K
Kan bara instämma i hyllningskören för lilla röda. Absolut mest använda verktyget i hela husrenoveringen och fungerat bra till den applicering du efterfrågar. Man kan ta en tunn liten kniv eller spackelspade för att få ut en list en mm innan man bryter med lilla röda - om vägg och sockel/list/foder ska sparas. Annars röda direkt
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Tog ner ett innertak på 80 m3 (lockläkt). Efter att lossat listerna med lilla röda och prövat lossa panelen med diverse verktyg tog jag lilla röda och fick ner hela taket. Behövde inget annat! (y)
 
”Hultas lilla röda” är dessutom de enda av mina många kofötter som smidigt passar i snickarbyxor och verktygsbälte. Och det bästa verktyget är det en har med sig när det behövs, det är sedan gammalt :)
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fråga om Hultafors-järnet; Den smala änden, som man alltså vill trycka in mellan t ex list och vägg, ser ganska kraftig ut. Ofta har man ju bara 1-3 mm att jobba med. Glider den in där?

För det var det som såg så jäkla smidigt ut med verktyget jag refererar till; det är supersmalt, men ändå kraftigt.
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Det ser ut som kupkniv jumbo från t.ex. LP:s biodling du har lagt in, om du inte hittade det från tidigare länk. Men du kanske inte vill ha en sån ändå?

Silverfärgad dörrstopp med kaninlogotyp och böjt övre grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hultafors lilla röda.
Digital skjutmått visar 20,5 mm på mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital skjutmått mäter diameter på röd kabel, visar 2.49 mm, ligger på mönstrad tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fråga om Hultafors-järnet; Den smala änden, som man alltså vill trycka in mellan t ex list och vägg, ser ganska kraftig ut. Ofta har man ju bara 1-3 mm att jobba med. Glider den in där?

För det var det som såg så jäkla smidigt ut med verktyget jag refererar till; det är supersmalt, men ändå kraftigt.
Det går ju alltid att slipa käften så den blir vass och inte bara tunn. Det är heller ingen jätteinvestering så du kan ju ha flera.
Men det är normalt inte bra med vass ände då det skär sönder det som ska brytas loss mer. Som någon skrev ovan kan man vidga den initiala springan under listen med spackelspade, jag brukar ta stämkniven.
 
Här omnämns verktyget jag menar, även om det inte är samma video som jag såg det först i (hittar dock inte den nu).
Kolla 15-20 sekunder in i filmen (används även i slutet (se bifogad bild, eller 11:09 in i filmen) på ett sätt som ett bräckjärn inte kan användas).

Vancouver Carpenter är för övrigt kanonbra! :)

En person skruvar fast en metallregel till en vägg med en borrmaskin. Hemmafix, byggprojekt, verktyg, installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
E Eld skrev:
Hultafors lilla röda.
[bild]
[bild]
Och i spetsen är det väl ~< 1 mm
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är som sagt vad som heter kupkniv på svenska han använder. Det är faktiskt t.o.m. en sån här:
Röd stekspade på vit bakgrund, metallblad och plasthandtag med kaninlogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu skiter jag i att påpeka det fler gånger, ni får fortsätta diskutera om andra prylar ifred.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 9 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Och i spetsen är det väl ~< 1 mm
0,8 mm ungefär.
 
B byabin skrev:
Det är som sagt vad som heter kupkniv på svenska han använder. Det är faktiskt t.o.m. en sån här:
[bild]

Men nu skiter jag i att påpeka det fler gånger, ni får fortsätta diskutera om andra prylar ifred.
Kupkniven ser smidig ut för att vidga glipa, sämre att bända med. Fungerar nog därför kanon ihop med någon typ av kofot.
 
K
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vancouver Carpenter är för övrigt kanonbra! :)

[bild]
Risk för OT men där skiljer vi oss ganska mkt. Såg en video där han skulle fälla in dörrfoder i en gipsvägg, för att få geringen att mötas snyggare då väggen och karmen var lite skev. Efter mycket jobb och några mindre bra tips, så frågar hans fotograf varför han inte bara tog en hammare och smashade sönder gipset lite grann. Då sa han det var ett bra tips, och sen erkände att han oftast gjorde annat på bygget och inte just dörrfoder. Då tappade han det för mig. Om man inte har jättebra tips till att börja med, inte brukar göra just det momentet men ändå ska försöka sig på att göra en tips video.. Det för mig är en stark ”varningssignal” att man nog inte borde fästa särskilt stor vikt vid vad han säger
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K kniv skrev:
… Det för mig är en stark ”varningssignal” att man nog inte borde fästa särskilt stor vikt vid vad han säger
Så är det på de flesta DIY-videor känns det som. I det stora hela säger han mycket vettigt, och precis som med allt annat får man vara lite källkritisk och förstå att alla bara är människor. Det finns många bra kanaler där ute som tillsammans ger oss hemmafixare mycket matnyttigt! :)
 
richardtenggren
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.