M merbanan skrev:
Pannan tror jag inte är tillräckligt tjock för att kunna slipas hela slangens diameter utan att den bli skör.
Hur har de då tänkt mitt tak ska vara tätt.. har masonit under pannan
 
Här laddar jag upp vad de stod i avtalet och i mailet.

Upprepar igen.
Paneler uppe på taket
2 slangar med två kablar i varje är dragna från tak till källare
Dc kontakterna är inte inkopplade i växel riktare
Växelriktare sitter bara på väggen
Det skall dras kabel till fasadskkåp ca 15m
Det skall monteras en smartmätare växelriktaren ska strypas till 7kw min gamla växel riktare ska strypas till 10kw. Inget elbolag inblandat
 
  • Skärmdump av ett avtal med allmänna villkor relaterade till solpanelinstallation och ändringsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av e-postmeddelande om installation av solceller med beskrivning av installationsstatus och nästa steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bonafluff skrev:
I avtalet står det mer att slutfaktura kommer när anläggningen funktionstestad och att kan faktureras löpande eftersom.
Då betalar du en ostridlig del av arbete och material. Och sen meddelar du att återstående summa betalas när avtalet till fullo är uppfyllt.

B Bonafluff skrev:
Hur har de då tänkt mitt tak ska vara tätt.. har masonit under pannan
Tja man kanske lite försiktigt kan spåra ur pannan under också? Men det här får du nog reklamera. Jag skulle nog ha valt att lägga slangen upp till nock. Har man takpapp skulle jag inte bry mig om denna glipa men nu så kanske man måste fundera lite på om det finns ett bättre alternativ.
 
M
B Bonafluff skrev:
Här laddar jag upp vad de stod i avtalet och i mailet.

Upprepar igen.
Paneler uppe på taket
2 slangar med två kablar i varje är dragna från tak till källare
Dc kontakterna är inte inkopplade i växel riktare
Växelriktare sitter bara på väggen
Det skall dras kabel till fasadskkåp ca 15m
Det skall monteras en smartmätare växelriktaren ska strypas till 7kw min gamla växel riktare ska strypas till 10kw. Inget elbolag inblandat
Skicka tillbaka fakturan och säg att de ljuger, anläggningen är ju inte klar, och fakturan skall inte skickas förrän den är det enligt avtalet! Finns ingen som helst anledning att betala delar av fakturan, bara följ avtalet.
 
Läser i betalningsvillkor. Solivo ser det ut som som är installatör. De skriver i villkoren att betalningen ska göras även om nätanslutning inte skett. Nätanslutning kan göras först när nätägare bytt mätare eller gett ok att koppla in i bef. En nära bekant hade det så från en av de stora aktörerna. Installatörens elektriker gjorde nätanslutning efter mätarbytet, men de funktionstestade att anläggningen producerade från växelriktaren dessinnan. Först när detta sista steg var klart så kom slutfakturan.

I ditt fall kan det ju vara så enkelt att montörerna rapporterat in fel anläggning till Solivo eller att Solivo rört ihop det. Solovo har troligen inga egna montörer eller elektriker utan det hanteras av andra bolag.
 
M mortimer skrev:
Läser i betalningsvillkor. Solivo ser det ut som som är installatör. De skriver i villkoren att betalningen ska göras även om nätanslutning inte skett. Nätanslutning kan göras först när nätägare bytt mätare eller gett ok att koppla in i bef. En nära bekant hade det så från en av de stora aktörerna. Installatörens elektriker gjorde nätanslutning efter mätarbytet, men de funktionstestade att anläggningen producerade från växelriktaren dessinnan. Först när detta sista steg var klart så kom slutfakturan.

I ditt fall kan det ju vara så enkelt att montörerna rapporterat in fel anläggning till Solivo eller att Solivo rört ihop det. Solovo har troligen inga egna montörer eller elektriker utan det hanteras av andra bolag.
Ja men jag har mailat dom två gånger och inte fått svar. Inte varit någon elektriker här. Bara två killar som monterade panelerna och skruvade upp växelriktaren på väggen
 
B Bonafluff skrev:
Ja men jag har mailat dom två gånger och inte fått svar. Inte varit någon elektriker här. Bara två killar som monterade panelerna och skruvade upp växelriktaren på väggen
I dessa tider tar det t.om tid att få svar från elbolagen/elleverantörerna.
Är anläggningen funktionstestad med DC kablarna insatta och därefter har montören/elektrikern skruvat ur de igen i väntan på att nätägare ska byta elmätare varvid elektrikern kan koppla in mor nätet?

Detta påvisar ju än mer att man bör vara hemma alla dagar när montörerna/elektriker är hos en, så man kan se och ev. fotodokumentera allt som görs. Nu har jag full förståelse för att alla inte kan vara hemma hursomhelst. Men kanske värt att ta semester de dagarna för att slippa överraskningar
 
M mortimer skrev:
I dessa tider tar det t.om tid att få svar från elbolagen/elleverantörerna.
Är anläggningen funktionstestad med DC kablarna insatta och därefter har montören/elektrikern skruvat ur de igen i väntan på att nätägare ska byta elmätare varvid elektrikern kan koppla in mor nätet?

