pelpet skrev:
Precis, Sverige är ett av världens minst lämpliga länder för solkraft. Billig utsläppsfri el och störst energibehov när solen lyser som minst. Vi bör vara ett av de sista länderna i världen som satsar på sol.

Pratar man t.ex. Hawaii är det en helt annan sak. Elen kostar ca 3 kr/kWh och behovet är som störst när solen lyser som mest. Där är sol lönsamt sedan länge.
Fel. Vi är ju däremot mycket väl lämpad för solel i och med att vi redan har enorma batterier som kan lagra överskottet som kan uppstå om sommaren.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
cpalm skrev:
Problemet, som alltid, med solel i Sverige är att produktionen i princip är motsatsen till behovet. Ur det enskilda perspektivet blir självförsörjningsgraden minimal eftersom anläggningen inte levererar när du behöver elen. Samma sak i makroperspektivet - Sveriges utmaning är inte att klara en miljövänlig produktion under sommarhalvåret.
Nej det lär knappast vara ett problem. I praktiken gissar jag att den mängd överskottsel vi lyckas lokalproducera på hustaken enkelt konsumeras av industrier som har en kontinuerlig förbrukning året om. Detta gäller antagligen också om man i större skala har centrala anläggningar för elproduktion via sol. Det finns ju ingen anledning att fastna i tanken att all el ska komma från ett energislag.

Jag skulle gärna fylla hustaket med celler på detta vis, minst till en omfattning för att täcka mitt eget kontinuerllga behov, så jag hoppas verkligen att priserna på solceller fortsätter att utvecklas på rätt sätt och att politikerna gör det smidigare att sälja överskottet.

haavard skrev:
Fel. Vi är ju däremot mycket väl lämpad för solel i och med att vi redan har enorma batterier som kan lagra överskottet som kan uppstå om sommaren.
Det är sant att sol + vatten är en väldigt bra kombination, och jag tror att det är en bra kombination att sikta mot i framtiden när kostnaden för solel blir lägre än kostnaden för befintlig kärnkraft. Svensk kärnkraftsel kostar omkring 15-20 öre/kWh i produktions- och kapitalkostnader. Att byta ut denna mot solcellsel, som kanske har en verklig produktionskostnad på 50-100 öre/kWh är uselt ur samhällsekonomisk synpunkt och medför ingen som helst miljövinst heller. Vi borde istället köra kärnkraftverken så att bränslestavarna glöder, och konkurrera ut den danska och tyska kolkraften som står och bolmar ut sot, cancirogener, koldioxid och radioaktivitet. Andra länder, som har mer solinstrålning och högre elpris, kan börja övergången till solel och i den processen fortsätta driva ner kostnaderna för solceller tills våra kärnkraftverk blir olönsamma.

solar020113.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har en fundering om hur mikroproducenters el levereras ut i nätet. Man producerar ju 230/400V men förr eller senare på nätet så kommer det ju en transformatorstation som byter till ledning av kilovoltklass. Kan den producerade strömmen alltid "tryckas upp" genom transformatorstationerna eller kan det finnas begränsningar?

mikewse skrev:
Jag har en fundering om hur mikroproducenters el levereras ut i nätet. Man producerar ju 230/400V men förr eller senare på nätet så kommer det ju en transformatorstation som byter till ledning av kilovoltklass. Kan den producerade strömmen alltid "tryckas upp" genom transformatorstationerna eller kan det finnas begränsningar?
Jag tror du kan tänka i termer av att din lokala inverter som producerar 230V är synkad i frekvens med elnätet och sedan hjälper din överskottsel till att hålla spänningen uppe i det lokala elnätet i din omedelbara omgivning. Strömmen förbrukas ju i samma ögonblick som du producerar den, så iprincip handlar det om att andra producenter producerar mindre när du skjuter till el...dvs, din el ska inte åka speciellt långt och passerar antagligen inte en enda transformator på vägen.

MathiasS skrev:
Jag tror du kan tänka i termer av att din lokala inverter som producerar 230V är synkad i frekvens med elnätet och sedan hjälper din överskottsel till att hålla spänningen uppe i det lokala elnätet i din omedelbara omgivning.
Ja det var lite så jag undrade om det förhöll sig. Själv bor jag på en "krets" med bara 60 hus, så då tänker jag att kapaciteten snabbt blir fylld sommartid om några bygger anläggningar av samma kaliber som i artikeln...?

