6 742 läst · 81 svar
7k läst
81 svar
Solpaneler på historiskt tingshus måste bort
Men det beror också på, anser jag.Nissens skrev:
Kan tillägga att jag inte har någon utbildning i ekonomi, så därför kan jag räkna lite som jag vill! 😉
Eftersom jag är full i pengar, då kan jag lika gärna lägga dom "på taket", och få återbäring från dag 1.
Bättre ränta än på banken, men kanske sämre ränta än aktier och fonder, vem vet?
Att den tekniska ådran stimuleras hör ju egentligen inte hit, och har inte med ekonomi att göra, det har med mental hälsa att göra.
Men.....jag kan ha fel... 🙃
Den kommer troligen att försvinna helt eller delvis. När det blir vågar jag inte gissa.Nissens skrev:
Huh?Nissens skrev:
Ja, det är var panelsäljarna pratar mest om, men det finns andra aspekter också. T.ex. att bli mindre beroende av elnätet, att kunna känna sig som en klimataktivist utan att behöva skrika med plakat, samt att det är en lite kul hobby.Nissens skrev:
Bedömningar då. Enligt Niels Bohr är det svårt att göra förutsägelser. Speciellt om framtiden.Nissens skrev:
Kan ju vara så, jag har ingen aning.P pmd skrev:
Men jag är som sagt var ingen ekonom, och har alltid tänkt att jag ska kunna bo kvar i huset oavsett vad som händer.
Så skuldfri till pension var mitt mål, och det verkar ha gått vägen lite tidigare.
Men då har jag inte kastat ut fullt fungerande kök, eller följt andra trender som kostar en massa pengar.
Många i min vänkrets har istället lånat pengar för att bygga om, bygga till, och bygga om igen, med värdeökningen som en faktor för att kunna låna mer pengar.
Har gått mer på funktion, och varit nöjd med det.
Så jag har inte funderat på om just solceller ökar värdet, det är för mig ingen faktor.
I din kalkyl har du väl gissat?P pmd skrev:
Ja, mitt genomsnittsliga elpris är lägre nu än 2021.P pmd skrev:
Vilket är helt osant. Det funkar möjligen några månader på sommaren…P pmd skrev:
Exakt, den osäkerheten borde synas i solpanelskalkylerna. Av någon anledning gör de inte det…P pmd skrev:
Nej, det är väldigt osäkert.Nissens skrev:
Så du extrapolerar till framtiden baserat på 3 års utveckling av priset?Nissens skrev:
Hurså? Att få känna sig som en klimataktivist på sommaren är väl bättre än att inte få känna sig som en sådan alls?Nissens skrev:
Låt mig gissa lite: Du vill inte köpa solpaneler till ditt hus? OK, då vet vi det nu, så du kan sluta skräpa ner tråden med OT.
Så hur har du då fått fram en kalkyl?P pmd skrev:
Nej, jag bara konstaterar att elpriset är lägre nu än 2021.P pmd skrev:
Kan du förklara för mig på vilket sätt kärnkraft och vattenkraft påverkar klimatet? Det är de energikällor jag använder mig av.P pmd skrev:
Vad pratar du om? Det handlar inte om vad man vill, det handlar om förnuftiga skäl att skaffa det…P pmd skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 207 inlägg
Nissen har bestämt att det är på ett visst sätt, bara att acceptera. Allt annat är fel.
Strunta i om det handlar om solpaneler. Antag att de målat om fönstren eller putsat om fasaden istället och fått nedslag. Hur hade ni resonerat?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 207 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 207 inlägg