B Bonafluff skrev:
Ja varför har de kapat hål i mitt tak
Kanske ska upp fler paneler och väntar på krokar ?Eller kommunikationsmiss mellan takmontörerna på taket. Be de förklara sig och kräv att de lägger dit två nya.
Var det svensktalande montörer ?

M mortimer skrev:
Kanske ska upp fler paneler och väntar på krokar ?Eller kommunikationsmiss mellan takmontörerna på taket. Be de förklara sig och kräv att de lägger dit två nya.
Var det svensktalande montörer ?
Alla 28 paneler jag har beställt är uppe på taket. 14 på vardera sida taket och installationen ser rak och fin ut. Kanske de satte panelerna lite väl nära en takhuv jag hade på taket för köksfläkt/ventilation

De var svensktalande montörer. De visste om att jag hade ett gäng nya takpannor liggandes för de hade spräckt en som de fick ny av mig. Så jätte konstigt att de lämnade de så

• Solpaneler installerade på båda sidor av ett rött hus med svart tak, nära en ventilationstakhuv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler installerade på ett rött hustak, nära en ventilationstakhuv, med en stege lutad mot huset.
    Skapa konto
Om anläggningen skulle vara funktionstestad, då måste ju ett funktionstestprotokoll finnas och kunna läggas fram. Det är en hel del parametrar som ska framgå i ett sådant protokoll. Om det inte skickas med fakturan som de vill ha betalat för, då är det ofullständigt fakturaunderlag och går inte att betala.

Panelerna är ju dumt placerade och inte uppe vid nocken. Taket kan då inte utnyttas så bra vid en framtida utbyggnad. De paneler som ligger där måste nog då plockas bort och få ny placering, vilket är onödigt jobb. Dessutom är det av skuggsynpunkt bra att ha panelfältet uppe mot nocken.

Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Om anläggningen skulle vara funktionstestad, då måste ju ett funktionstestprotokoll finnas och kunna läggas fram. Det är en hel del parametrar som ska framgå i ett sådant protokoll. Om det inte skickas med fakturan som de vill ha betalat för, då är det ofullständigt fakturaunderlag och går inte att betala.

Panelerna är ju dumt placerade och inte uppe vid nocken. Taket kan då inte utnyttas så bra vid en framtida utbyggnad. De paneler som ligger där måste nog då plockas bort och få ny placering, vilket är onödigt jobb. Dessutom är det av skuggsynpunkt bra att ha panelfältet uppe mot nocken.
Jag är nöjd med placeringen! Har 40 paneler till på ett ladugårds tak.. så kommer aldrig behöva mer än detta. Anläggningarna är totalt på 24kwh. Begränsade till 17. De mesta pekar söderut och sitter på mitt ladugårdstakm tack för input om de andra :)

B Bonafluff skrev:
Det är det mest logiska. jag beställde anläggningen i början på maj. Nog tycker man att de kunde planera så elektriker och solceller montörer kom i anslutning dxfef varandra. Nu 10 dagar sedan paneler kom upp. Har inget datum när elektriker kommer
Betala när du har en nyckelfärdig installation. Inte innan. Den är ju värdelös för dig i nuläget.

M merbanan skrev:
Pannan tror jag inte är tillräckligt tjock för att kunna slipas hela slangens diameter utan att den bli skör.
Förlåt en amatör men jag ser inte felet i bilden? Vilken panna är det som borde tas ur?

Slangen lyfter upp en panna så att det blir glipor mellan två pannor,
Närbild på ett tak där en gul slang lyfter en takpanna och skapar en glipa mellan den och intilliggande pannor.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Slangen lyfter upp en panna så att det blir glipor mellan två pannor,
[bild]
Tack, bra förklarat

Pannorna är ju bara estetik, medan underlagspapp/duk är det täta skiktet.

Men de får ju inte trycka och skava på elkabeln.

S Sir Duke skrev:
Tack, bra förklarat

Pannorna är ju bara estetik, medan underlagspapp/duk är det täta skiktet.

Men de får ju inte trycka och skava på elkabeln.
Nu har jag masonit under mina pannor... Bytte inte masoniten när jag la om pannorna för fyra år sedan då den var i helt mint condition efter 40 år. Dumt kanske men så är det

B Bonafluff skrev:
Nu har jag masonit under mina pannor... Bytte inte masoniten när jag la om pannorna för fyra år sedan då den var i helt mint condition efter 40 år. Dumt kanske men så är det
Är det oljehärdad masonit? Eller obehandlad?

S Sir Duke skrev:
Är det oljehärdad masonit? Eller obehandlad?
Det var min farfar som ägde huset då.. men skulle tro det var oljehärdad massonit. Huset är väldigt välbyggt och inget slarv. Var ett nässjöhus från 1975

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vilket bolag var detta SOLOVO, SOLIVO eller något annat. Det har använts olika bolag i tråden......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.