Detta påvisar ju än mer att man bör vara hemma alla dagar när montörerna/elektriker är hos en, så man kan se och ev. fotodokumentera allt som görs. Nu har jag full förståelse för att alla inte kan vara hemma hursomhelst. Men kanske värt att ta semester de dagarna för att slippa överraskningar
Nä jag har redan en anläggning på 12kw Min elmätare skall inte bytas. Har redan produktionen abbonemang sedan tre år. Både installatör och elbolaget har sagt att inget ska göras ifrån elbolaget sida. Det enda som ska anmälas är att min produktion kapacited är ökad via en för anmälan och sedan en färdig anmälan.


Jag jobbar hemifrån och nä dom killarna som var här var inte elektriker de var bara montörer för panelerna.

Det elektriker skall göra är att
Sätta upp en smartmätare
Dra slang och kabel 15m i källaren till elskåpet. Koppla in i bägge ändar
Strypa anläggningen till 7kw
Strypa min gamla anläggning till 10kw
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Nä jag har redan en anläggning på 12kw Min elmätare skall inte bytas. Har redan produktionen abbonemang sedan tre år. Både installatör och elbolaget har sagt att inget ska göras ifrån elbolaget sida. Det enda som ska anmälas är att min produktion kapacited är ökad via en för anmälan och sedan en färdig anmälan.


Jag jobbar hemifrån och nä dom killarna som var här var inte elektriker de var bara montörer för panelerna.

Det elektriker skall göra är att
Sätta upp en smartmätare
Dra slang och kabel 15m i källaren till elskåpet. Koppla in i bägge ändar
Strypa anläggningen till 7kw
Strypa min gamla anläggning till 10kw
Ta ett foto på hur allt ser ut och skicka till de samt ring din säljare/Projektör på måndag. Har de brist på elektriker eller elektrikern inte har tid på någon vecka/månad är ju en sak men då bör de vänta med fakturan tills dess också.

E-post i all sin ära (jag är själv sådan) men i deras inkorg ligger alldeles säkert ett hundratal andras E-post också
 
M mortimer skrev:
Ta ett foto på hur allt ser ut och skicka till de samt ring din säljare/Projektör på måndag. Har de brist på elektriker eller elektrikern inte har tid på någon vecka/månad är ju en sak men då bör de vänta med fakturan tills dess också.
Ja exakt.. väntar någon dag till och ger de chans svara på mina mail. Förstår ju att de behöver ha in pengar ändå när paneler och växelriktare är monterade. Men otroligt optimistiskt att tänka de ska ta fullt betalt när det kanske återstår arbeten för 30-40 000 ( gissar vad de hade kostat ta dit en elektriker + mtlr och den där smartmätaren)
 
B Bonafluff skrev:
Ja exakt.. väntar någon dag till och ger de chans svara på mina mail. Förstår ju att de behöver ha in pengar ändå när paneler och växelriktare är monterade. Men otroligt optimistiskt att tänka de ska ta fullt betalt när det kanske återstår arbeten för 30-40 000 ( gissar vad de hade kostat ta dit en elektriker + mtlr och den där smartmätaren)
Smartmätare är max 5000kr, elektriker max 1dag(1000×8), övrigt elmaterial 1000kr. Bör inte överstiga max 20.000kr brutto.
Som deras betalningsvillkor är skrivna så kan de troligen ta full betalning om de kan styrka att anläggningen är funktionstestad.
Men, får verkligen montörerna ansluta DC kablage i VR? Jag hade besök av en leverantör för offert häromdagen och enligt de så avslutar montörerna sin del genom att hänga ner DC kablage på väggen där VR ska kopplas in. Därefter är resten deras elektrikers arbete.
 
M mortimer skrev:
Smartmätare är max 5000kr, elektriker max 1dag(1000×8), övrigt elmaterial 1000kr. Bör inte överstiga max 20.000kr brutto.
Som deras betalningsvillkor är skrivna så kan de troligen ta full betalning om de kan styrka att anläggningen är funktionstestad.
Men, får verkligen montörerna ansluta DC kablage i VR? Jag hade besök av en leverantör för offert häromdagen och enligt de så avslutar montörerna sin del genom att hänga ner DC kablage på väggen där VR ska kopplas in. Därefter är resten deras elektrikers arbete.
Ja kablarna hänger ner.

För mig är ju hela anläggningen allt jag beställt av/dc kablar smartmätare inte bara oinkopplad växelriktar och panel på tak

I
 
  • Elnätanslutning med hängande kablar och smartmätare på en grå betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu upptäckte jag detta också....
 
  • Solpaneler som delvis täcker takpannor på ett hustak mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bonafluff skrev:
Nu upptäckte jag detta också....
Ser inte vad som är fel med sista bilden förutom två takpannor som är urfrästa utan att det sitter takkrokar/paneler där.
 
M mortimer skrev:
Ser inte vad som är fel med sista bilden förutom två takpannor som är urfrästa utan att det sitter takkrokar/paneler där.
Ja varför har de kapat hål i mitt tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.