5 555 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Södra flygeln - Renovering av en 1700-tals byggnad
En sak jag tycker är rolig under en renovering är att se hur byggnaden förändrats under tidigare ombyggnationer.
Porten här kan man se hur någon breddat den.
Från utsidan kan man kanske se att de två yttersta brädorna på varje dörr (mot mitten) är något nyare än resten.
På brädan ovanför dörren så kan man se att den är skarvad.
Från insidan syns det tydligare att dörrarna är ihopskarvade.
På samma plats som skarven på utsidan så finns det ett uttag i den övre timmerbalken där stolpen tidigare suttit.
Porten här kan man se hur någon breddat den.
Från utsidan kan man kanske se att de två yttersta brädorna på varje dörr (mot mitten) är något nyare än resten.
På brädan ovanför dörren så kan man se att den är skarvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från insidan syns det tydligare att dörrarna är ihopskarvade.
Logga in
Skapa konto
På samma plats som skarven på utsidan så finns det ett uttag i den övre timmerbalken där stolpen tidigare suttit.
Logga in
Skapa konto
Något jag inte har mycket bilder på men som jag också gjort under sommaren är att byta och måla panel. Jag har också fått byta syllstock på ett ställe.
En del gammal panel har jag kunnat spara. T.ex här mellan dörrarna är det mesta gammal panel, även över dörrarna.
Då jag inte hittade några bilder från i somras så har jag tagit några vinterbilder istället.
Där jag satt upp ny panel har jag jobbat med alla vanliga virkesbredder från 70mm till 195mm. Genom att blanda dem så tycker jag det ser bättre ut.
Logga in
Skapa konto
En del gammal panel har jag kunnat spara. T.ex här mellan dörrarna är det mesta gammal panel, även över dörrarna.
Logga in
Skapa konto
Då jag inte hittade några bilder från i somras så har jag tagit några vinterbilder istället.
Där jag satt upp ny panel har jag jobbat med alla vanliga virkesbredder från 70mm till 195mm. Genom att blanda dem så tycker jag det ser bättre ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Beställa rabatt- och gräsmattejord i södra Skåne (storsäck)
Trädgård allmänt -
Dränering - krypgrund, Platon eller isodrän
Grund & Markarbeten -
Isodrän slagnit 5 x 30 mm - 250 st
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Spårbarhet av trä - del av en marknadsundersökning (SÖDRA)
Studenter -
Funkar 8-16 som underlag för isodrän ?
Grund & Markarbeten