Det enda vi kan vara överens om är att den som "sätter" solceller "do the talk an do the walk" de som inte gör det är patetiska loosers.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Det enda vi kan vara överens om är att den som "sätter" solceller "do the talk an do the walk" de som inte gör det är patetiska loosers.
Jag förstår inte hur man kan vara ointresserad av solceller, det ger en avkastning på 15-20% på satsat kapital i nuläget och kommer troligen att bli ännu bättre. Man kan till och med låna till solcellerna och ändå tjäna på affären.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Jag förstår inte hur man kan vara ointresserad av solceller, det ger en avkastning på 15-20% på satsat kapital i nuläget och kommer troligen att bli ännu bättre. Man kan till och med låna till solcellerna och ändå tjäna på affären.
Hej LGCarlsson

Du skall inte ta för givet att de villkor som gäller idag, gällande solceller, är likadana i morgon. Vi har ett riksdagsval snart och det pågår ett krig i Europa som skapar stora osäkerheter.

Jag skulle nog inte utan vissa förbehåll, utrycka mig som du gör.

Just nu satsar många på att installera solceller och eftersom våra elnät, som i många fall rustas upp de senaste åren, för ökad driftsäkerhet. När detta gjordes fanns inte kännedom om dagens stora intresse att installera solceller.

När vi installerar solceller och matar in elproduktion i elnätet då inför vi två effektriktningar där det tidigare bara varit en effektriktning. Om elnätet inte är anpassat för detta så kan de vara så att de måste förstärkas (byggas om), för att klara solcellsproduktionen inom de regler och normer som finns.

Desto ojämnare effektflöden är i elnäten, desto mer måste näten överdimensioneras gällande t.ex. effektöverföringsförmåga och spänningsfall. Om vi elanvändare dessutom i ökande utsträckning installerar solceller då kan distributionsnäten komma att behöva, ”dimensioneras upp” ytterligare på grund av det ”dubbla spänningsfallet” i elnäten.

Spänningsfallet i elnätet uppstår i effektriktningen från generering till elanvändning. När vi ansluter en solcellsanläggning och matar in mer än vi tar ut i en ledning så byter alltså spänningsfallet ”riktning”.

När man bygger elnät då är en dimensioneringsfaktor att klara nominell spänning hos elabonnenten även vid maximalt spänningsfall, och detta utan att spänningen blir för hög även om elabonnenten inte tar ut någon eleffekt.

Reglering av spänningen, för detta, sker i lindningskopplare på transformatorer på en högre spänningsnivå än elabonnentens transformator. Denna reglering av spänningsnivån görs då gemensamt för flera elabonnentens transformatorer.

Innan vi hade solceller som matade in effekt i elnätet från elabonnenter, så visste man att högsta spänningen var vid noll last och att spänningen på transformatorns sekundärsida och hos elabonnenten var lika. Sedan vi börjat at även mata effekt den andra riktningen kan man behöva åtgärda eldistributionen (bygga om, förstärka elnäten). Detta för att klara det ”dubbla spänningsfallet”.

Vi beskriver detta med två ytterlighetsexempel på effektriktningen;

Ytterlighetsexemplet på vintern är om vi inte matar in någon solcellseffekt (mörkt eller snö på solcellerna) utan belastar elnätet fullt med elvärme (säg 11 kW, 16A för enkelhetens skull). Då har vi ett spänningsfall från krafttransformatorn via ledningarna till vårt hus.

Om vi sedan om sommaren (i ett ytterlighetsfall) inte tar någon eleffekt (för värme etc.) utan matar in max från våra solceller (säg 11 kW, 16A, för enkelhetens skull). Då är spänningsfallet i princip lika stort den sommaren, som om vintern (men omvänd riktning). Det kallar jag här det ”dubbla spänningsfallet”.

