Eriksgatan
D Daniel 109 skrev:
Det måste till en ekonom för att komma fram till det. Det är som att säga att en förmånsbil som kvittas mot lön inte innebär någon kostnad.
Avdrag och bidrag är i praktiken samma sak även om det redovisas olika.

Jag är inte ekonom. Men de ekonomi studenter vi hade som lärare i en ekonomikurs var alla överens om att de inte tycktes förstå ämnet.
D Daniel 109 skrev:
Redovisningstekniskt ser det ju olika ut. Men det blir ju samma sak i slutänden.
Kan du förklara vad du nu jämför - som är olika, men redovisningstekniskt samma sak, @Daniel 109?
 
Det frågan rör är huruvida en utebliven intäkt (skatt som inte behöver betalas eftersom den kan dras av) är en kostnad för staten.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jag beklagar att du inte tillhör oss som tog examen som civilekonom på 3,5 år parallellt med Chalmers och ett halvtidsjobb. Somliga är högpresterare, och för att kunna räknas dit behövs ni i resten (för om ALLA vore högpresterare så skulle ju ingen vara det..., du fattar nog inte... ) Så att du behövde 6 år för denna högst banala examen gör knappast din uppfattning mer imponerande, snarare förklarar det mycket av hur du snärjer in dig. Jag blir rätt tveksam till ifall du verkligen har lyckats med någon ekonomexamen, från vad du skriver. Har haft en del intervjuer och anställt en del ekonomer... Lever med en själv sedan 30+ år.

Så nej, och åter nej. Det blir ingen kostnad för staten. Hur räknar du? ett generellt problem är att ekonomer ofta saknar fallenhet för helt vanlig simpel matematik som plus och minus. Tur att man själv också klarade att bli ingenjör. Så @krille, hur blir noll en kostnad? Med vilket belopp? Staten betalar ju inte ut ett öre. Visa gärna ett kvitto där staten står som utbetalare, är du snäll.
Hur kan detta ens vara en diskussion??!!🙄
Snärj inte in dig i diskussionen om examen då det bara blir pinsamt 😉

Jag har redan gjort en så enkel och pedagogisk sammanställning med plus och minus att en lågstadieelev förstår. Skatteintäkten är helt enkelt mindre än kostnaden som betalas ut till företaget.

Finns antagligen tusentals verifikat då skatteverket betalat ut pengar för avdraget till företag varje dag.

Din syn offentlig ekonomi förklarar på ett bra sätt varför så många länder har stora ekonomiska problem. "Rent akademiskt är ett avdrag ingen kostad så därför kostar det inget för staten"

/Krille
 
Redigerat:
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jag beklagar att du inte tillhör oss som tog examen som civilekonom på 3,5 år parallellt med Chalmers och ett halvtidsjobb. Somliga är högpresterare, och för att kunna räknas dit behövs ni i resten (för om ALLA vore högpresterare så skulle ju ingen vara det..., du fattar nog inte... ) Så att du behövde 6 år för denna högst banala examen gör knappast din uppfattning mer imponerande, snarare förklarar det mycket av hur du snärjer in dig. Jag blir rätt tveksam till ifall du verkligen har lyckats med någon ekonomexamen, från vad du skriver. Har haft en del intervjuer och anställt en del ekonomer... Lever med en själv sedan 30+ år.

Så nej, och åter nej. Det blir ingen kostnad för staten. Hur räknar du? ett generellt problem är att ekonomer ofta saknar fallenhet för helt vanlig simpel matematik som plus och minus. Tur att man själv också klarade att bli ingenjör. Så @krille, hur blir noll en kostnad? Med vilket belopp? Staten betalar ju inte ut ett öre. Visa gärna ett kvitto där staten står som utbetalare, är du snäll.
Hur kan detta ens vara en diskussion??!!🙄
Det där med studier är tydligt inte så viktigt. Jag konstaterade det tidigare.
Det finns ett stort problem med att man pluggat för mycket. Man gör allt onödigt avancerat. Ekonomi är plus och minus som grund. Vi har redan diskuterat avdrag och bidrag.
Staten har skatteverket som hjälp för att dela ut bidra.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det där med studier är tydligt inte så viktigt. Jag konstaterade det tidigare.
Det finns ett stort problem med att man pluggat för mycket. Man gör allt onödigt avancerat. Ekonomi är plus och minus som grund. Vi har redan diskuterat avdrag och bidrag.
Staten har skatteverket som hjälp för att dela ut bidra.
Rabatter och avdrag spelar ingen roll för ekonomin.

Köp in en produkt för 5 kr, sälj den för 10 kr men ge sedan kunden 80% rabatt/avdrag. Det är en lönsam affärsmodell eftersom rabatten inte är någon kostnad. Krävs många års studier och erfarenhet för att förstå det...😉

/Krille
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Rabatter och avdrag spelar ingen roll för ekonomin.

Köp in en produkt för 5 kr, sälj den för 10 kr men ge sedan kunden 80% rabatt/avdrag. Det är en lönsam affärsmodell eftersom rabatten inte är någon kostnad. Krävs många års studier och erfarenhet för att förstå det...😉

/Krille
Sånt där är avancerad ekonomi!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.