Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jättenkelt, Krille
Först tar man civilekonomexamen efter att ha studerat bl a juridik, företagsekonomi och nationalekonomi under 4 år på Handelshögskolan.

Därefter jobbar man med ekonomi i 35 år och ser hur allt hänger ihop.
Som att man varken kan betala fakturor med offerter som inte leder till intäkter, eller behöver betala ut en enda extra krona för en rabatt man ger, t ex för att få en kund att öka inköpet.

Ett bidrag däremot, är en utgift. Oftast även en kostnad, men kan även leda till intäkter på längre sikt. Som att en stor batterifabrik byggs, fler får jobb, bosätter sig och betalar in mer skatteintäkter.

På min egen kundlista står både företag, kommuner, staten och banker.
De fungerar likadant, eftersom vi har samma Avtalslag och samma skattelagstiftning.
Som civilekonom med "bara" 25 års erfarenhet (men sex års studier) tänker jag att jag inte riktigt får ihop det du skriver med tanke på att intäkten hamnar hos en part och kostnaden (minskade skatteintäkten) hamnar hos en annan part d v s staten.

Firman som säljer "batteriet" får en intäkt på 100 000 kr.
Staten som står för avdraget får 50 000 mindre i skatteintäkter.

Batteriet generar i och för sig 20 000 i moms men då kvarstår det ändå kostnad (minskad skatteintäkt) på 30 000 för staten. Eller hur räknar du?

/Krille
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Redovisningstekniskt ser det ju olika ut. Men det blir ju samma sak i slutänden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Redovisningstekniskt ser det ju olika ut. Men det blir ju samma sak i slutänden.
Hur då?

/Krille
 
Mindre kvar i statens skattkista.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jättenkelt, Krille
Först tar man civilekonomexamen efter att ha studerat bl a juridik, företagsekonomi och nationalekonomi under 4 år på Handelshögskolan.

Därefter jobbar man med ekonomi i 35 år och ser hur allt hänger ihop.
Som att man varken kan betala fakturor med offerter som inte leder till intäkter, eller behöver betala ut en enda extra krona för en rabatt man ger, t ex för att få en kund att öka inköpet.

Ett bidrag däremot, är en utgift. Oftast även en kostnad, men kan även leda till intäkter på längre sikt. Som att en stor batterifabrik byggs, fler får jobb, bosätter sig och betalar in mer skatteintäkter.

På min egen kundlista står både företag, kommuner, staten och banker.
De fungerar likadant, eftersom vi har samma Avtalslag och samma skattelagstiftning.
Det är därför det går så uselt för vissa kommuner och företag....
Jag har har inte pluggat många år har inte läst ekonomi Men även jag vet att det är pengar som betalar räkningar.
Sen skulle jag säga att en offert leder till en affär. Inte intäkt. Men det handlar om ord klyveri.
Bidrag är en utgift det är överrens om. Huruvida ett bidrag är en kostnad eller inte?
På det stora så är bidrag en kostnad skulle jag säga...Att vissa bidrag skulle visa sig vara +/- 0 affär är nog alldeles för sällan. Bidrag bokförs som kostnader.
Avdrag? Det kan vara en inkomst. Eftersom avdraget gör det möjligt att göra vissa investeringar. Investeringar som genererar inkomster. Så med samma argumentation kunde jag få avdrag att bli en tillgång
Jag jobbat flera år som fastighetsskötare. Jag har inte ens varit nära någon firma som jobbar med pengar. Så jag har inte kunnat bli smittad Jag har haft lite kontakt med löner... Bia tfn och mail. Smittar kanske den vägen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mindre kvar i statens skattkista.
Absolut min åsikt - men inte enligt Eriksgatan.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Som civilekonom med "bara" 25 års erfarenhet (men sex års studier) tänker jag att jag inte riktigt får ihop det du skriver med tanke på att intäkten hamnar hos en part och kostnaden (minskade skatteintäkten) hamnar hos en annan part d v s staten.

Firman som säljer "batteriet" får en intäkt på 100 000 kr.
Staten som står för avdraget får 50 000 mindre i skatteintäkter.

Batteriet generar i och för sig 20 000 i moms men då kvarstår det ändå kostnad (minskad skatteintäkt) på 30 000 för staten. Eller hur räknar du?

