5 235 läst · 41 svar
5k läst
41 svar
Solceller installation fel
Alla 28 paneler jag har beställt är uppe på taket. 14 på vardera sida taket och installationen ser rak och fin ut. Kanske de satte panelerna lite väl nära en takhuv jag hade på taket för köksfläkt/ventilationM mortimer skrev:
De var svensktalande montörer. De visste om att jag hade ett gäng nya takpannor liggandes för de hade spräckt en som de fick ny av mig. Så jätte konstigt att de lämnade de så
Om anläggningen skulle vara funktionstestad, då måste ju ett funktionstestprotokoll finnas och kunna läggas fram. Det är en hel del parametrar som ska framgå i ett sådant protokoll. Om det inte skickas med fakturan som de vill ha betalat för, då är det ofullständigt fakturaunderlag och går inte att betala.
Panelerna är ju dumt placerade och inte uppe vid nocken. Taket kan då inte utnyttas så bra vid en framtida utbyggnad. De paneler som ligger där måste nog då plockas bort och få ny placering, vilket är onödigt jobb. Dessutom är det av skuggsynpunkt bra att ha panelfältet uppe mot nocken.
Panelerna är ju dumt placerade och inte uppe vid nocken. Taket kan då inte utnyttas så bra vid en framtida utbyggnad. De paneler som ligger där måste nog då plockas bort och få ny placering, vilket är onödigt jobb. Dessutom är det av skuggsynpunkt bra att ha panelfältet uppe mot nocken.
Redigerat:
Jag är nöjd med placeringen! Har 40 paneler till på ett ladugårds tak.. så kommer aldrig behöva mer än detta. Anläggningarna är totalt på 24kwh. Begränsade till 17. De mesta pekar söderut och sitter på mitt ladugårdstakm tack för input om de andraA Arnodt skrev:Om anläggningen skulle vara funktionstestad, då måste ju ett funktionstestprotokoll finnas och kunna läggas fram. Det är en hel del parametrar som ska framgå i ett sådant protokoll. Om det inte skickas med fakturan som de vill ha betalat för, då är det ofullständigt fakturaunderlag och går inte att betala.
Betala när du har en nyckelfärdig installation. Inte innan. Den är ju värdelös för dig i nuläget.B Bonafluff skrev:
Nu har jag masonit under mina pannor... Bytte inte masoniten när jag la om pannorna för fyra år sedan då den var i helt mint condition efter 40 år. Dumt kanske men så är detS Sir Duke skrev:
Liknande trådar
-
Hitta besiktningsman inför installation av solceller
Tak & Vind -
Produktion vid mulet väder, felinstallation eller normal?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Misstänkt felinstallation av spotlights i badrum
El -
Behöver råd: Felaktig installation av golvbrunnar i nybyggt hus
Badrum -
Byta strömbrytre och eluttag vid installation av jordfelsbrytare!!
El