En bloggare har beskrivit fallet och hur han fick hjälp; ”Ekonomiskt självförsörjande på el nu – inklusive elbil – tack vare timmätning av elen – men problem med hög spänning”
https://cornucopia.se/2022/05/ekono...matning-av-elen-men-problem-med-hog-spanning/

”Nya solcellsrekord sedan Ellevio fixat transformatorn – 40% lägre elpris i juni via timmätning”
https://cornucopia.se/2022/07/nya-s...matorn-40-lagre-elpris-i-juni-via-timmatning/

Rimligen så ökar denna problematik genom att alltfler skaffar solceller. En av nyheterna idag är; ”Brister i elnätet hämmar satsningar i 24 kommuner” https://omni.se/brister-i-elnatet-hammar-satsningar-i-24-kommuner/a/k6A6bX

Det är en liknande problematik att näten inte räcker till och ibland måste förstärkas (byggas om). Och det kan tyvärr ta tid. Det blir vi elabonnenter som får betala kostnaden för ”uppgraderingen”

Desto mer vi förstår hur villkoren, ser ut, för hur elgenerering, eltransmission och eldistribution kan fungera, desto bättre kan vi ”ta höjd” för de justeringar som t.ex. de som äger elnäten måste göra för att klara driften inom regelsystem och normer som gäller.

Desto oftare vi måste göra ”nya justeringar” (nya investeringar) gällande vår elanvändning desto mer riskerar våra investeringskostnader att bli onödigt höga.

Rimligen så kommer vi de närmaste åren få leva med en högre nivå på elpriset, bl.a. så har kriget accelererat energikostnadsökningen. Men det är inte orimligt att även att kostnaderna för elnäten kommer att öka om dessa t.ex. måste byggas om ytterligare, p.g.a. solcellsproduktion.

Jag är positiv till att vi elanvändare kan ha "egen generering" men vi måste även förstå mer av helheten så vi inte gör investeringar som vi ångrar.:)

TS har vaknat upp för moms-problematiken, hoppas han kan hantera det på ett bra sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej LGCarlsson

Du skall inte ta för givet att de villkor som gäller idag, gällande solceller, är likadana i morgon. Vi har ett riksdagsval snart och det pågår ett krig i Europa som skapar stora osäkerheter.

Jag skulle nog inte utan vissa förbehåll, utrycka mig som du gör.

Just nu satsar många på att installera solceller och eftersom våra elnät, som i många fall rustas upp de senaste åren, för ökad driftsäkerhet. När detta gjordes fanns inte kännedom om dagens stora intresse att installera solceller.

När vi installerar solceller och matar in elproduktion i elnätet då inför vi två effektriktningar där det tidigare bara varit en effektriktning. Om elnätet inte är anpassat för detta så kan de vara så att de måste förstärkas (byggas om), för att klara solcellsproduktionen inom de regler och normer som finns.

Desto ojämnare effektflöden är i elnäten, desto mer måste näten överdimensioneras gällande t.ex. effektöverföringsförmåga och spänningsfall. Om vi elanvändare dessutom i ökande utsträckning installerar solceller då kan distributionsnäten komma att behöva, ”dimensioneras upp” ytterligare på grund av det ”dubbla spänningsfallet” i elnäten.

Spänningsfallet i elnätet uppstår i effektriktningen från generering till elanvändning. När vi ansluter en solcellsanläggning och matar in mer än vi tar ut i en ledning så byter alltså spänningsfallet ”riktning”.

När man bygger elnät då är en dimensioneringsfaktor att klara nominell spänning hos elabonnenten även vid maximalt spänningsfall, och detta utan att spänningen blir för hög även om elabonnenten inte tar ut någon eleffekt.

Reglering av spänningen, för detta, sker i lindningskopplare på transformatorer på en högre spänningsnivå än elabonnentens transformator. Denna reglering av spänningsnivån görs då gemensamt för flera elabonnentens transformatorer.

