och blåste det rejält hela natten så jag vet inte om jag kommer köra funktionen i natt igen.... Hade standardinställningarna så man kanske borde justerat något men hänger inte riktigt med på vad man borde justera för att få önskat resultat...
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
E Earplugged skrev:
Testade sommarkyla för första gången i natt och vad jag förstår så är vitsen med funktionen att när uteluften blir tillräckligt sval så drar fläktarna automatiskt igång på fullt blås och sänks igen när temperaturen nått en viss gräns.
I vårt fall så både lät och blåste det rejält hela natten så jag vet inte om jag kommer köra funktionen i natt igen.... Hade standardinställningarna så man kanske borde justerat något men hänger inte riktigt med på vad man borde justera för att få önskat resultat...
Ok, är nog inte beredd att köra fullt blås, speciellt inte på natten blåser och låter en del då :)
 
E Earplugged skrev:
Testade sommarkyla för första gången i natt och vad jag förstår så är vitsen med funktionen att när uteluften blir tillräckligt sval så drar fläktarna automatiskt igång på fullt blås och sänks igen när temperaturen nått en viss gräns.
I vårt fall så både lät och blåste det rejält hela natten så jag vet inte om jag kommer köra funktionen i natt igen.... Hade standardinställningarna så man kanske borde justerat något men hänger inte riktigt med på vad man borde justera för att få önskat resultat...
Tack för info. Jag har haft "sommarkyla" inkopplad, men jag börjar undra om det är riktigt klokt.
Under den senaste värmeböljan har jag följt ändringarna i temperaturen. Varje kväll har jag vädrat i flera timmar för att sänka innetemperaturen. Sen måste jag ju stänga de flesta dörrar och fönster när vi går och lägger oss, för att hindra tjuvar och banditer från att promenera rakt in. Då har fläkten satt igång med buller och bång och arbetat med ökad hastighet i flera timmar. Det är ju programmerat så. Men på morgnarna var det ungefär lika varmt inne ändå!

Någonstans i proceduren finns det ett "feltänk". Medan fläkten tar hand om luften på sitt finurliga vis, är själva huset - konstruktionen - fortfarande varm efter den intensiva hettan, Byggnadsmaterialet lagrar värmen, olika länge för olika material och tjocklek, men ändå. Det tar lite tid innan själva huset svalnat. Sen kan vi sätta korsdrag eller låta fläkten vispa in sval luft i ett flera timmar utan att det gör så stor skillnad.
 
Undrar om man inte glömt att ta ut tempmätaren ut elskåpet på ditt heru agg.
Alltså glömt att montera den i tilluftskanalen, alternativt satt den i fel kanal.
 
  • Ledsen
Cider
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ok, är nog inte beredd att köra fullt blås, speciellt inte på natten blåser och låter en del då :)
Fläktarna har 4st olika hastigheter, STD, MIN, MEDEL och MAX
Sommarkylan använder samma hastighet som forcering.

Så ställ fläkthastighet MAX till det högsta värdet du kan leva med ljudmässigt och kolla så att funktionen forcering pekar mot fläkthastighet MAX
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Fläktarna har 4st olika hastigheter, STD, MIN, MEDEL och MAX
Sommarkylan använder samma hastighet som forcering.

Så ställ fläkthastighet MAX till det högsta värdet du kan leva med ljudmässigt och kolla så att funktionen forcering pekar mot fläkthastighet MAX
Intressant! Det ska jag också kolla upp på vår fläkt.
 
Tråkigt att man inte verkar kunna välja fläkthastighet på sommarkylan.

Skulle vilja ha den på medel för max tillåten ljudnivå på natten och forcering på max för fullt flås när man vill ha det. Men eftersom sommarkyla bara går på max och max fläkthastighet inte kan ställas lägre inställt än medel så får jag antingen leva med en låg forceringshastighet eller avstängd sommarkyla (har hittils bara kört avstängd)
 
D Dsl skrev:
Tråkigt att man inte verkar kunna välja fläkthastighet på sommarkylan.

Skulle vilja ha den på medel för max tillåten ljudnivå på natten och forcering på max för fullt flås när man vill ha det. Men eftersom sommarkyla bara går på max och max fläkthastighet inte kan ställas lägre inställt än medel så får jag antingen leva med en låg forceringshastighet eller avstängd sommarkyla (har hittils bara kört avstängd)
Ja, det är väldigt mycket som man kan önska, jag sitter i skiten pga en så enkel funktion att aggregatet vägrar tillåta lägre än 15grader i tilluft. Blir nog tvungen att bygga eget styrsystem snart.

Men du kan ställa sommarkyla på medel också, dock blir forcering och sommarkyla alltid samma hastighet.
Det enda sommarkylan gör egentligen är att öka fläkthastighet, så om man kör så mycket man orkar lyssna på är det ingen skillnad alls, så fort temperaturen inne är högre än yttertemp kommer rotorn stå stilla ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.