Uppenbaligen har kunderna inte förstått vilka avtal de ingått. Jag tror nog att Vårgårdahus har sitt på det torra. Visst förtjänar de kritik, men de har sannolikt inte det juridiska ansvaret. Det blir inte en totalentreprenad för att köparen trodde att det var det.

Att de har en skyhög självrisk på försäkringen är väl inte ett problem för köparen.

Jag tror att vårgårdas upplägg (som är vanligt i branschen) på pappret troligen är vattentätt för vårgårdahus.

Men iom. säljarens agerande där han i praktiken skapat ett villkorat paket. Så misstänker jag att Vårgårdahus har satt sig i en situation, som de inte riktigt hade tänkt sig. Agerandet att skapa ett villkorat paket, kan mycket väl spräcka den säkerhet mot ansvar som husföretaget byggt upp med sina avtal.

Säljarens agerande är också intressant. OM det i hans roll ingår att rekommendera en lämplig entreprenör, och han ex. tar emot någon som helst ersättning från den entreprenör han "rekommenderar", så är det en form av korruption, eller ev. otrohet mot huvudman. Men nu är det bara en spekulation att ersättning betalas. Men att han väljer att rekommendera en helt oprövad firma, som dessutom utför arbeten åt säljaren privat, det ser ju inte så bra ut.

Alternativt så är man som säljare öppen med att man säljer entreprenörstjänster, då skulle säljaren bli general, eller totalentreprenör. Då anlitar man alltså säljarens företag som generalentreprenör.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Men varför visar man upp badrum där Vårgårda inte är inblandad i.

Redigerat:
Dom ÄR ju inblandade iom. att arbetet med badrummet har sålts i ett paket med deras husbyggsats, av deras säljare.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Daniel 109: Stämmer att kunden inte förstått vilka avtal de ingått eftersom de duperats av säljaren som lät dem tro att de tex inte kan välja entreprenör själv. Det är ju i praktiken det hela konflikten med Vårgårdahus gäller. Om Entreprenören hade fungerat hade det inte varit något att diskutera.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Säljaren kan väl sälja flera saker från olika leverantörer i paket utan att flrbden delen få totalansvar. Det är väl inte ovanligt även i den vanliga handeln att man kan få ett bättre oris villkorat att man köper mycket, även om det är från olika underleverantörer. Men jag håller med om att säljaren ska vara öppen med sin provision. Det är ju tyvärt vanligt att sådant mörkas.

En parallell i ett helt annat sammanhang är fiberbolagen, som är noga att inte nämna att de tar en löpande månadsavgift. Av det jag sett på säljmöten verkar just inga kunder fatta det.

sh111 Sofie Hulin skrev:
Jag har nu haft kontakt med VDn i en vecka. Trots den dagliga kontakten så har vi inte fått något förslag på en lösning. De har kopplat in sin jurist och fick det att låta som någonting positivt men när jag sa att detta endast är för att dom ska kunna skydda sig själva och inte för att hjälpa oss juridiskt mot entreprenören så kunde hon inte neka till det. Det här blir ju en tvist på flera fronter. Vi anser att Vårgårdahus bla har använt sig av falsk marknadsföring. Vi anser att Garbo har gjort fel som godkände slutbesiktningen trots alla brister och självklart så anser vi att entreprenören handlat felaktigt. Inte nog med felaktigheterna i huset, trots flera städdagar från vår sida så har gårdsplanen varit full med sopor som blåst ner till havet, ut i skogen och till grannarna. Vårt garage som vi upplät till förvaring av byggmaterial har använts som en sopstation där vi under hela byggtiden fått gått och städat bort gamla matlådor, tomburkar, smörpaket mm som bara slängts på golvet efter användning. Entreprenören har inte ens tillhandahållit toalett under byggtiden. Det var mindre roligt för oss när hantverkarna istället använt den obebyggda tomten bredvid oss som toalett och grannens hund rullat sig i den mänskliga avföringen. Att Vårgårdahus trots att dom fått information om allt detta och även sett det med egna ögon ändå på en direkt fråga (ca en månad efter slutbesiktningen) säger att dom kommer att anlita denna entreprenör till att bygga fler av deras hus tycker jag visar på en otrolig vårdslöshet från deras sida gentemot deras kunder!
Kommunen måste ju också gjort fel som godkänt för inflyttning. I dom flesta kommuner (i alla fall här runt Stockholm) måste även tomten vara städad från byggsopor innan slutbesked.

• Gilla
Enplanaren och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dom ÄR ju inblandade iom. att arbetet med badrummet har sålts i ett paket med deras husbyggsats, av deras säljare.
Men du kan ju inte klandra ett husföretag för att någon idiot inte kan bygga ett badrum, om det inte är ett fel i konstruktionen som tex för svaga bjälklag.

