Mycket intressant, här visar jag hur jag gjort vattenkylningen, Funderar på att sätta dit en magnetventil så tror jag det blir fulländat.
Jag visar även sågverket med bana för att få in virket:)

• vattenkylning1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • namnlössågvagn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
daer skrev:
Just nu består sjäva drivningen av motorn bara av en PWM reglering som styrs av en potensimoeter. Har även satt endlägesbrytare på sågen så att den stängs av automatiskt när den är framme.
Vad sägs om den här iden angående matningen?

Jag lurar på att automatiskt styra matningshastigheten genom att mäta strömmen till sågmotorn (mätningen görs genom att linda en liten spole runt en av faserna). Så när sågmotorn går lätt så matar den fortare, och när sågmotorn går tungt pga kraftigt virke reglerar den ner farten. På så vis skulle man alltid kunna få maximal matningshastighet utan att överbelasta motorn eller bränna proppar.

Att jag inte byggt detta själv beror på att min matning drivs av en växelströmsmotor så reglering är lite knöligt.

• Gilla
Bo Eckerlid
  • Laddar…
Jag har också funderat på det. En variant är att, som du skrev, att mäta strömmen till motorn. Inte helt enkelt att reglera på.
En annan fundering jag har är det inte så att man skall ha konstant dragkraft i matningen? Någon som har friktionsmatningen kanske skulle kunna svara på det eftersom matningskraften borde vara konstant med den eftersom den kontinuerligt slirar i kopplingen. Behöver man justera hela tiden med hantaget eller kör man i samma läge hela tiden?

Jag har kört en hel del utan reglering mot såg motorn och det fungerar bättre än väntat. Även om man har samma "duty cycle" hela tiden är hastigheten på matningsmotorn inte konstant, inte heller kraften, men det fugerar rätt så väl ändå. Får ställa om den lite beroende på bredden på sågsnittet men kan oftsat köra med samma inställning hela snittet.

Jag har friktionsmatning och det är ytterst sällan jag behöver justera med hantaget . Det var mycket justering första gången för skruven som man justerar med är enormt känslig .
Nu har jag justera in den så att fort man lyfter hantaget liten aning så startar den.
Jag funderar på är hur länge kopplingen håller?

Nu har jag gjort en hemsida om solosågen och lite övrigt som jag sysslar med
http://hem.passagen.se/byggboy/

Skriv gärna i gästboken vad ni tycker om hemsidan m m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.