Innan vi hade solceller som matade in effekt i elnätet från elabonnenter, så visste man att högsta spänningen var vid noll last och att spänningen på transformatorns sekundärsida och hos elabonnenten var lika. Sedan vi börjat at även mata effekt den andra riktningen kan man behöva åtgärda eldistributionen (bygga om, förstärka elnäten). Detta för att klara det ”dubbla spänningsfallet”.

Vi beskriver detta med två ytterlighetsexempel på effektriktningen;

Ytterlighetsexemplet på vintern är om vi inte matar in någon solcellseffekt (mörkt eller snö på solcellerna) utan belastar elnätet fullt med elvärme (säg 11 kW, 16A för enkelhetens skull). Då har vi ett spänningsfall från krafttransformatorn via ledningarna till vårt hus.

Om vi sedan om sommaren (i ett ytterlighetsfall) inte tar någon eleffekt (för värme etc.) utan matar in max från våra solceller (säg 11 kW, 16A, för enkelhetens skull). Då är spänningsfallet i princip lika stort den sommaren, som om vintern (men omvänd riktning). Det kallar jag här det ”dubbla spänningsfallet”.

En bloggare har beskrivit fallet och hur han fick hjälp; ”Ekonomiskt självförsörjande på el nu – inklusive elbil – tack vare timmätning av elen – men problem med hög spänning”
[länk]

”Nya solcellsrekord sedan Ellevio fixat transformatorn – 40% lägre elpris i juni via timmätning”
[länk]

Rimligen så ökar denna problematik genom att alltfler skaffar solceller. En av nyheterna idag är; ”Brister i elnätet hämmar satsningar i 24 kommuner” [länk]

Det är en liknande problematik att näten inte räcker till och ibland måste förstärkas (byggas om). Och det kan tyvärr ta tid. Det blir vi elabonnenter som får betala kostnaden för ”uppgraderingen”

Desto mer vi förstår hur villkoren, ser ut, för hur elgenerering, eltransmission och eldistribution kan fungera, desto bättre kan vi ”ta höjd” för de justeringar som t.ex. de som äger elnäten måste göra för att klara driften inom regelsystem och normer som gäller.

Desto oftare vi måste göra ”nya justeringar” (nya investeringar) gällande vår elanvändning desto mer riskerar våra investeringskostnader att bli onödigt höga.

Rimligen så kommer vi de närmaste åren få leva med en högre nivå på elpriset, bl.a. så har kriget accelererat energikostnadsökningen. Men det är inte orimligt att även att kostnaderna för elnäten kommer att öka om dessa t.ex. måste byggas om ytterligare, p.g.a. solcellsproduktion.

Kostnaden för detta skall betalas av elanvändarna.
Hej Martin, ja jag uttryckte mig kanske lite enkelt. Denna debatt om solceller eller ej har pågått en längre tid även utanför detta forum. Kan endast referera till egna anläggningar där mitt påstående stämmer till 100%. Om förutsättningarna ändras i framtiden betyder ju inte att jag förlorar på affären då den redan är betald?
 
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Hej Martin, ja jag uttryckte mig kanske lite enkelt. Denna debatt om solceller eller ej har pågått en längre tid även utanför detta forum. Kan endast referera till egna anläggningar där mitt påstående stämmer till 100%. Om förutsättningarna ändras i framtiden betyder ju inte att jag förlorar på affären då den redan är betald
Hej LGCarlsson

Du förlorar rimligen inte det du har sparat in på en redan köpt och installerad anläggning.

Men jag tänkte främst på att ge goda råd till de som idag funderar på att investera. Om man redan nu får vänta på en solcellsinstallation, hur är läget när den är installerad?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej LGCarlsson

Du förlorar rimligen inte det du har sparat in på en redan köpt och installerad anläggning.