T twoody skrev:
Men du kan ju inte klandra ett husföretag för att någon idiot inte kan bygga ett badrum, om det inte är ett fel i konstruktionen som tex för svaga bjälklag.
Jo det kan man. OM husföretaget via sin agent propsat på denne entreprenör eller från börjar påskiner att det är en totalentreprenad. I detta fall gäller bägge. Som företag måste man vårda sitt rykte, det sträcker sig oftast längre än juridiken. Det är också illa för Vårgårda att man mitt i strulande bygge uppdaterar sin hemsida. Det kan nog rätten tolka som tecken på att man innan medvetet försökt locka köpare till en entreprenadform man sedan inte erbjuder. Likaså detta med behovet av snabba beslut. Och ja, Vårgårda bör ta ansvar för sina agenters agerande. TS kan rimligen inte förväntas veta vilken juridisk relation säljare och husföretag har.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jo du har rätt om man resonerar så som husföretaget tycker.

MEN husföretaget har inte bara sålt en husbyggsats, de har paketerat den med en entreprenad för att bygga huset. Därmed är de ansvariga även för entreprenaden.

Annars är det lite som att Volkswagen säljer bilar med medvetet fusk i programvaran för avgastesterna. "Vi säljer bara en bil, vi kan väl inte hjälpa att den där konsultfirman vi anlitade har fifflat med programvaran". Man kan visserligen ha synpunkter på hur de har hanterat sina kunder, men de har iallafall inte försökt skylla ifrån sig, som hustillverkare gör.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Säljaren kan väl sälja flera saker från olika leverantörer i paket utan att flrbden delen få totalansvar. Det är väl inte ovanligt även i den vanliga handeln att man kan få ett bättre oris villkorat att man köper mycket, även om det är från olika underleverantörer. Men jag håller med om att säljaren ska vara öppen med sin provision. Det är ju tyvärt vanligt att sådant mörkas.

En parallell i ett helt annat sammanhang är fiberbolagen, som är noga att inte nämna att de tar en löpande månadsavgift. Av det jag sett på säljmöten verkar just inga kunder fatta det.
Jo ett säljföretag kan skapa sådana paket, och det är ju just det som Vårgårdahus har gjort här. Vårgårdahus är säljföretaget, säljaren som visserligen har egen firma arbetar under deras namn, och logo. Det ÄR vårgårdahus som satt ihop ett paket, därmed är de också ansvariga för paketet.

• Gilla
sh111
  • Laddar…
Eller - det är inte vårt fel att din tv brann upp, det var den enskilde montören som skapade en felaktig lödning, och han är anställd via egen firma, så klaga på honom!

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Eller - det är inte vårt fel att din tv brann upp, det var den enskilde montören som skapade en felaktig lödning, och han är anställd via egen firma, så klaga på honom!
Nej har du öppnat tvn och gjort något i den som skapar en brand så kan du ju inte gå på tillverkaren.

Nu vränger ni till det. Båte lödningen och mjukvaran är en del av en produkt som företagen i fråga än ansvariga för. De som gjort arbetena är anlitade av företagen oavsett hur avtalen såg ut. Här är byggfurman anlitad av slutkunden.

En rimmlig gämförelse skulle vara om en bilhandlare hos en märkeshandlare lägger fram ett separat avtal med ”Kurts mek” för montering av dragkrok och extraljus. Då har slutkunden ett separat avtal med Kurts mek.

Era liknelser är långt ifrån det här fallet.

T
E Enplanaren skrev:
TS har alltså köpt delar till ett hus från VårgardaHus och separat avtalat om montering av husdelarna av en agent. Det verkar som om agenten inte sköter sig och smutsar ner VårgårdaHus varumärke. Rent juridiskt verkar dock inte VårgårdaHus ha misskött leveransen av husdelarna. Jag kan tycka att VårgårdaHus får oförtjänt skit. Att det är entreprenören som strular. Det bådar ju ändå gott att VårgårdaHus uttrycker en vilja att hjälpa till att lösa problemen.
Dom kanske skulle tänka sig för vilka agenter dom anlitar, du har alltid en möjlighet att avsluta det. Dessvärre dras dom med vare sig dom vill eller inte, vill dom behålla ett gott rykte så krävs inte så mycket av VårgårdaHus för att behålla det, men husföretagen stoppar hellre huvudet i sanden. Sen när det börjar uppmärksammas av media, ja först då är man intresserad av att ta i tur med det. Jag tror detta gäller väldigt många hustillverkare.

Vårgårda skulle givit agenten en uppsträckning samt en varning, sedan gått in och åtgärdat detta. INNAN media kom in i bilden, då hade dom inte fått detta rykte, som säkerligen kommer få många att avstå från att köpa hus från dom.

• Gilla
husbygge2 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.