Kan inte denna tråd handla om solceller på taket istället?

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Det bästa riksdagen kan göra för mer solceller på tak är att tillåta elräknare som backar, ingen momsregistring, inget skatteavdrag, inget investeringsbidrag, ingen elförsäljning. Då kommer många skaffa anläggningar för de gillar idén med självförsörjning.

• Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Ingen elförsäljning?

Jag hoppas detaljplaner sätter stop för dessa åbäken i villaområden värda att skyddas

• Gilla
fremax
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ingen elförsäljning?
Ja, om du har en elmätare som backar så kommer all el du producerar på sommaren minska din totala el som du köper, enklare för dig som husägare, jobbigare för de som ska balansera eltillverkningen. Du slipper sälja sommarel och köpa vinterel. Inget tekniskt problem, snarare momsproblematik ;-)

pelpet skrev:
och om nuvarande utveckling av solceller fortsätter så kommer de att vara i princip gratis då,
Det spelar ju ingen roll, solcellerna ger noll el på natten och ger väldigt dåligt med el vintertid. Det är det som är solcellernas problem: De ger inte el när elen behövs som mest. Därför måste solkraften stöttas med annan kraft.

Så även om solcellerna producerar husets årsbehov av el så producerar de största delen av den elen på sommaren när den inte behövs. Och elen från solcellerna går inte att lagra, det enda som det möjligen kan göra är minska uttaget ur vattenmagasinen. Men jag undrar om fulla vattenmagasin räcker för landets hela behov under en kall och mörk vinter? (Jag har kollat på siffrorna förr men minns inte.)

Redigerat:
Vad jag har hört så ger solceller hyfsat bra med el även tidig vår och sen höst, och om solceller är billiga så kan man smacka upp större mängder av dem och behöver inte vara så nogräknad med instrålning, verkningsgrad osv utan man kan bara sätta dem där det finns plats.

Sverige är som sagt inte optimalt för solceller, och ska man kunna avveckla kärnkraften och ersätta med sol så kanske man behöver utveckla batteritekniken en hel del för att få ekonomi i det. Jag vet inte heller hur stor vår kapacitet att lagra vattenkraft är.

Vi odlar inte bananer i sverige heller, och det är ingen som är ledsen för.

"Anläggningen består av 57 seriekopplade moduler..."

Verkligen? Om man antar att de ger 14V vid belastning så blir det 800 V likström ner från taket.

Eller är det nån som inte vet vad seriekoppling betyder?

Har mycket bra erfarenheter av Solen, har i dag cirka 7kvm paneler för varmvatten och kör sommar halvåret drygt och det blir 2.5 - 3.0kwh som vi spar på fjärrvärmeräkningen med allt eget jobb och begagnade paneler så är investeringen återbetald på cirka 8år halva tiden kvar, min 300l tank är också förberedd för ytterligare en värmekälla som antagligen blir en vattenmantlad pelletskamin för att kunna skippa Vattenfalls fjärrvärme som blir dyrare varje år.
Huset är avbetalt och jag har pengar över som räcker till en 5kwh anläggning solceller frågan är gör pengarna nytta på banken eller ska jag placera dem på en idiot skakig börs nej då lägger jag dem hellre på ett komplett solcells paket och blir mer eller mindre kvittad på min årsförbrukning som är 4.5kwh.
Det som bekymrar och eventuellt gör mig tveksam är hur nätavgifterna förändras och antagligen kommer att göra mikroproduktion av el ointressant på sikt.
Sen kan alla pladdra om hur man ska kunna försvara en sådan investering osv avskrivningstider etc jag tycker sådant är egentligen ointressant för mig så är det ett vägval och alla ni intelligenta människor här bör ju se solceller som ett komplement till vattenkraften som ska användas på vinterhalvåret, på sommaren kan då också kärnkraften stoppas och servas osv solen jobbar med oss hela tiden se den inte som en fiende den ägs inte av miljömuppar och är inte konstig den ger oss bara ett ytterligare bra alternativ i energimixen.

Redigerat:
  • Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.