68 118 läst · 182 svar
68k läst
182 svar
Sökes: Erfarenheter av IKEA-kök
Mac_attack
Medlem
· Göteborgs län
· 303 inlägg
Mac_attack
Medlem
- Göteborgs län
- 303 inlägg
Då kommer följdfrågan, märker man av den här skillnaden i vardagen sedan?Paul-Staffanstorp skrev:De flesta inklusive mig själv som monterar kök yrkesmässigt använder inte kopplingsskruvar att sätta samman skåpen med utan träskruv som man skruvar ihop skåpen med och oftast sätter man dessa så de blir dolda.
T.ex framför gångjärnsplattan så den döljs av gångjärnet sedan.
Gör man det så märker man en väsentlig skillnad på att skruva ihop två Ikeastommar eller två andra stommar.
Än om de andra bara är 16mm så är där ett helt annat motstånd i dessa när man drar in skruven.
Jag tror nog Ikea är ensamma om att ha spånskivor med olika densitet på olika platser av skivorna.
De kök jag själv arbetar med har spånskivor med jämn densitet iaf och skruvar drar lika bra oavsett var man placerar dem.
Man hade ju kunnat ha massiv ek om man så ville, men är det värt det?
Här är en tillverkare till: http://lagarostfritt.se/diskbankar-ikea.phpA AndersS skrev:
Det vet jag faktiskt inte men har själv sett i deras produktion på Swedspan och de har ju helt andra volymer att hantera, för dem är "paketvikten" också viktig så det finns säkert flera skäl.Paul-Staffanstorp skrev:
En skruv kan man dra tillräckligt bra och få hållfasthet med, men det är känsligare och kräver att man justerar dragmomentet, I spånskiva ska man ju helst förborra också då den annars är generellt dålig.
Sedan är ju IKEA avsett för gör det själv och då kommer kopplingsskruvar till 99% att användas, även om jag själv dragit samman några kökstommar med 28mm vita listskruvar. I de senaste svarta stommarna var det vanliga blanka skruvar, dvs inga koppilngsskruvar.
Produkter som diskuteras: "listskruvar"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
När dom sitter där så sitter dom där. Jag märker då ingen skillnad på stommarna
när vi ändå har igång en tråd med erfarenheter av ikeakök, är det någon som har utdragslådor bakom skåpluckor, som tex skafferi? jag är inne på att skaffa det men en jag pratade med sa att det var knöligt för att lådorna slår i luckorna när man öppnar och han hade varit tvungen att modda lådorna för att fixa det. jag tycker att det låter lite orimligt, ikea säljer ju lådor bakom luckor som en av sina färdiga kombinationer och känns inte som att de hade gjort det om det inte hade gått att öppna ordentligt. kan personen jag pratat med använt fel gångjärn?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 853 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 853 inlägg
Han kanske inte kan öppna luckorna tillräckligt mycket för att skåpen är för nära en vägg eller liknande?major_tom skrev:när vi ändå har igång en tråd med erfarenheter av ikeakök, är det någon som har utdragslådor bakom skåpluckor, som tex skafferi? jag är inne på att skaffa det men en jag pratade med sa att det var knöligt för att lådorna slår i luckorna när man öppnar och han hade varit tvungen att modda lådorna för att fixa det. jag tycker att det låter lite orimligt, ikea säljer ju lådor bakom luckor som en av sina färdiga kombinationer och känns inte som att de hade gjort det om det inte hade gått att öppna ordentligt. kan personen jag pratat med använt fel gångjärn?
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Finns två varianter i köksbranschen.major_tom skrev:när vi ändå har igång en tråd med erfarenheter av ikeakök, är det någon som har utdragslådor bakom skåpluckor, som tex skafferi? jag är inne på att skaffa det men en jag pratade med sa att det var knöligt för att lådorna slår i luckorna när man öppnar och han hade varit tvungen att modda lådorna för att fixa det. jag tycker att det låter lite orimligt, ikea säljer ju lådor bakom luckor som en av sina färdiga kombinationer och känns inte som att de hade gjort det om det inte hade gått att öppna ordentligt. kan personen jag pratat med använt fel gångjärn?
Antingen som på dina bilder vanliga gångjärn och en distans bakom lådskenan eller så har man en annan typ av gångjärn som gör att luckan öppnas i liv med stommens sida vilket gör att man slipper distanser och kan ha bredare lådor.
Kan dock inte Ikeas sortiment.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag ger mig inte in i diskussionen då vi har haft den härinne otaliga gånger men en sak är klar.Johannes Carlsson skrev:
Där är skillnad på material i både densitet på spånskivan som tjockleken på melaminytan i skåp från olika leverantörer.
Dock är det absolut mest störiga på Ikeas Metod att de tagit bort tvärribban överst i skåpen och ersatt den med de löjligt tunna plåtarna som ska skruvas ner i stommens sidor.
Den är totalt värdelös. Skåpen går inte att förflytta genom att lyfta i dem och det medför en massa extrajobb om man vill lägga stenskivor på skåpen eftersom man själv måste lägga på masoniteremsor på stommarnas sidor som stenskivorna kan vila på.
Tyvärr inte riktigt genomtänkt.
Mac_attack
Medlem
· Göteborgs län
· 303 inlägg
Mac_attack
Medlem
- Göteborgs län
- 303 inlägg
Du menar att man behöver komplettera alla IKEA-skåpen om man har bänkskiva i kompositstenen?Paul-Staffanstorp skrev:Jag ger mig inte in i diskussionen då vi har haft den härinne otaliga gånger men en sak är klar.
Där är skillnad på material i både densitet på spånskivan som tjockleken på melaminytan i skåp från olika leverantörer.
Dock är det absolut mest störiga på Ikeas Metod att de tagit bort tvärribban överst i skåpen och ersatt den med de löjligt tunna plåtarna som ska skruvas ner i stommens sidor.
Den är totalt värdelös. Skåpen går inte att förflytta genom att lyfta i dem och det medför en massa extrajobb om man vill lägga stenskivor på skåpen eftersom man själv måste lägga på masoniteremsor på stommarnas sidor som stenskivorna kan vila på.
Tyvärr inte riktigt genomtänkt.
Det här var inget som säljaren nämnde när vi valde Oxsten-skivan...
Har du bild på hur det behöver kompletteras på sidorna, jag kopplar inte riktigt resonemanget.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Håller med om att plåten är lite vek där, men det frigör ganska mycket utrymme i översta lådan och stabiliteten monterad är det inget fel på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 853 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 853 inlägg
Det är skillnad på en riktig stenskiva och Ikeas spånskiva med en skikt i stenmjölskomposit högst upp.Misacsson skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag syftar på riktiga stenskivor och inte Ikeas låtsas-sten.Misacsson skrev:
Inga bilder tyvärr då jag inte jobbar med Ikeaköken eftersom det finns bättre alternativ i mina ögon 8 dagar i veckan.
Men menar att man sågar remsor av 3mm tjock masonit ca: 35mm breda och lägger ovanpå stommarnas sidor.
Mac_attack
Medlem
· Göteborgs län
· 303 inlägg
Mac_attack
Medlem
- Göteborgs län
- 303 inlägg
Vilka alternativ tycker du är bättre? (prisvärda)Paul-Staffanstorp skrev: