8 999 läst · 70 svar
9k läst
70 svar
Solceller på taket ska täcka hela energibehovet
Finns det några exempel på "förbättrad estetik"? Lite "snyggare" anl. Så vi får med oss de som inte gillar "fulhet".
Skönhet ligger i betraktarens öga. Och det skiljer så mycket i åsikter så "fult" borde inte existera som argument.
Skönhet ligger i betraktarens öga. Och det skiljer så mycket i åsikter så "fult" borde inte existera som argument.
Här kan du söka och filtrera lite, tyvärr rätt få vanliga småhus.
http://task41.iea-shc.org/casestudies/
http://task41.iea-shc.org/casestudies/
Om man bygger hus efter solpanelerna, istället för att smacka dit på dagens hus. Så kan det nog bli "snyggt". Vilket jag inte bryr mig om, men men...
En sak till. Panelerna skall följa solen för bästa resultat. Stor vinst med typ polarmount, lite som motorstyrd parabol. 60%+ har jag hört.
En sak till. Panelerna skall följa solen för bästa resultat. Stor vinst med typ polarmount, lite som motorstyrd parabol. 60%+ har jag hört.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, har man ett läge och värmesystem som lämpar sig för solfångare så är det definitivt värt att titta på det. Min svärfar har exv. varmvatten halva året från en anläggning i samma storleksordning och eftersom han eldar med ved till vardags så hade han redan ett värmesystem (acc-tankar osv) som ju var som klippt och skuret för att utökas med solfångare. Då slipper han dessutom eldningen öht under stora delar av året. Sedan så kan han nog inte med hans vedpriser räkna hem den investeringen, men bekvämligheten att inte behöva elda och hantera ved är ju också värt något. Så sammantaget så är det ju ett stort fall framåt. (I mitt eget hus så har jag billig fjärrvärme, ingen tank eller ens en varmvattenberedare, och delvis skuggat läge, så i mitt fall så är det inte värt besväret).Mats Ahlgren skrev:
Men den här artikeln handlade som solpaneler som alltså leverera el, och då kommer saken i ett annat läge. Det är t ex inte möjligt att till en billig penning (acc-tank) lagra insamlad energi, eller reglera användningen på samma sätt.
Så elproduktion är en helt annan femma än att värma vatten för senare bruk.
Jag har själv solpaneler, på min segelbåt. I det fallet så har man redan batteribank, och solpanelerna har där revolutionerat tillgången på el i segelbåtar. Det är en mindre revolution (tillsammans med LED-lampor). MEN, det användningsfallet är ju lite speciellt jämfört med att försörja landet med el på ett rationellt sätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Det fungerar om man har mycket plats och kan montera panelerna med stora mellanrum. Men för installationen i artikeln, där hela taket redan är täckt kant-i-kant, så fungerar inte solföljning något vidare. Eller rättare, det fungerar inte alls eftersom även en delskuggad panel tappar alldeles för mycket i effekt.pmm skrev:
Det är mer lönsamt att bara montera fler paneler då solföljare är för dyra i förhållande till det högre utbytet de ger. Fasta system ger ett fullt tillräckligt utbyte på de flesta normala villatak.
Har du svarta takpannor så borde det nog bli svalare under solpanelerna vilket borde ge lite längre liv till pappen.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, man har typiskt pannorna kvar, och solpanelerna monteras på fästen som sticks under pannorna pss som man exv. fäster steg(en) till sotaren.
Om du tittar på bilden så ser du nedersta raden pannor precis sticka fram.
Så hur täckningen av solpanelerna påverkar den underliggande taklivslängden är intressant. Jag vet inte att jag sett någon studie. Å ena sidan så exponeras ju pannorna inte direkt för väder och vind, å andra sidan så blir det varmare under dem. (Vet inte om det är en "å andra sidan", det kanske blir svårare för mossa att överleva om det blir riktigt hett ibland?)
Så det är ju en intressant fråga. Det blir ju iaf jobbigare att byta taket när man måste montera bort solpanelerna först. Men kanske inte oöverstigligt jobbigt.
Kan bekräfta att takpannorna under panelerna blir helt svala jämfört med de som ligger bredvid som blir smällvarma (har röda pannor)
Borde vara ett stort plus med solceller för att även få det svalare inomhus på sommaren om det är problem med ex en varm övervåning.
Borde vara ett stort plus med solceller för att även få det svalare inomhus på sommaren om det är problem med ex en varm övervåning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Jag böjer mig för erfarenheten. Det borde dock bli varmare, eftersom solpanelen absorberar mycket/mer. Min solpanel på båten blir exv. rejält varm på baksidan, trots att den hänger fritt. Men får man tillräcklig luftspalt mellan så uppväger det tydligen.M magnetens skrev:
Så, något mer jag sade för tre år sedan som är fel? Finns många inlägg att gå igenom...
Liknande trådar
-
Hur underhåller man papptaket efter att solceller monterats?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Östergötland, solceller på taket, fem trapphus bred byggnad
Bostadsrätt -
Solceller på brutet tak - täcka skarven med plåt eller ej?
Tak & Vind -
Behövs denna fyrkanten? Kan man täcka i taket?
El -
Solceller på taket
Solceller, Solfångare, Solenergi