Hej, hade idag en säljare över som gjorde en kalkyl åt mig och jag undrar om det är något vettigt att ha eller om jag skall tacka nej..
12st Premium Sunpro 500w full black
1st sigenergy växelriktare
1st sigenergy 16kwh ai batteri
Kostnaden efter alla bidrag ligger på 109k.
Räknade på en produktion på 5500 kwh/år och vi drog ett snittpris på elen 2kr kwh så skulle det "generera" ca 17500 kr / år eller 1450 i månaden.
Är detta något vettigt tror? Jag kan bifoga lite bilder på kalkylen och givetvis försöka svara på följdfrågor som dyker upp
12st Premium Sunpro 500w full black
1st sigenergy växelriktare
1st sigenergy 16kwh ai batteri
Kostnaden efter alla bidrag ligger på 109k.
Räknade på en produktion på 5500 kwh/år och vi drog ett snittpris på elen 2kr kwh så skulle det "generera" ca 17500 kr / år eller 1450 i månaden.
Är detta något vettigt tror? Jag kan bifoga lite bilder på kalkylen och givetvis försöka svara på följdfrågor som dyker upp
Låter som bra pris, fick offert på samma för att bara få batteri till min anläggning. Men elpriset stämmer ju troligtvis inte. När det blåser ordentligt och är varmt ute så kan det ju ofta bli negativa elpriser. Sen nu riskerar 60 öringen att försvinna.
Betalade ni verkligen 2 kr i snitt under de månader solcellerna kommer att producera el - d v s under sommarhalvåret? Stödtjänster 8 000 kr per år känns också som väldigt högt räknat med dagens förutsättningar?S Stabbsson skrev:
/Krille
Renoverare
· västra götaland
· 761 inlägg
glöm stödtjänster...
det du kan spara pengar på under den mörka perioden är att flytta förbrukningen, in och ur batteriet, så då behöver du kolla på hur mkt förbrukning du har under ett kallt dygn och se hur länge dit batteri täcker den förbrukningen.,
Glädjekalkyl han gett dig
det du kan spara pengar på under den mörka perioden är att flytta förbrukningen, in och ur batteriet, så då behöver du kolla på hur mkt förbrukning du har under ett kallt dygn och se hur länge dit batteri täcker den förbrukningen.,
Glädjekalkyl han gett dig
Jag får snoka i mina elräkningar imorgon, men jag tror vi låg på 2 kr i juni månad 2024. Kan han ha satt 2 kr som ett årssnitt?K Krille4 skrev:
Eftersom detta är första kalkylen jag får och absolut inte gjort någon research själv så vet jag inte hur jag skall tolka stödtjänsterna. Jag får liten känsla att de känns lite för bra med 8000 men jag vet inte riktigt. Eftersom batteriet skulle på vintertid köpa in ström billigt o använda vid dyrt.
Har rörlig el idag ej timpris om det har någon betydelse för kalkylen
Nu har ju Greenely som jag följde förr låst appen men jag vet att jag har varit uppe i 75 kwh något dygn när det varit kallt ute, och batteri på 16 kwh det täcker ju drygt 22% av dagen.M MagicFingers skrev:
Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag aldrig fått någon kalkyl innan så detta är första, så jag vet ju ej om han räknat högt som satan eller om han räknat lågt. Vad tror du låter mer rimligt än 8000?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny batteri till solceller med ett annat företag? Hur bli garanti?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller med batterier och ödrift - vad kostar det?
Byggbod off grid med solceller och batteri?
El -
Solceller + batteri VÄRT?
El -
Batteri till solceller? Nån som har?
Miljö & Hälsa
Populärt i forumet
-
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Solceller och batteri, bra kalkyl?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
AI driven Smart laddning från Growatt
Solceller, Solfångare, Solenergi