Den här tråden fick mig att förstå att jag ”villhöver” en Alvar Aalto Tankstol.
 
  • Alvar Aalto Tankstolar med zebramönstrad klädsel och böjt träramverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
H
De Stilj De Stilj skrev:
Den här tråden fick mig att förstå att jag ”villhöver” en Alvar Aalto Tankstol.
Oj Hjälp... Smaken är som baken, Klöven :crysmile::thumbdown:
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Svaren du får tenderar att bero på vad som är populärt för stunden, sådan är människan, alla ska samtidigt gilla samma saker.

Köp det du själv gillar även om inte det är en poppisfåtölj just nu, har du tur rent invwsteringsmässigt kanske den blir det. Men å andra sidan kommer då alla andra gilla samma som dig :)
Nja... Av de förslag på fåtöljer är väl ungefär 95% designklassiker som varit populära i typ i runda slängar 50-60 år. Det är väl kanske snarare så att de är tidlösa och kommer att vara populära länge till?
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Nja... Av de förslag på fåtöljer är väl ungefär 95% designklassiker som varit populära i typ i runda slängar 50-60 år. Det är väl kanske snarare så att de är tidlösa och kommer att vara populära länge till?
Och ytterligare några förslag är blivande designklassiker.
 
H
Hittade denna, snygg!!!
 
  • Designfåtölj 'Rivage Easy Chair' av Atelier D.Q. med träram och svart lädersits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Designfåtölj 'RIVAGE EASY CHAIR' i svart läder och trä från Atelier D.Q.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
  • Gilla
Haget och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte 8 st Eva 1976 från firma Karl Mathsson i Värnamo för ca 400 kr styck. Jag fick vänta 6 månader på leverans. De har stått sig bra men är kanske inga läsfåtöljer. Annars tycker jag att det finns ett antal danska formgivare som är vassare. Min favorit ur sittsynpunkt är Börge Mogensens öronlappsfåtölj. Är man lite äldre kommer man inte upp ur en Pernilla när man väl har satt sig. Det finns en stor begagnatmarknad när det gäller designmöbler. I Skåne finns det fler butiker för det. Bästa fynden gör man nog i Köpenhamn. På auktionshus i Stockholm får man säkert betala rejäla överpriser.
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
Denna är min favorit, karuselli heter den
 
  • Svart modern designfåtölj med namnet karuselli mot en neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CHolden och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag köpte 8 st Eva 1976 från firma Karl Mathsson i Värnamo för ca 400 kr styck. Jag fick vänta 6 månader på leverans. De har stått sig bra men är kanske inga läsfåtöljer.
Tillsammans med mina två Eva köpte jag en Pernilla med inbyggd fotpall, en sådan här alltså:
105.png

Men det visade sig vara ett felköp.
Det gick inte att sitta där och läsa kurslitteratur, jag bara somnade efter 10 minuter :)
 
  • Gilla
honungstiger och 3 till
  • Laddar…
Vill man ha en skön liggfåtölj aka säng är Dux Superspider ett litet tips..
Grå Dux Superspider liggfåtölj med ergonomisk design och nackstöd på en metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg bara att Laminon nämns, så kan väl ändå öka på floran av retrofåtöljsklassiker genom att slänga in Primon. Det beror ju på hur man vill sitta också - själv gillar jag (och min rygg) lite fastare, mer ergonomiska fåtöljer i längden. Då passar den här typen av fåtöljer ganska bra.

6bcb8d53325b79a4d16817b1a702adcd.jpg
Nu var ju fotstöd efterfrågat, men annars är nog laminetten min favorit. Utifrån mina provsittningar såhär långt sitter jag helst i en Laminett. Hellre än antingen en Primo eller en Lamino. Den sistnämndas plötsliga vinkel i ryggstödets övre del funkar inte riktigt för mig.

Har också svårt att se hur Laminettens former skulle bli inaktuella, precis som Laminons aldrig verkar bli det. Jag menar, bara titta på den:

56138.jpg

Med det sagt, man behöver inte gå på stora designklassiker. Har en gul Ikea Strandmon som inom kort kommer flytta till mina föräldrar, men den har faktiskt tjänat mig mycket väl under de 4 år jag haft den.

PK-22:an är en till snygging värd att nämna, men som inte verkar komma med fotstöd.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Var på Stalands idag och satt i fåtöljer. I vardagsrummet i vår tvåa finns det inte utrymme för något jättestort, och det blir definitivt knepigt med fotpall (vilket ändå inte är nånting jag kommer sakna). Därav att jag kikat på låga Primo och Laminett tidigare. Men nu är jag faktiskt inne på en Eva. De följsamma formerna och bekvämt höga armstöden vann i längden. Finns också att köpa till ett överdrag i fårskinn från Swedese, som var pricken över i avseende sittupplevelsen för denna lite snirkligare, tidigare Swedish modern-fåtölj.

6086_13092.jpg

Men nu ville ju TS ha fotpall, och jag gissar en lite större fåtölj till det också. Då måste ju Evas släkting, Pernilla nämnas. Säkert lite för extravagant för många, men en klassiker ändå.

attachment.php

Är det förresten någon som vet vem som var först med konceptet fåtölj i böjträ med sadelgjord, istället för stoppning? Just Bruno Mathssons verkar ju varit tidigt ute med Gräshoppan (1931), men fanns det andra före det?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Vi har två st Eva som mest används av katten till att antingen klösa på eller sova i. De är sköna att sitta i och läsa en bok. Sedan har vi en skönhet i ljust skinn från Dux där man enkelt ställer lutningen genom att lätt trycka på eller dra i armstöden. Den är helt värdelös - även om den som ny kostade en halv förmögenhet på sjuttiotalet - för det är omöjligt att sitta i den och se på TV eller läsa nåt.så den har katten oxå som sovplats. Hade den inte varit förbaskat snygg (och skön hm...) så hade den nog varit såld för läng sen...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.