Den Wagokabelen som er anført passer kanskje på kontakten som er på ledningen som kommer ut av markisen. Det burde vært fakturert en stk pr markise. I dette tilfellet 1 stk.
Det sitter ofte Hirschmannplugg på ledningen. Denne passer helt sikkert

• Kabel med støpt Hirschmann-kontakt (hunn, 3-pin) til salgs for kr 415,00, avbildet med alternativet for å legge i handlekurven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det här är tyvärr varför jag inte fäller en enda tår när jag ser alla de här "byggföretag i konkurs"-artiklar....

S
L LarsÅk skrev:
Skulle installera ny markis med fast installation till dosa som satt på insidan precis bakom väggen där markisens motor sitter. Överenskommet pris var 1750 kr inkl moms och rotavdrag för startavgift + en timmes jobb. Tillkomm dessutom det lilla material som behövdes:
Slutnotan blev 4500 kr inkl moms efter att dom lagt till:
1720kr för 5 wago kontakter (hittar samma i butik för 35 kr)
840kr för en vridbrytare (hittar exakt samma för 230 kr i butik.
130 kr för dragavslastning (hittar exakt samma för 20 kr i butik)

Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.

Försöker dom blåsa mig?
Är det unikt för denna elfirman eller är Branchen eller är det så rutten branchen är?
Galet. Låter som priserna på brutto-listan hos Ahlsell, provocerande…
Sen vad gäller slutnotan, inte säkert dom tjänat så mycket på jobbet i slutändan. Kanske ställde till planeringen för gubben de skickade så han inte hann med så mycket den dagen och så försökte de hämta hem det på materialet. Försvarar inte beteendet dock, och jag skulle bli skogstokig om jag råkade ut för samma 😅
Men ett tips när man tar in hantverkare för småjobb, och inte har jättebråttom kan vara att be dem komma när det passar i sin planering, att de har andra jobb i närheten eller liknande - och vara tydlig med att syftet är samordningsvinst för båda.
Har man bråttom så blir det nog oftast dyrare, när det gäller småjobb tyvärr.

Edit: risken man tar är ju dock att de aldrig kommer… så får man bråttom till sist iallafall

S Snikhol skrev:
Galet. Låter som priserna på brutto-listan hos Ahlsell, provocerande…
Sen vad gäller slutnotan, inte säkert dom tjänat så mycket på jobbet i slutändan. Kanske ställde till planeringen för gubben de skickade så han inte hann med så mycket den dagen och så försökte de hämta hem det på materialet. Försvarar inte beteendet dock, och jag skulle bli skogstokig om jag råkade ut för samma 😅
Men ett tips när man tar in hantverkare för småjobb, och inte har jättebråttom kan vara att be dem komma när det passar i sin planering, att de har andra jobb i närheten eller liknande - och vara tydlig med att syftet är samordningsvinst för båda.
Har man bråttom så blir det nog oftast dyrare, när det gäller småjobb tyvärr.

Edit: risken man tar är ju dock att de aldrig kommer… så får man bråttom till sist iallafall
Han kom 07:30 på morgonen och var klar 08:15, så rimligtvis störde det inga andra jobb. Det är max 5 km mellan mitt hem och elfirman.

Är Ahlsells priser så höga?
Någon som kan se bruttopriser (inkl moms) för denna på Ahlsell utan rabatter?https://www.proffsmagasinet.se/el-b...ark-pv-vridstromstallare-ip44-2-polig-3022866

S
L LarsÅk skrev:
Han kom 07:30 på morgonen och var klar 08:15, så rimligtvis störde det inga andra jobb. Det är max 5 km mellan mitt hem och elfirman.

Någon som kan se bruttopriser (inkl moms) för denna på Ahlsell utan rabatter?[länk]
Yes. Bruttopris är 787:-
Netto är 125kr och 20 öre.

Exkl.moms på båda

Edit: sen har man ju olika rabatter, så nettopriserna kan variera. Ingen firma lär betala brutto iallafall.