Men jag tänkte främst på att ge goda råd till de som idag funderar på att investera. Om man redan nu får vänta på en solcellsinstallation, hur är läget när den är installerad?
Den som lever får se, tror inte man kan förutspå framtiden med någon visshet på ett så negativt sätt som du gör. Hur elpriset och nätkostnaden kommer att utvecklas kan man gissa, inte med säkerhet veta.
Men jag tror inte att de som investerar i dagsläget behöver vara oroliga.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Den som lever får se, tror inte man kan förutspå framtiden med någon visshet på ett så negativt sätt som du gör. Hur elpriset och nätkostnaden kommer att utvecklas kan man gissa, inte med säkerhet veta.
Hej, LGCarlsson

Jag vet inte om jag beskriver framtiden på ett ”negativt sätt” om jag berättar om de fysikaliska begränsningar som finns i våra elnät.:)

TS hade rimligen varit tacksam, om någon tidigare (i god tid) berättat om hur ”Moms”, eventuellt kan påverka hans investeringsbeslut.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej, LGCarlsson

Jag vet inte om jag beskriver framtiden på ett ”negativt sätt” om jag berättar om de fysikaliska begränsningar som finns i våra elnät.:)

TS hade rimligen varit tacksam, om någon tidigare (i god tid) berättat om hur ”Moms”, eventuellt kan påverka hans investeringsbeslut.
Ja ja förstår nu att du VET och alltid har RÄTT. Men det finns kanske andra åsikter än dina.
 
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Ja ja förstår nu att du VET och alltid har RÄTT. Men det finns kanske andra åsikter än dina.
Hej LGCarlsson

Tagga ned.:)

Jag har inte alltid rätt i det jag skriver, men jag försöker att ha belägg för det jag skriver.
Tolkar du min beskrivning av ”de fysikaliska begränsningar som finns i våra elnät” som en ”åsikt”?

Jag gav i inlägget #21, som belägg, länkar till verkliga händelser i nutid gällande ämnet.

Du är fri att kontakta ditt nätbolag och diskutera hur fel mina ”åsikter” är.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej LGCarlsson

Du förlorar rimligen inte det du har sparat in på en redan köpt och installerad anläggning.

Men jag tänkte främst på att ge goda råd till de som idag funderar på att investera. Om man redan nu får vänta på en solcellsinstallation, hur är läget när den är installerad?
Eftersom man ska ha tillstånd från nätägaren innan installation så ligger det lagda kortet och ett nekande kan knappast utfärdas under väntetiden. Det kan bli så i framtiden att nätägaren inte ger tillstånd för ett hus i ett transformatorområde som redan har tillräckligt med solel. Rimligen ska inte mer solel produceras än vad som förbrukas inom området. Ska solel ut på högspänningssidan kommer nog växelriktarna att köra upp spänningen en bra bit för att bli av med energin. Kanske utanför toleransen 230V + 10%.

I villakvarteret här finns det 5 anläggningar på 77 hus varan en är en jätte på bortåt 40kWp. Troligen sitter alla på samma transformator. Min växelriktare tycker att det i skrivande stund är 237V på nätet och trycker ut c:a 7,5kW. Antar vi att de andra skickar ut samma blir det 37,5kW att fördela på 62 hus vilket blir drygt 600W per hus. Troligen går inget ut bakvägen genom transformatorn. Inte heller ser jag varför elnätet skulle behöva förstärkas, vi har alla våra huvudsäkringar oavsett vilket håll strömmen går genom dem. I alla fall så länge nettoströmmen kommer från högspänningen.

Elnätet i villaområdet får nog anses vara starkt från början. Värre är det nog ute på landsbygden med högre resistanser och därav större spänningsfall. Där finns risken att ett hus med solpaneler får för hög spänning så växelriktaren inte kan trycka ut all energi.

