B
Du skulle ha lite scop värden. Det saknas ju info om lägsta temp maskinen kan gå vid också.

Och varför redovisas bara 45C framtemp vid kyla? Det kanske räcker för ditt system, men många värmepumpar kroknar ju lite när de ska producera 55C vid stark kyla ute.

Kika runt lite på värmepumpsforum. Det kanske finns nån där som redan har maskinen in fråga och kan ge bättre feedback.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
B BSOD skrev:
Du skulle ha lite scop värden. Det saknas ju info om lägsta temp maskinen kan gå vid också.

Och varför redovisas bara 45C framtemp vid kyla? Det kanske räcker för ditt system, men många värmepumpar kroknar ju lite när de ska producera 55C vid stark kyla ute.

Kika runt lite på värmepumpsforum. Det kanske finns nån där som redan har maskinen in fråga och kan ge bättre feedback.
jag förstår, jag behöver bara till gv så är inte så beroende av högre än 40-45 c till mig vilket den verkar klara, har ett annat dokument på cop 4,6, så även om den sjunker till 3 i cop vid låt säga -7 c så ska pumpen enligt excel ge mig minst 40 grader o det är gott o väl har en 9kw elpatron om något strular..sjunker den mer än 3 i cop , 2,5-2 då är det sämre..
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
jag förstår, jag behöver bara till gv så är inte så beroende av högre än 40-45 c till mig vilket den verkar klara, har ett annat dokument på cop 4,6, så även om den sjunker till 3 i cop vid låt säga -7 c så ska pumpen enligt excel ge mig minst 40 grader o det är gott o väl har en 9kw elpatron om något strular..sjunker den mer än 3 i cop , 2,5-2 då är det sämre..
Well, enligt excellen så ger den redan vid -7/45 bara strax över cop 2.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
G guggen skrev:
Well, enligt excellen så ger den redan vid -7/45 bara strax över cop 2.
hur räknar du?
 
kristofer12345
G guggen skrev:
Well, enligt excellen så ger den redan vid -7/45 bara strax över cop 2.

2,4 cop ca? men det innebär väl fortfarande att den ger 45 c vid -7?
 
kristofer12345
behöver endast till gv , därför funkar 45c
 
kristofer12345
tänkte på det kan man se om vad tex daikin ger vid -7/45 i cop? hade varit något,,
 
A Arnodt skrev:
kristofer,

Jag vill inte helt sabotera dina fantastiska idéer. Men solfångare, solartermi, som det heter när man med hjälp av solen tillverkar varmvatten, av det får du i stort sett ingen värme alls under dec och januari.
Även om du skulle ha solstrålar direkt på solfångarna, är det kallt ute och vätskeledningarna är kalla från solfångarna till värmeväxlare eller vad du har tänkt i källaren. Det blir inget värmetillskott alls, skulle jag tro.

Däremot, solcellspaneler ger ström även under dec. och januari, även om ganska litet. Att solarkablarna från solcellspanelerna är iskalla och själva solcellspanelerna är djupfrysta till minus 20 grader, gör inget, det är till och med bättre än om de är varma för strömproduktionen. Ju kallare solcellspanerna är desto mer ström ger de vid en viss bestämd solbestrålning, inte dramatiskt mycket mer men en aning mer.
Vi har i södra Sverige ca 19 kWp installerade solcellspaneler i olika väderstreck, inte alls optimalt alltså, men de har nu i jan 2022 gett 150 kWh, och jag bedömer de kommer att ha gett ca 180 kWh i jan 2022. Hade alla varit åt söder, hade vi nog fått ca 300 kWh i jan. Matar man sedan dessa 300 kWh till en luft-luftvärmepump får man väl ca 900 kWh värme.
Inte får du så mycket som 180 kWh värme från solfångare i januari?
Nu jämför du väl verkligen äpplen och päron?
19 kW solpaneler bör väl vara dryga 130m2? Och vad kostar den anläggningen? Det är säkert en bra investering (allra mest som elmarknaden ser ut just nu) men det är inget man räknar hem i januari!

