Nissens
Scouten skrev:
Jag har jobbat med kalkylering av energiprojekt i många år, använde jobbets kalkylverktyg för att kalkylera mitt projekt. Jag är väldigt trygg i mina siffror och bryr mig inte ett dugg om vad bygga hus har gjort för artiklar.

Det du inte fattar är att jag gör besparing hela tiden, helt enligt investeringkalkylen, däremot är inte investeringen betald förrän om 12 år enligt ursprungliga kalkylen, 5,5 år om priserna blir kvar som medelpriset i år.

Om du har elpanna idag, och borrar bergvärme och sänker kostnaderna för el i och med din investering på 150 000:-, så börjar du spara direkt, så även med solceller.
Intressant att du förklarar att jag inte fattar sådant som jag har väldigt lätt att förstå.

Det du inte begriper är att du inte sparat ett pillekvitt innan du fått tillbaka pengarna du investerat och lite till.

Det vore ju mer trovärdigt om du hade förklarat felen i Byggahus.se kalkylen än att hävda att du vet bättre utan att förklara vad det är du vet bättre. :)
 
  • Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
Om du får lägre levnadskostnad från dag 1 så sparar du väl pengar?
 
  • Gilla
Knoparen och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

Du måste också räkna på den el du inte behöver köpa tack vare solcellerna (och dra av dessa kWh) från de du kommer att sälja. Där är största vinsten.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
 
useless useless skrev:
Om du får lägre levnadskostnad från dag 1 så sparar du väl pengar?
Tydligen inte enligt @Nissens

Nissens Nissens skrev:
Intressant att du förklarar att jag inte fattar sådant som jag har väldigt lätt att förstå.

Det du inte begriper är att du inte sparat ett pillekvitt innan du fått tillbaka pengarna du investerat och lite till.

Det vore ju mer trovärdigt om du hade förklarat felen i Byggahus.se kalkylen än att hävda att du vet bättre utan att förklara vad det är du vet bättre. :)
I mitt fall gällande den kalkyl så har jag gett 11.800:-/kWp och bor i SE4. Istället för 16000:-/kWp. Vilket givetvis påverkar kalkylen åt det positiva hållet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I
A Argastesnickaren skrev:
Du skriver att ingen förutsett denna utveckling!!
Jag har skrivit samma sak i flera år.
Lägga ner kärnkraft, ta bort småskalig vattenkraft och fasa ut gas och olja.
För min del så var beslutet rätt enkelt och tydligen rätt så bra med facit i hand.
Dock så hade jag förutsett prishöjningar men inte hur mycket.
Du är duktigt du, märkligt att inte alla hoppade på solceller när det var bästa läget att investera. Det är väldigt många parametrar som spelar in här och minsta lilla hade kunnat få ett helt annat resultat, ex säg att det inte hade blivit krig och Tyskland hade fått behålla sina gasleveranser.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Säg att det kostar 200' att byta taket. Hur mycket tror du värdet på huset stiger?

Jag hittade undersökningen som du hänvisade till. Den börjar så här: "Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB."
Se där, husets värde ökade enligt undersökningen...
Jag har aldrig varit med om att en investering i ett hus höjer värdet lika mycket eller mer än vad investeringen kostar. Sätter jag in en ny ytterdörr för 50 000 kr så ökar inte värdet generellt 50 000 kr.

Visst, en det hype runt en viss investering(som solceller just nu) eller om investeringen gjorts precis nyligen på ett bra vis så möjligen kan man få tillbaka investeringen i huspriset men det är fortfarande tveksamt om det går brett ut.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
I
M merbanan skrev:
Om vi förutsätter att du kan låna till investeringen och att investeringen betalar av lånet samt räntan så är det ju en lönsam affär från dag 1. Men man bör nog se till att det betalar sig på kring 10 år. Jag projekterade en anläggning 2019 och fick det då till ca 12-14 år när jag inte räknade med försäljning av el. Med läget som är idag och utfallet med såld el så är det betydligt bättre siffror med ca 8 år innan investeringen är betald.

Idag så har priset gått upp på jobbet och materialet så jag är osäker på hur bra ekonomi man kan få i en installation. Jag förutspår även att mängden solel kommer att pressa ner elpriset också om något år. Kvar är då egenkonsumtion samt den osäkra skattereduktionen. En realistisk kalkyl ska gå runt på dessa poster.
Nja, en investering på 200 000 kr är en förlust dagen då du betalar den, det är inte vidare lätt att sälja anläggningen beg. och få tillbaka alla pengar. Investeringen börjar gå plus först när den tjänat in 200 000 kr vilket just nu beräknas vara 10-15 år in i framtiden, under den tiden kan det hända mycket. I bästa fall kan investeringen betala tillbaka sig tidigare men det kan också bli så att den inte alls betalar tillbaka sig(hur bra det än ser ut de första åren).
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Du är duktigt du, märkligt att inte alla hoppade på solceller när det var bästa läget att investera. Det är väldigt många måna parametrar som spelar in här och minsta lilla hade kunnat få ett helt annat resultat, ex säg att det inte hade blivit krig och Tyskland hade fått behålla sina gasleveranser.
Då tittar vi framåt lite.
Tror du elpriserna kommer att gå ner mycket från idag?
Jag tvivlar, se svaret innan och då tillkommer ett ökat behov utav el samtidigt som vi ska lägga ner kärnkraft, olja gas osv.