• Gilla
LarsÅk
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Ska man åka ut och montera en markis för 1750:- så tror jag de behöver hämta hem lite pengar någon annan stans men 1720:- för 5st Wago måste ändå vara någon form av rekord!?! 😳
Om de hade tio min resväg så tycker jag att de fick fullt tillräckligt och i min stad åker man oftast på den tiden. Ja förutom hantverkare då som alltid ska ha en Tim el mer.

L LarsÅk skrev:
Skulle installera ny markis med fast installation till dosa som satt på insidan precis bakom väggen där markisens motor sitter. Överenskommet pris var 1750 kr inkl moms och rotavdrag för startavgift + en timmes jobb. Tillkomm dessutom det lilla material som behövdes:

Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.

Försöker dom blåsa mig?
Är det unikt för denna elfirman eller är Branchen eller är det så rutten branchen är?
Branschen är rutten! Man måste kolla arbetstiden när dom är där samt alla tjuvknep som dom saltar notan med ! Påslag för påhittade resekilometrar med bilen! Kraftiga påslag på materielen ex 2 till 300% på grossistpriserna samt diverse omotiverade påslag! Ta skriftlig offert åter igen ta skriftlig offert! Kolla tider när dom är där och jobbar!
Vis av många saltade räkningar från oseriösa hantverkare! Från Gårdsinehavare på landsorten.

Silly Bear Silly Bear skrev:
Branchen är genomrutten finns säkert 1000 trådar om hantverkare och deras Ahlsell priser.

Väntar bara på att någon elektriker ska komma in och rida ut till försvar
Förra jobbet hade vi rätt skaplig rabatt hos Ahlsell.

Beställde "lite" skruv, mutter och brickor för listpriset 36.000:-. Vi betalade 2600:- efter rabatt.

Men 1720:- för 5 wago tar inte ens Ahlsell 😆

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L LarsÅk skrev:

Någon som kan se bruttopriser (inkl moms) för denna på Ahlsell utan rabatter?[länk]
787:-

L LarsÅk skrev:

Försöker dom blåsa mig?
Branschen är genomrutten.

Jag har helt och hållet slutat anlita hantverkare för grejer jag kan (och får) göra själv. Branschen, särskilt VVS och elektriker har skjutit sig själv i foten. Snacka om kortsiktigt tänkande.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Så ruttna är många firmor. Dom skor sig på materialet. Ibland ger dom dig 10-15% vilket låter bra, men själva har dom kring 50% rabatt….

Jobbade på byggvaruhus på 80-90 talet, då hade hantverkarna en dyrare prislista och ingen rabatt, men fick en kickback i efterhand. Så då kunde dom vara öppna med fakturorna mot slutkunderna. Sen fanns ju inte internet på samma sätt då så var svårt att jämföra för folk….
Kickbacken finns fortfarande. 15-20 % som kommer tillbaka.

Här där jag verkar har ingen av elgrossisterna sysslat med kickback under, i alla fall, dom senaste 40 åren. Däremot har det förekommit i byggbranschen, men då handla det om någon/några enstaka %.

P PappasHammare skrev:
Misstag? Ha.
Så man skulle inte reagera att något på fakturan kostar lika mycket som arbetstiden?
Det kan mycket väl vara ett misstag. Det behöver inte vara han själv som skriver fakturorna. Han kan mycket väl ha en anställd som sköter ekonomi och fakturering. Denne ser troligtvis bara anteckningar för förbrukat material, utan att veta vad som är utfört. Om inte heller denne är så insatt i elarbete kan det vara svårt att veta om det är styck, eller paket.
Idag används dessutom datorprogram för fakturering. Dessa program är kopplade till grossistens prislistor. Väldigt mycket är automatiserat i programmen och det kan då lätt bli en sådan förväxling, då man normalt sett inte handlar styckvis av sådant material.

• Gilla
  • Haha
Jörgen Petersson1 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Dock var det ju inte paket han fakturerat för utan en variant av anslutningskabel som inte är installerad......👿
Men det är väl en helt annan sak. En 3-polig Wago, är mig veterligen ingen kabel.

• Gilla
/nenne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.