Nog med off topic. För att tilläga angående momsplikt i TS fall borde man rimligen få dra av momsen från inköpt el att kvitta mot moms för såld sådan. Sedan kan man undra vad som händer om summan av konstförsäljning plus el överskrider konstnärens gräns för momsfrihet, blir det moms på konstförsäljningen då?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej LGCarlsson

Tagga ned.:)

Jag har inte alltid rätt i det jag skriver, men jag försöker att ha belägg för det jag skriver.
Tolkar du min beskrivning av ”de fysikaliska begränsningar som finns i våra elnät” som en ”åsikt”?

Jag gav i inlägget #21, som belägg, länkar till verkliga händelser i nutid gällande ämnet.

Du är fri att kontakta ditt nätbolag och diskutera hur fel mina ”åsikter” är.
Hej Martin, känner du till ett pågående projekt som är finansierat av energimyndigheten där man bygger upp en solcellspark 20GW för att studera hur man kan lösa en del av de problem du tar upp?
 
Som sagt. Sluta förpesta tråden med massat OT!!!!
 
  • Gilla
LGCarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att beklaga att många här är så sturska utan att ens förstå det mest elementära Martin försöker ta upp. Just TS första inlägg är ju rent förtjusande i sin djupa insikt parat med klädsam ödmjukhet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Hej

Tråden handlar inte om ”Solceller eller ej? Allmän diskussion”

Tråden borde snarare heta; ”Solcellsutbyggnad kan kräva investeringar i distributionsnäten- elanvändarna betalar.”

Admin-är det möjligt att ändra?

Först vill jag be om ursäkt till StevieGee, vars tråd kapades när denna diskussion startade.
 
Redigerat:
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Hej Martin, känner du till ett pågående projekt som är finansierat av energimyndigheten där man bygger upp en solcellspark 20GW för att studera hur man kan lösa en del av de problem du tar upp?
Hej LGCarlsson

När jag för ca fem år sedan deltog i ett forskningsprojekt där vi just räknade på anslutning av solceller i olika typer av elnät så såg vi bl.a. den problematik som jag här försöker beskriva för de som tänker sätta solcellsanläggningar på sina hus.

Naturligtvis var problematiken störst i svaga, utbredda nät, vid ökande antal solcellsanläggningar i nätet och vid ökande storlek på den enskilda solcellsanläggningen.

TS anger att han funderar på en solcellsanläggning på ca 20 kWp. Det innebär en märkström på knappt 30 A. Som jämförelse, 20 kW vid direktelvärme i en villa är ganska mycket.

Rimligen så har den som dimensionerat elnätet (en gång i tiden) inte dimensionerat för den effekten och inte heller för den effektriktningen. Dessutom innebär det dubbel effektriktning och dubbelt spänningsfall.

Vid elvärme (och ”den vanliga effektriktningen”) då är högsta belastningen på vintern när kylan underlättar kylning. Vid solceller (och ”den omvända effektriktningen”) då är högsta belastningen på sommarn när ingen kyla underlättar kylningen.

Som jag försökte förklara i inlägg #3 så innebär det ”dubbla spänningsfallet” rimligen att distributionsnäten behöver dimensioneras upp.

De företag som äger elnäten (har koncession), har (kort beskrivet) krav på sig att bygga nät som är tillräckligt dimensionerade (starka) för de kunder som vill ansluta sig. De kan inte neka kunder som vill ansluta sig bara ställa rimliga villkor vid anslutningen. De har även krav att finansiera elnäten genom att ta avgifter av de som är anslutna till elnätet. Det finns regler hur dessa avgifter får tas ut.

Med det sagt, så kommer rimligen (”som ett brev på posten”) vi snart, i de nät som många ansluter solcellsanläggningar, och där elnäten inte är tillräckligt dimtionerade, att få någon form av förändrad (ökad) utdebitering av elnätsavgifter.

Om det blir inmatningsavgifter för solceller, ökade fasta avgifter, eller något annat vet jag naturligtvis inte. Men det jag vet, är att elnätsföretagen är tvungna att ta eventuella kostnader för nätförstärkningar av sina elkunder.

Är de som tänker anslutna solceller verkligen medvetna om det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.