4 762 läst · 34 svar
5k läst
34 svar
Solceller eller ej? Allmän diskussion
Martin har ju i olika trådar med en ängels tålamod enkelt och som du skriver med randfall försökt peka på diverse problem och aspekter. Det verkar inte gå fram trots allt i många fall där det likt i ditt påstås fötstås något som för någon med minsta insikt står klart att det inte är fallet.D daVinci skrev:Jag förstår ditt ytterlighetsfall.
Det jag dock pekar på är att om jag levererar effekt kommer grannen förbruka den.
Nettoresultaten blir för nätets del som om jag förbrukade 0 och grannen mindre. Det är inte ett problem.
Sedan förstår jag att det i ytterlighetsfall kan bli så att nätägaren måste göra någon mindre åtgärd för att hantera situationen.
Ett annat scenarion vore att någon köpte grannhuset, rev det och smällde upp en SMR som ger konstant 1 MW. DÅ kommer nätägaren åka på rejält med ändringar/uppdateringar.
Solcellerna har fördelen att nätägarna, tvärtemot vad du skriver, slipper göra uppdateringar. Utom i några felräkningsfall. Det är liten produktion instoppad bland förbrukarna.
Hade du haft någon erfarenhet av nätplanering i ledet distribution närmast kunderna dvs lokalnäten hade frågan aldrig kommit upp här. Samma om något lite intresse för hur elnätet i strort är byggt och fungerar funnits. Det då som allra enklaste lägsta nivå här dvs den tekniskt självklara. Därefter kan det vara läge att se till systemen som helhet dvs långt förbi det eltekniska som är fyrkantigt enkelt att analysera.
Förstår inte varför forumet numera översvämmas av trådar med yrvakna "lösningar" på diverse problem som hela tiden varit i stort uppenbara en längre tid. Det blir nog oftast inte så lyckat med alla suboptimala lösningar som kommer fram lite panikslaget och utan rätt bakomliggande förståelse. Mest det egna jagets viktighet och det som ligger framför fötterns som styr utan någon liten blick mot horisonten.
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Jag håller med. Att det skall vara så himla svårt att förstå enkla fakta.
Många tycks tro att få sälja el är någon sorts mänsklig rättighet. Så är ICKE fallet. På många ställen går det bra, och kanske i begränsad effekt. På andra ställen inte alls.
Min väninna som bor i Kalifornien har även hon en solanläggning. Hon är inte själv utan de flesta i countyt har anläggningar på sina villor. De de har gemensamt är att de inte får sälja en endaste kilowattimme. Alla måste ha mätare som styr ner växelriktaren om det blir överproduktion. Alltså har man ganska små anläggningar 2-5 kWp. Bara för att täcka sitt egna behov när det är ljust ute. Uppvärmning och varmvatten går oftast på gas så elbehovet är oftast inte så stort. Batteri är tillåtna, men alltså inte att leverera ut.
Jag kan mycket väl tänka mig att vi även här kommer rent allmänt till att försörja sitt eget hus är ok, men inte överproducera.
Något att fundera över för de som sätter upp väldigt stora anläggningar privat.
Många tycks tro att få sälja el är någon sorts mänsklig rättighet. Så är ICKE fallet. På många ställen går det bra, och kanske i begränsad effekt. På andra ställen inte alls.
Min väninna som bor i Kalifornien har även hon en solanläggning. Hon är inte själv utan de flesta i countyt har anläggningar på sina villor. De de har gemensamt är att de inte får sälja en endaste kilowattimme. Alla måste ha mätare som styr ner växelriktaren om det blir överproduktion. Alltså har man ganska små anläggningar 2-5 kWp. Bara för att täcka sitt egna behov när det är ljust ute. Uppvärmning och varmvatten går oftast på gas så elbehovet är oftast inte så stort. Batteri är tillåtna, men alltså inte att leverera ut.
Jag kan mycket väl tänka mig att vi även här kommer rent allmänt till att försörja sitt eget hus är ok, men inte överproducera.
Sedan är det ju nätägaren som ska ge klartecken innan installation. Tycker de att det blir för mycket solel i ett område kan de säga nej. Hos mig är spänningen något hög från början med 237V så de kan nog koppla om lindningen ett snäpp i alla fall.E Elajomannen skrev:Jag håller med. Att det skall vara så himla svårt att förstå enkla fakta.
