E
Skrivet av: Kjell

Var tvungen att gå in på sajten. Häftiga kåkar. Jag fattar att några inte kan låta bli att provoceras, men oj oj oj. Ja tack!

E
Skrivet av: Bromma

Huset var nyligen till salu, bara 24 milljoner kr..

E
Skrivet av: Torsten

Svar på John E s inlägg.
Bäste John!
det är inte lätt att förstå allt. Vad jag fattar så är Du en som förstår allt.
Gratulerar Dig till det. Du kanske kan förklara vad en "Riktig arkitekt är?"

E
Skrivet av: Magnus

John E, min fråga är om du har besökt ett Ross hus? De är varken lika, svårmöblerade, har "knepiga platser utanför huset". Knappast heller ineffektiva ur energisynpunkt. Snarare tvärt om. Sedan kanske jag kan påminna alla om att cellplast konsekvent används under grunden på så gott som 99,9% av alla nybyggda villor, under mark dessutom där fukt verkligen finns. Att ha det ovan mark, med brandskyddande skikt både utvändigt och invändigt är fullt ut funktionellt och í enlighet med byggfysiken. Det har inget med enstegstätade fasader med träreglar och mineralull och tät puts.
Alla Ross hus byggs dessutom inte med cellplastblock. Det finns både trähus och hus i Leca tex. Beställaren bestämmer.

E
Skrivet av: John E

Magnus
Ja, jag har besökt Ross hus och blev föga imponerad. Vad är grejen att det är runt eller? Känns som vilket trivsel hus som helst med lite extra utrustning. Svårmöblerad, tja du kan ju placera möblerna är Pål ritat in att de ska stå men försök att möblera på ngt annat sätt när önskan eller behovet faller in. Du kan på allvar inte mena att ett rum som har planformen av insidan på typ en skev snäcka är lika lätt att möblera som ett rektangulärt rum. De knepiga platserna utanför huset skapas av odefinerade utvändiga rum som är en följd av tex när de runda formerna möter raka tomtgränser och kantiga kringliggande byggnader. Vad är den där extra halvspetsiga gårdsytan som blir i diverse innerhörn eller den där rektangulär ytan beskuren av en kvartscirkel för utvändiga rum? Det blir konstigt och formalistiskt när det inte är runt av en anledning tex anpassning mot en bergknalle eller dylikt utan är runt bara för att. Betr cellplasten behöver du inte undervisa i byggnadsfysik, klart att det fungerar rent tekniskt men är fortfarande tveksamt ändå. Du gör en gjuten stomme men får ändå en "halvmjuk" utsida med puts på cellplast istället för puts på ett riktigt murverk. Knacka på väggen och det känns inte massivt. Knappast ett riktigt stenhus. Infästning av vägghängda prylar på en cellplast skiva kan vara halvknepigt Dorocellstommarna brukar också kunna vara halvknepiga att gjuta och ibland händer det att det kalvar vid gjutningen om allt inte är duktigt uppstagat. Brandproblematiken är inte så enkel som du ger sken av dvs att det bara handlar om ett brandskyddande skikt. Du har bla diverse hål för eldosor och andra genomföringar samt möjlig exponering vid fönsterhål mm. Cellplasten avger mkt giftiga rökgaser vid brand och stora mängder rök. Cellplastem deformeras vid 80 grader börjar brinna vid 100 grader och smälter och kan rinna ner inne i konstruktionen och antändas någon annanstans. Fråga vilken brandingenjör som helst om cellplast som byggmaterial så kommer du få höra ett och annat.

E

Bäste Torsten vet inte vad du menar med förstår allt men det kanske sticker i ögonen att vissa har lite högre bildningsnivå kvalité på referensramar än en lätt imponerad medel svensson.

En riktigt arkitekt tycker jag är någon som betraktar varje projekt som unikt och inte bara kör på med samma utgångspunkt för alla projekt. I Ross fall är det samma utgångspunkt ett runt hus med klassicistisk detaljer, samma form, detaljer, material, färgskala, rumssamband mm. Hade Pål Ross ritat ngt/ngr enstaka hus så här och en massa andra hus som var utförda på annat sätt hade det varit en helt annan sak men det här rör sig om hundratals hus enligt samma mall. Han är en "hustillverkare" thats it. Det är uppenbart att det handlar om en affärsmodell och inget annat, vilket är helt fine så länge man inte påstår att det är ngt annat.

E
Skrivet av: Sarah van Orten

Har aldrig varit en stor fantast av Ross-husen, de är vita interiört och exteriört, ganska tråkiga. Känner någon till Juthbacka Design Services? De ritar väldigt intressanta hus, bland annat håller de på med en superluxuös villa som ska byggas i Djursholm. Fransk slottsstil, låter som ett riktigt drömhem

E
Skrivet av: Medelmåttig Svensson

Hoppsan. Känner mig träffad. Har länge önskat mig ett Ross hus men nu ska jag visst skaffa mig högre utbildning innan jag kan välja arkitekt. Ärligt talat... Vad har John för problem?

E

Haha handlar bara om att om sett lite mer blir man inte så impad sen spelar det ingen roll om du bara gått grundskolan eller är professor. Rosshus är som är som Ullared fast för de välbeställda. Lika tacky, lika fantasilöst, lika själlöst med enda skillnaden att det inte är prisvärt som det sistnämnda ändå väl är. Richtrash istället för whitetrash kanske man ska sammanfatta det.

E
Skrivet av: CDK2H

Räcker ju med hus från tidigt 1900-tal och du får lite annorlunda vinklar, hallar, trappor och bra mycket roligare saker än nya hus får jag måste nog hålla med om att nyare fyrkantiga hus är väldigt likt tråkiga lägenheter som är som sko-kartonger, men större.
Grymt stiligt att kolla på och jag skulle mer än grna bo i ett sånt här Pål hus. Dock vill jag känna karma och ur miljåsynkpunkt skulle jag nog misstrivas i själen av att bo i ett.

E
Skrivet av: 1321

I like à lot

E
Skrivet av: Byggarn

John E är nog ett praktexemplar på den svenska avundsjukan ;-)

Huset är mycket snyggt och elegant. Betydligt vackrare än de sterila skokartongerna eller "betongbunkers" som många envisas med att bygga nu för tiden, vilket mer för tankarna tillbaka till miljonprogrammens arkitektur..

Detta är ett ståndsmässigt hus som för tankarna tillbaka hur man designade för ett par hundra år sedan.. Nog bland det läckraste jag sett faktiskt..

E

Byggarn. Jag är inte ett dugg avundsjuk jag tycker bara det är synd att inte de som har råd med dessa tveksamma hus inte bygger sig fantastiska och unika one of a kind hus tillsammans med duktiga arkitekter och skickliga byggare istället Pål Ross standardhus a.k.a "trivselhus" med runda hörn ála Pål Ross.

E

Om 10 år kommer dessa Ross hus vara lika iskalla som 70-80 talets Eurohus är idag. Eurohusen hade precis samma upplägg som Ross husen. De marknadsfördes också som unika, arkitektritade och exklusiva. Designen var inte samma som Ross husen men upplägget kundkretsen och marknadsföringens ord var detsamma. Då som nu var det bara samma sak gång på gång skickligt packeterat och marknadsfört samt överprissatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.