kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Köp en färdig kamin inte värt att fixa själv!
men roligare.. kan bygga hur stor jag vill, vilken hade du tittat på då, kanske man kan se en ritning..?

kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Om du inte ska elda hel tiden så lär ju dessa ha ett bra alternativ! :[länk]
oj såg ej, sorry

De billigare hos selmac har ingen tempficka för vattenkylning om pannan börjar koka. Men om man bara ska ha som kompliment.
Och om man sätter en säkerhetsventil vid pannan med lämpligt utlopp!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Om du inte ska elda hel tiden så lär ju dessa ha ett bra alternativ! :[länk]
hm, 11-23 liter i deras olika modeller.. då måste där ju nästan vara en tank i dom , kan dom ej se men det verkar ju sitta bakom o inte i, rätt hög effekt på dom även för stt vara tillägg, men då måste där iaf vara en hel del rör för att få plats dom liter..

Är min plan.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
De billigare hos selmac har ingen tempficka för vattenkylning om pannan börjar koka. Men om man bara ska ha som kompliment.
Och om man sätter en säkerhetsventil vid pannan med lämpligt utlopp!
ja nä det med kylning , tror jag knappt behövs, 300 liter tank , exp kärl o säk ventil mot avlopp ska nog gå bra hoppas jag!

Blir ju en puff med vattenånga

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Skiter i de jag med tror jag

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Blir ju en puff med vattenånga
du menar från rören, eller från kaminen i helhet.. men det är väl bara om det börjar koka, min ska stå i källaren så inget händer, det gör inget ska det vara att det kanske blir jätte varmt kan man kanske sätta en bypass förbikamin o stänga av att det får in i kaminen, när man märker det blir förvarmt , får bara se till att få ut vattnet i rören som är kvar.. kanske kan man tappa ur neråt på något sätt..

Läste om någon annan som hade kamin utan vattenkylning och han hade satt en säkerhetsventil på framledninen ut från kaminen. Han hade glömt sätta på cirkulationspump och hade fått ånga i källaren där röret från ventilen avslutats.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E Emanuel01 skrev:
Läste om någon annan som hade kamin utan vattenkylning och han hade satt en säkerhetsventil på framledninen ut från kaminen. Han hade glömt sätta på cirkulationspump och hade fått ånga i källaren där röret från ventilen avslutats.
ja det kan man ju tänka sig om cirkulation ej var igång.. jag ska ha cirk pump tänkte jag , har ett par över, o dom ska vara på!!

• Cirkulationspump och andra verktyg på golvet, redo för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
alltså själva rök-kanalen på utsidan av huset kan det gå vertikalt upp sedan liggandes ett par meter åt sidan sedan upp igen eller måste röret vara stigandes hela tiden? någon som vet= ,,

typ såhär
.
.
.
.....................................
..............
..............rök börjar här o stiger upp sedan sidled..sen upp igen..

kristofer12345
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
alltså själva rök-kanalen på utsidan av huset kan det gå vertikalt upp sedan liggandes ett par meter åt sidan sedan upp igen eller måste röret vara stigandes hela tiden? någon som vet= ,,

typ såhär
.
.
.
.....................................
..............
..............rök börjar här o stiger upp sedan sidled..sen upp igen..
oj den ritningen blev konstig hah,, ni fattar sidled i 90 graders vinkel

0-gradigt ute nu, några minus och klart i natt, så vattnet startade säkert på -5 iaf... Men nu snurrade det igång för första gången i år :cool:
Värmepump som visar 44 grader och klockslag 11:35 på displayen, första gången igång i år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har varit nära ett par dagar tidigare, men jag har upptäckt att jag har ett träd rakt i söderläge, men idag går solen tillräckligt högt också :D

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
I Ingenjör Jesper skrev:
0-gradigt ute nu, några minus och klart i natt, så vattnet startade säkert på -5 iaf... Men nu snurrade det igång för första gången i år :cool:
[bild]
Det har varit nära ett par dagar tidigare, men jag har upptäckt att jag har ett träd rakt i söderläge, men idag går solen tillräckligt högt också :D
wow med den effekten hade jag klarat mig långt°!
vad hade du för paneler? solfångare med ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.