Jag är ganska övertygad om att man producerar en hel del värme om man har en solvärmeanläggning antingen i den storleken (ca 100 kW!?) Eller prislappen... Men det skulle ge massa andra bekymmer!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
2,4 cop ca? men det innebär väl fortfarande att den ger 45 c vid -7?
Solklart att en LVVP är den investeringen du ska göra!
Nu är min en split, men det blir ju detsamma i slutändan! Den levererar garanterat 45 grader, men frågan är med vilken effekt, dvs vilket flöde den klarar av att hålla 45 grader. Nackdelen med LVVP är ju att COP och därmed effekten (termiskt) sjunker med utetemperaturen... Jag märker det tydligt på min pump! Mina 9 kW termiskt räcker bra oftast, men vid -10 räcker inte effekten till för att hålla värmen i huset. Jag har inte koll på min COP-kurva, men gissningsvis är jag då närmare 2 kW (elektrisk effekt) än 9 kW (termisk effekt vid fullt COP) och då kan jag lika bra köra på elpatron...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
I Ingenjör Jesper skrev:
Solklart att en LVVP är den investeringen du ska göra!
Nu är min en split, men det blir ju detsamma i slutändan! Den levererar garanterat 45 grader, men frågan är med vilken effekt, dvs vilket flöde den klarar av att hålla 45 grader. Nackdelen med LVVP är ju att COP och därmed effekten (termiskt) sjunker med utetemperaturen... Jag märker det tydligt på min pump! Mina 9 kW termiskt räcker bra oftast, men vid -10 räcker inte effekten till för att hålla värmen i huset. Jag har inte koll på min COP-kurva, men gissningsvis är jag då närmare 2 kW (elektrisk effekt) än 9 kW (termisk effekt vid fullt COP) och då kan jag lika bra köra på elpatron...
I Ingenjör Jesper skrev:
Solklart att en LVVP är den investeringen du ska göra!
Nu är min en split, men det blir ju detsamma i slutändan! Den levererar garanterat 45 grader, men frågan är med vilken effekt, dvs vilket flöde den klarar av att hålla 45 grader. Nackdelen med LVVP är ju att COP och därmed effekten (termiskt) sjunker med utetemperaturen... Jag märker det tydligt på min pump! Mina 9 kW termiskt räcker bra oftast, men vid -10 räcker inte effekten till för att hålla värmen i huset. Jag har inte koll på min COP-kurva, men gissningsvis är jag då närmare 2 kW (elektrisk effekt) än 9 kW (termisk effekt vid fullt COP) och då kan jag lika bra köra på elpatron...
ja, jag ska faktist mäta flödet jag har idag o se, där står 2,29 water flow vid -7/45 men sedan vet jag ej om det är mätt vid 300 kvm o 6 m högt osså vidare kan ej riktigt hur jag ska testa detta innan, förslagsvis om jag skaffar en cirk pump som mäter flödet , tror en wilo pico kan man se flödet på så antar jag att om jag har mindre än 2,29 vad det nu står för m3 /sekund/timme eller ja? så borde den kunna hålla 45 , idag har jag ju haft en 15 kw ispinne pump om ni vet vad det är , jag gjorde en mätning på pumpen , o vid lägre grader fick jag bara ut 11 kw så denna nya pump är ju 3 ggr billigare o mycket högre kw så har råd att som det står 13 kw termisk effekt för jag klarar mig nästan precis på den jag har idag så hade den givit mig 15 kw så kankse, firman på den nya har mindre modeller men vågar ej testa pga av kinesisk, ispinnen avfrostar ju inte heller vilket för att den tappar ännu mer..o förlorar effekt , alltså för lite än för mig . den pumpen jag tänkt på nu körs på en 450 kvm hus i ryssland fast dom kör med tank imellan vilken jag inte tänkt göra, utan vill köra direkt på gv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.