7 242 läst · 114 svar
7k läst
114 svar
Solpaneler vatten!
hm, 11-23 liter i deras olika modeller.. då måste där ju nästan vara en tank i dom , kan dom ej se men det verkar ju sitta bakom o inte i, rätt hög effekt på dom även för stt vara tillägg, men då måste där iaf vara en hel del rör för att få plats dom liter..E Emanuel01 skrev:
ja nä det med kylning , tror jag knappt behövs, 300 liter tank , exp kärl o säk ventil mot avlopp ska nog gå bra hoppas jag!E Emanuel01 skrev:
du menar från rören, eller från kaminen i helhet.. men det är väl bara om det börjar koka, min ska stå i källaren så inget händer, det gör inget ska det vara att det kanske blir jätte varmt kan man kanske sätta en bypass förbikamin o stänga av att det får in i kaminen, när man märker det blir förvarmt , får bara se till att få ut vattnet i rören som är kvar.. kanske kan man tappa ur neråt på något sätt..E Emanuel01 skrev:
Läste om någon annan som hade kamin utan vattenkylning och han hade satt en säkerhetsventil på framledninen ut från kaminen. Han hade glömt sätta på cirkulationspump och hade fått ånga i källaren där röret från ventilen avslutats.
ja det kan man ju tänka sig om cirkulation ej var igång.. jag ska ha cirk pump tänkte jag , har ett par över, o dom ska vara på!!E Emanuel01 skrev:
alltså själva rök-kanalen på utsidan av huset kan det gå vertikalt upp sedan liggandes ett par meter åt sidan sedan upp igen eller måste röret vara stigandes hela tiden? någon som vet= ,,
typ såhär
.
.
.
.....................................
..............
..............rök börjar här o stiger upp sedan sidled..sen upp igen..
typ såhär
.
.
.
..............
oj den ritningen blev konstig hah,, ni fattar sidled i 90 graders vinkelkristofer12345 skrev:alltså själva rök-kanalen på utsidan av huset kan det gå vertikalt upp sedan liggandes ett par meter åt sidan sedan upp igen eller måste röret vara stigandes hela tiden? någon som vet= ,,
typ såhär
.
.
.
..............
0-gradigt ute nu, några minus och klart i natt, så vattnet startade säkert på -5 iaf... Men nu snurrade det igång för första gången i år
Det har varit nära ett par dagar tidigare, men jag har upptäckt att jag har ett träd rakt i söderläge, men idag går solen tillräckligt högt också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit nära ett par dagar tidigare, men jag har upptäckt att jag har ett träd rakt i söderläge, men idag går solen tillräckligt högt också
wow med den effekten hade jag klarat mig långt°!I Ingenjör Jesper skrev:
vad hade du för paneler? solfångare med ?