Husen i kvarteren här är för små för anläggningar över 10kWp och de flesta kör med 16A huvudsäkring. Jag ser inget problem här men förstår att det kan bli det i glesa system ute på landsbygden. Växelriktarna har begränsningar så de inte driver upp spänningen för långt vilket gör att anläggningen inte levererar fullt ut. Något att ha i åtanke om man bor i glesbygden.
Det kan vara och är ett problem även i nät som inte på något sätt är vad du kallar glesa eller på landsbygd osv. Jag skulle gärna se några åtminstone försök till korrekta tekniska beskrivningar från alla som dyker upp i dessa trådar. Här finns ju tex du, merbanan,. LGCarlsson osv som jag då får tro på som kompetenta i steg ett och att tex jag helt gått bort i tok och inte begriper ett jota i ämnet. Inget konstigt med det från min sida det håller jag som ett möjligt utfall men då får ni först skärpa vad ni försöker säga några snäpp och inte lamt jama samma visa i tråd efter tråd.Logad skrev:Sedan är det ju nätägaren som ska ge klartecken innan installation. Tycker de att det blir för mycket solel i ett område kan de säga nej. Hos mig är spänningen något hög från början med 237V så de kan nog koppla om lindningen ett snäpp i alla fall.
Husen i kvarteren här är för små för anläggningar över 10kWp och de flesta kör med 16A huvudsäkring. Jag ser inget problem här men förstår att det kan bli det i glesa system ute på landsbygden. Växelriktarna har begränsningar så de inte driver upp spänningen för långt vilket gör att anläggningen inte levererar fullt ut. Något att ha i åtanke om man bor i glesbygden.
Martin Lundmark är ju som vanligt ihärdig och kanske lite långrandig men där ser åtminstone jag ett genuint intresse och försök att delge sin syn oavsett i vilken tråd han deltar. Det kan ju också verka grått och tråkigt men väldigt svårt att försöka runda med diverse ogenomtänkta infall som man tyvärr ofta ser.
För att slutligen komma igen till något du skrev dvs "... de kan nog koppla om lindningen ett snäpp i alla fall". Hur ser det ut i ditt område hur matas det regionalt och på vilken nivå sker regleringen via automatisk eller semiautomatisk lindningskopplare? Vilka konsekvenser får sån koppling om den sker vid låglast i stort och med grund i skevheter pga överdriven lokalgenerering. Det är en enkel första ingång för ett ev vidare resonemang.
Jag var nog lite kort där men nu när jag suttit och funderat lite på det hela så finns det om jag förstått det rätt omsättningsomkopplare på lågspänningstransformatorerna som inte kan kopplas om under last. På mellanspänningsnivån finns lindningsomkopplare som kan koppla om under last. Tanken jag hade var att minska spänningen på mellannivå och höja på lågspänningsnivå där det behövs så att områden med mycket mikroproduktion fick en något lägre nätspänning.GK100 skrev:För att slutligen komma igen till något du skrev dvs "... de kan nog koppla om lindningen ett snäpp i alla fall". Hur ser det ut i ditt område hur matas det regionalt och på vilken nivå sker regleringen via automatisk eller semiautomatisk lindningskopplare? Vilka konsekvenser får sån koppling om den sker vid låglast i stort och med grund i skevheter pga överdriven lokalgenerering. Det är en enkel första ingång för ett ev vidare resonemang.
Det är inte utan problem. På vintern kanske man behöver höja spänningen igen vilket kräver att man bryter strömmen på primärsidan. problemet med att sänka mellanspänningen är något ökade förluster. Problemet med omkoppling på lågspänningssidan är att en man ska göra det vilket kostar pengar. Ytterligare ett problem är att man behöver räkna på detta för att optimera vilket även det kostar pengar i mantid.
Så min tanke med lindningsomkopplarna var nog inte en av mina skarpaste.
Liknande trådar
-
Solceller på brutet tak - täcka skarven med plåt eller ej?
Tak & Vind -
Hejsan! Behöver hjälp med att koppla in solceller!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Nej till solceller för att skydda totalförsvaret
Artikelkommentarer -
Solceller på lada - ej lantbruksfastighet. Skatteavdrag möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solceller - optimerade eller ej
Solceller, Solfångare, Solenergi