T twoody skrev:
Nej har du öppnat tvn och gjort något i den som skapar en brand så kan du ju inte gå på tillverkaren.
Varför skulle jag ha öppnat den?

Nu vill jag inte ha en diskussion om detta hypotetiska exempel. Men avsikten var att belysa att om företagsstrukturen är svåråskådelig så kommer knappast huvudföretaget undan ansvar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tråden spårar lite som BH:s trådar gör, VårtgårdensHus har nog kört med lite missvisande marknadsföring, deras agent har nog agerat illojalt/ohederligt mot kunden, kunden har nog inte haft tillräcklig kunskap som krävs vid hus/entreprenad-affärer.
Frågan är om detta skulle kunna leda till en fällande dom vid prövning. Det är tveksamt.
Vid ev stämning får man nog ge sig på avtalspartner som gjort fel, dvs avtalade entreprenörer.

Rond tre - läxa upp alla som hittills postat i tråden .. :D

S
Vi ska bygga och jag har kollat upp Vårgårdahus. Enligt Bolagsverket ägs Vårgårda av en dansk koncern sedan ett par år tillbaka. Syftet med denna affär är att maximalt resultatet till den danska modern. Har man ingått ett avtal med delad entreptre nad och inte totalentreprenad får man stå sitt kast. Bygg alltid med totalentreprenad som lekman.

Hej
Jag är lekman och vi hade precis som Sofie, ett kontrakt med husleverantören och ett med entreprenören som byggde huset. Vi var byggherrar själva. Det gick alldeles utmärkt. Så det är inte så svart eller vitt. Konceptet såldes till oss som nyckelfärdigt.(Dock var vår säljare mycket tydligare vad det var som gällde innan vi skrev på papperna).

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hej
Jag är lekman och vi hade precis som Sofie, ett kontrakt med husleverantören och ett med entreprenören som byggde huset. Vi var byggherrar själva. Det gick alldeles utmärkt. Så det är inte så svart eller vitt. Konceptet såldes till oss som nyckelfärdigt.(Dock var vår säljare mycket tydligare vad det var som gällde innan vi skrev på papperna).
Problemet kommer vid eventuell reklamation längre fram. Då kan respektive underleverantör skylla på varandra och ni får sköta det juridiska för att lösa konflikten.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
VårgårdaHus VD Anna Hernefrid svarar enligt nedan.

VårgårdaHus har blivit tillfrågade av Byggahus.se att delge vår version av vad som hänt i relation till den tråd som Sofie Hulin, en av våra kunder står bakom här på forumet. Först och främst tack till byggahus.se för att man söker perspektiv och fakta. Vi undersöker för närvarande samtliga omständigheter i och kring vad som hänt och avser att återkomma med vidare detaljer när vi har fullständiga bilden.

I korthet,

VårgårdaHus säljer monteringsfärdigt husmaterial. Sofie och Alexander Hulin ingick den 3 december 2016 Köpeavtal vid köp av monteringsfärdigt husmaterial (Allmänna villkor, AA12 samt gällande Konsumentköplag) med VårgårdaHus. Försäljning sker via agenter. En agent är fristående aktör och säljer VårgårdaHus produkter enligt avtal mellan VårgårdaHus och agenten. För montering av aktuellt husmaterial har Sofie och Alexander Hulin ingått ett separat entreprenadavtal (ABS09) med entreprenör/byggare.

Min ambition som ny VD på VårgårdaHus är självklart att säkra så att det finns trygghet och tydlighet både för kund och andra parter i resan att bygga hus. Vi har många duktiga agenter som med väl etablerade processer och tydlighet erbjuder just den tryggheten och vi ska självklart jobba på att bli bättre hela tiden. Vi på VårgårdaHus beklagar i de fall det uppstått ett problem i slutförandet av husbyggnationen och jag önskar då att kunden hör av sig. Vi kommer alltid att aktivt verka för att slutprodukten och upplevelsen under byggandet ska bli så bra som möjligt. Vi ber att få återkomma när vår granskning är slutförd.

Med vänlig hälsning,

Anna Hernefrid
VD, VårgårdaHus
Hej.

Jag tycker att det är lämpligt att lägga in detta i artikeln. Nu framstår den artikeln som en "lätt" vniklad partsinlaga från en kränkt kund.

Förstår om hon är upprörd och irriterad men det är lite farligt att bara lägga ut texten så här.

Det är väldigt roliga skrivelser som låter som om Vårgårdahus var dumma och tvingade på kunden saker med tvång.
Det är rätt bra att berätta om kundens ansvar. Ett husbygge är ju lindrigt sagt en stor och komplicerad affär och det är lätt att noviser som bygger sitt första hus hamnar i precis denna sits.