Energimyndighetens prognos från 2021 bedömer man att elanvändningen kommer att uppgå till 234 TWh år 2050, vilket kan jämföras med dagens 140 TWh. Andra bedömningar, som en från Energiföretagen, pekar på ännu högre elanvändning, mer än dubbelt så mycket som idag.
 
I
A Argastesnickaren skrev:
Då tittar vi framåt lite.
Tror du elpriserna kommer att gå ner mycket från idag?
Jag tvivlar, se svaret innan och då tillkommer ett ökat behov utav el samtidigt som vi ska lägga ner kärnkraft, olja gas osv.

Energimyndighetens prognos från 2021 bedömer man att elanvändningen kommer att uppgå till 234 TWh år 2050, vilket kan jämföras med dagens 140 TWh. Andra bedömningar, som en från Energiföretagen, pekar på ännu högre elanvändning, mer än dubbelt så mycket som idag.
Det är ju det som är grejen, inget vet, de e som att tipsa någon om att göra en 200 000 investering på börsen nu för att man tror att det kommer gå bra.

Men ja, ska vi ta några punkter som kan påverka investeringen på solceller :

- Finland får igång sitt krånglande kärnkraftverk, de importerar annars stora mängder el, framförallt från Sverige. Detta har de faktiskt redan lyckats med och man spår att detta pressar ner även svenska elpriser i framtiden.
- Norge kompenserar Europa med gas nu när Nord stream begränsas. Deras lager är inte oändligt men man tror sig kunna hitta mer.
- Frankrike har flera strulande kärnkraftverk, man kan anta att man just nu jobbar på högvarv för att få ordning på dem.
- Kriget tar slut
- Man återupptar någon form av byteshandel med Ryssland för att iallafall tillfälligt få in mer gas
- Kraftledningen ner till SE3 och SE4 kan successivt överföra mer
- Staten lyckas övertala EU att ändra kostnadsmodellen för framförallt SE3 och SE4.
- Staten inför någon form av kompensering, ex mindre avgifter på el och el-nät i SE3 och SE4 eller pristak. De kan också ge mer avdrag på installation av solceller.
- Företag konkar och lämnar efter sig effekt som gör att vi inte behöver importera fullt så mycket.
- m,m m,m, vi får inte glömma att hela Europa jobbar stenhårt för att få kontroll över elen, det skulle vara mycket otroligt om rådande läge håller i sig i 4-5 år.

Jag säger inte att solceller behöver bli en dålig affär men den är absolut inte bombsäker.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
Om du får lägre levnadskostnad från dag 1 så sparar du väl pengar?
Men de 200 000 kr som du nyss blev av med och som du kunde investerat i något annat?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
I Ironside skrev:
Jag har aldrig varit med om att en investering i ett hus höjer värdet lika mycket eller mer än vad investeringen kostar. Sätter jag in en ny ytterdörr för 50 000 kr så ökar inte värdet generellt 50 000 kr.

Visst, en det hype runt en viss investering(som solceller just nu) eller om investeringen gjorts precis nyligen på ett bra vis så möjligen kan man få tillbaka investeringen i huspriset men det är fortfarande tveksamt om det går brett ut.
Vi är nog eniga. Visst kan man få tillbaka mer än man lanut, om man har lite tur, beroende på hur objektet är i övrigt, men generellt utgår jag inte från att värdet ökar mer än kostnaden.
 
kisumisu
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Det beror ju på flera faktorer.
Dock är 15år lång tid med tanke på att panelerna håller ju inte heller evigt.

Men o andra sidan beror det också helt på att ha 134k i banken i princip på nollränta även faat man idag kanske får 1% lite beroende på bank. Så motsvarar det inte riktigt inflationen!

Okej alla har kanske inte dem pengarna och det är rätt dumt ta 134k på lån eller avbetalning idag...

Däremot är ju solen en säker investering i dessa oroliga tider!

Men sedan kan man fundera om solceller bäst ha som standalone än inkopplade i nätverk. Om det är 1.5 man får och elbolagen tar 4....ingen överproduktion annars massa straffavgifter. Skulle nog vara bra och bättre alternativ ladda elbilen, värma poolen och kanske lagra på batteri som man kan senare köra tvätt, disk, bastu mm ifrån, än att sälja vidare. Är nog där man kan göra en stor vinst plus man får även en backup!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Mow
  • Laddar…
Enligt en artikel idag där KTH kollat om solceller verkligen är så lönsamma blev svaret att idag är dom det men inte framöver när elen förväntas bli billigare. Dessutom får man glädjekalkyler från försäljarna
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Men de 200 000 kr som du nyss blev av med och som du kunde investerat i något annat?
Ja? Man hade kunnat slänga in pengarna på börsen, men din levnadskostnad hade inte förändrats för det. I mitt fall så gav jag 121’ för solcellerna, och investerar på börsen samtidigt.
 
P Putte 9497 skrev:
Enligt en artikel idag där KTH kollat om solceller verkligen är så lönsamma blev svaret att idag är dom det men inte framöver när elen förväntas bli billigare. Dessutom får man glädjekalkyler från försäljarna
Kutym att länka till artikeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.