/Krille
Nu ska vi driva det....
Det kan bli en vinst för staten. Du skulle inte köpt batteriet annars. Det innebär att momsen är en ren vinst. Eftersom du köpet batteriet blir det mer jobb. Vilket ger mer pengar
va sägs om den? Eller så det en kostnad
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska vi driva det....
Det kan bli en vinst för staten. Du skulle inte köpt batteriet annars. Det innebär att momsen är en ren vinst. Eftersom du köpet batteriet blir det mer jobb. Vilket ger mer pengar
va sägs om den? Eller så det en kostnad
Härligt - tänkt vilken bra ekonomi vi kunde få i Sverige om vi istället införde 100% avdrag på "batterier". Avdragen kostar ju inget för staten ändå 😉

/Krille
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Härligt - tänkt vilken bra ekonomi vi kunde få i Sverige om vi istället införde 100% avdrag på "batterier". Avdragen kostar ju inget för staten ändå 😉

/Krille
Varför har vi inte börjat med det ännu?
Glöm inte bort att var någon med flera års erfarenhet...


Som fastighetsskötare
som var med och knäckte det! 😋
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lugn å fin, när tillverkningskostnaden för solenergi minskar så ökar även möjligheterna att lagra energi längre än 2-3 månader med att lagra vätgas som är framtidens drivmedel. Det är jag 100% säker på, visst vi är inte där än men alternativet att lagra energi i batterier är föråldrat, fuelcells däremot av vätgas :)
 
Jovisst och glöm inte att man kommer att kunna tillverka i princip gratis el via fusionskraftverk i framtiden.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jovisst och glöm inte att man kommer att kunna tillverka i princip gratis el via fusionskraftverk i framtiden.
Jag har hört att jobbar på önskekraft
Jag önskar jag visste hur de ligger till
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Eriksgatan
K Krille4 skrev:
Som civilekonom med "bara" 25 års erfarenhet (men sex års studier) tänker jag att jag inte riktigt får ihop det du skriver med tanke på att intäkten hamnar hos en part och kostnaden (minskade skatteintäkten) hamnar hos en annan part d v s staten.

Firman som säljer "batteriet" får en intäkt på 100 000 kr.
Staten som står för avdraget får 50 000 mindre i skatteintäkter.

Batteriet generar i och för sig 20 000 i moms men då kvarstår det ändå kostnad (minskad skatteintäkt) på 30 000 för staten. Eller hur räknar du?

/Krille
Jag beklagar att du inte tillhör oss som tog examen som civilekonom på 3,5 år parallellt med Chalmers och ett halvtidsjobb. Somliga är högpresterare, och för att kunna räknas dit behövs ni i resten (för om ALLA vore högpresterare så skulle ju ingen vara det..., du fattar nog inte... ) Så att du behövde 6 år för denna högst banala examen gör knappast din uppfattning mer imponerande, snarare förklarar det mycket av hur du snärjer in dig. Jag blir rätt tveksam till ifall du verkligen har lyckats med någon ekonomexamen, från vad du skriver. Har haft en del intervjuer och anställt en del ekonomer... Lever med en själv sedan 30+ år.

Så nej, och åter nej. Det blir ingen kostnad för staten. Hur räknar du? ett generellt problem är att ekonomer ofta saknar fallenhet för helt vanlig simpel matematik som plus och minus. Tur att man själv också klarade att bli ingenjör. Så @krille, hur blir noll en kostnad? Med vilket belopp? Staten betalar ju inte ut ett öre. Visa gärna ett kvitto där staten står som utbetalare, är du snäll.
Hur kan detta ens vara en diskussion??!!🙄
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det måste till en ekonom för att komma fram till det. Det är som att säga att en förmånsbil som kvittas mot lön inte innebär någon kostnad.
Avdrag och bidrag är i praktiken samma sak även om det redovisas olika.

Jag är inte ekonom. Men de ekonomi studenter vi hade som lärare i en ekonomikurs var alla överens om att de inte tycktes förstå ämnet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
K Krille4 skrev:
Absolut min åsikt - men inte enligt Eriksgatan.

/Krille
Du tilldelar mig åsikter, jag aldrig har uttryckt. Att du råkar ha en helt förvirrad världsbild som varken hänger ihop eller ens är sann, är ditt problem. Men att blanda in mig i den är otroligt lågt. Lycka till i under din bro.
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.