E Enplanaren skrev:
TS har alltså köpt delar till ett hus från VårgardaHus och separat avtalat om montering av husdelarna av en agent. Det verkar som om agenten inte sköter sig och smutsar ner VårgårdaHus varumärke. Rent juridiskt verkar dock inte VårgårdaHus ha misskött leveransen av husdelarna. Jag kan tycka att VårgårdaHus får oförtjänt skit. Att det är entreprenören som strular. Det bådar ju ändå gott att VårgårdaHus uttrycker en vilja att hjälpa till att lösa problemen.
Och i detta fallet borde då BH hänga ut agenten och entreprenören och inte Vårgårdahus som ju egentligen är "oskyldiga" förrutom att de har en oseriös agent.

Appendix Appendix skrev:
Och i detta fallet borde då BH hänga ut agenten och entreprenören och inte Vårgårdahus som ju egentligen är "oskyldiga" förrutom att de har en oseriös agent.
Du menar att man som husproducent inte har ansvar för att ha koll på sin agenter? Eller att det till och med är ok för husföretsget att gilla en säljvideo som visar inkorrekt information om entreprenadformen agenten säljer?

• Gilla
Nagra och 3 till
  • Laddar…
T
Appendix Appendix skrev:
Varför menar du att Vårgårdahus är oskyldiga? Är det inte dom som lejer sina agenter? Eller har agenten på eget bevåg börja sälja deras hus?

Varför sitter vissa i tråden och menar att Vårgårdahus är oskyldiga? Dom har dragit sitt strå till stacken, det dom borde ha gjort för länge sedan är att reda ut denna röra, om dom värnar om sitt rykte. Det sorgliga i detta är att som allt annat, när media börjar rota i det. Då helt plötsligt går det bra att svara.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Det finns tre parter som kunden har avtal med.
Agenten
Byggaren
Husleverantören

I det här falletverkar det ju vara de två första som orsakat problemen. Varför menar du att det är den sistas fel?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Husleverantören ÄR ansvariga för vad deras agenter gör. Agenten är inte vilken skummis som helst som börjar använda Vårgårdahus namn och logo. Det är någon som Vårgårdahus har anlitat som säljare av deras hus. Om vårgårdahus sköter sitt bolag, så skulle för det första en oseriös agent aldrig få arbeta i deras namn. Och OM det ändå händer så tar ett seriöst företag tag i problemet utan att man måste blanda in media, osv.

Vårgårdahus har inte uppträtt som ett seriöst företag.

• Gilla
husbygge2 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns tre parter som kunden har avtal med.
Agenten
Byggaren
Husleverantören

I det här falletverkar det ju vara de två första som orsakat problemen. Varför menar du att det är den sistas fel?
Precis. Här hänger man ut hustillverkaren utan att nämna agenten eller entreprenören.
När det är dessa två som begått alla fel.

H hempularen skrev:
Husleverantören ÄR ansvariga för vad deras agenter gör. Agenten är inte vilken skummis som helst som börjar använda Vårgårdahus namn och logo. Det är någon som Vårgårdahus har anlitat som säljare av deras hus. Om vårgårdahus sköter sitt bolag, så skulle för det första en oseriös agent aldrig få arbeta i deras namn. Och OM det ändå händer så tar ett seriöst företag tag i problemet utan att man måste blanda in media, osv.

Vårgårdahus har inte uppträtt som ett seriöst företag.
"anlitat" som i betalat lön eller som en vanlig ÅF?
det här är väldigt storskillnad och jag ställer mig väldigt frågande till hur BH hänger ut Hustillverkaren istället för agenten och entreprenörerna.

Det finns ju flera som vittnar om att deras husbyggen gått bra med Vårgårdahus. Så det är ju uppenbarligen ett seriöst företag för det mest. Sund ekonomi till skillnad från de flesta andra företag som ni hänger ut som redan är i konkurs.

Jag har inte ett Vårdgårdahus och har inget att göra med dem ekonomiskt. Kanske ska påpekas innan nån anklagar mig.

Appendix Appendix skrev:
Det finns ju flera som vittnar om att deras husbyggen gått bra med Vårgårdahus. Så det är ju uppenbarligen ett seriöst företag för det mest.
Jag skulle snarare vilja vända på det resonemanget. Det intressanta som jag ser det är hur ett företag hanterar de fall där problem uppstår och det för mig är ett mått på hur seriöst företaget är.

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.