Som rubriken lyder - jag har en solpanelanläggning idag om 33st 480W paneler och en 10KW hybridväxlare. Kommer om några veckor få ett 12.8 batteri installerat till min anläggning - men min fråga här är hur jag ska tänka när det gäller elavtal. Vad kör ni andra med liknande installationer.
Vi har laddhybrid-bil som kommer hem under eftermiddagen och då laddas direkt
Lagas oftast mat med både ugn och spishäll nästan varje dag, typ 16-18 på kvällen
Vi har en pool - som på vinterhalvåret har cirkulationen igång en kvart i timmen.
Bergvärme och vattenburen golvvärme i hela huset.
Lagas oftast mat med både ugn och spishäll nästan varje dag, typ 16-18 på kvällen
Vi har en pool - som på vinterhalvåret har cirkulationen igång en kvart i timmen.
Den frågan känns lite sen när du redan väntar på batteriet, men varför ska du ha batteriet och vilka tjänster ingår? Jag undrar hur din kalkyl ser ut då jag tror inte den skulle betala sig.rampante skrev:
Som rubriken lyder - jag har en solpanelanläggning idag om 33st 480W paneler och en 10KW hybridväxlare. Kommer om några veckor få ett 12.8 batteri installerat till min anläggning - men min fråga här är hur jag ska tänka när det gäller elavtal. Vad kör ni andra med liknande installationer.
Men svara på din fråga vågar jag gissa på att de flesta kör timpris, för att med batteriet både få mindre snitt och elkostnad. Många kör även elpris arbitrage som förutsätter timpris. Man flyttar även elbilsladdningen till natten för i ditt fall låter det som ni kommer ladda batteriet som sen laddar bilen…
Jag får knappt min kalkyl att gå ihop, och då räknar jag med elpris arbitrage och stödtjänster…
Frågan är lite hur smart batteriet/växelriktaren är, men vanligtvis flyttar man bil laddningen till natten (helst med någon smart laddning tjänst) och kör Timpriser. Så kan batteriet användas när det är höga timpriser (eller t.o.m sälja allt överskott) och man får ett lägre snitt. t.e.x Tibber (som jag kör) har det, men även greenly och andra om man har en integrerad laddare. Vet att vissa laddare som zaptec har det inbyggt.rampante skrev:
Men om detta låter jobbigt så är det nog fortsatt rörligt/fast, dock med mindre förtjänst.
Ett tips är att kolla https://timpriskollen.se/kalkylator och se hur timpriser skulle slå nu utan förändring för er.
Mitt batteri kommer laddas med solel idag när det är billigt för att sen skicka ut allt runt pristoppen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny installation av solpaneler med SigEnergy
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Nybyggnation av Carport, vilken lutning på taket är bäst för solpanelerna?
Fågelbon under solpaneler - nytt problem?
Solpaneler på nytt papptak
Solpaneler på nybyggt fritidshus? ekonomiskt?
Fritidshus
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Val av elleverantör
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning