H
Hej alla kloka!

Jag är på jakt efter en fåtölj med pall till, jag vill hitta den snyggaste modellen, men skulle vilja få lite tips då detta inte är fullt insatt i marknaden :) Väl medveten att smaken skiljer ;) men bara släng ur er, gillar egentligen att från "Ägget" till Lamino...

Om vi ser på auktionsmarknaden, vilka modeller finns som ni tycker är både snygga och kanske även kan se som en ok investering? Vilken fabrikat/formgivaren betingar högst värde på dagens marknad? Någon framtida klassiker?

Åsa Lund
Jetson
Lamino

• Gilla
Hans Lekemark och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Pernilla, också av Bruno Mathsson.

H Haget skrev:
kanske även kan se som en ok investering?
Det brukar gå i vågor vilka klassiska designmodeller som är populära så det är ju stor skillnad på om man ska sälja om 10 eller 20 år. Om 10 år är det troligt att det som är populärt idag är omodernt. Och om 20 år kan det antingen ha blivit modernt igen eller inte.

Jag gillar Barcelona stolen, gärna med tillhörande pall.
Svart läder Barcelona-stol på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jetson
Lamino
Jetson var riktigt snygg!! tack!!

H
BirgitS BirgitS skrev:
Pernilla, också av Bruno Mathsson.

Det brukar gå i vågor vilka klassiska designmodeller som är populära så det är ju stor skillnad på om man ska sälja om 10 eller 20 år. Om 10 år är det troligt att det som är populärt idag är omodernt. Och om 20 år kan det antingen ha blivit modernt igen eller inte.
Ja, jo absolut så är det ju. I första hand köper man ju någon man tycker är snygg, skön att sitta i. Men tänkte försöka hålla mig till de mer namngivna formgivarna även om det kostar lite mer, så kanske det också finns en marknad om man skulle tröttna framöver!!

H
Har ni några tips på nätauktioner att bevaka om man ex Bruno Mathsson? Bukowski kanske?

BirgitS
H Haget skrev:
Ja, jo absolut så är det ju. I första hand köper man ju någon man tycker är snygg, skön att sitta i. Men tänkte försöka hålla mig till de mer namngivna formgivarna även om det kostar lite mer, så kanske det också finns en marknad om man skulle tröttna framöver!!
Ja, sånt som redan är kända designmöbler kommer med stor sannolikhet att fortsätta vara det och det finns i alla fall en marknad för dem även om de kan tappa i pris rätt som det är, men okända möbler som blir omoderna har ju knappt något värde alls.

H Haget skrev:
Har ni några tips på nätauktioner att bevaka om man ex Bruno Mathsson? Bukowski kanske?
Stockholms auktionsverk har online-auktioner med stort utbud, det gäller bara att se upp så man inte bjuder på en stor möbel i Helsingborg eller Göteborg (om man inte vill betala dyrt för frakt eller köra släp genom hela landet).
http://auktionsverket.se/

• Gilla
FN88
  • Laddar…
Fulkemisten
Gillar Bruno Mathssons Karin. Lite nättare liksom. Gillar man inte det så finns ju Carl Mamstens Jättepaddan. Den är tvärtom enorm.

H
arneri68 arneri68 skrev:
Ox chair är lite udda. Pernilla och Jetson är snygga, men lite Vovlo V70.
[länk]
Shit, lite som att glida runt i en RR... Nä i mitt tycke var den lite för mkt.

För egen del är man nog mer åt Volvo V70 med 3 barn, statligt jobb, 60-tals villa i Universitetsstad... så bör blir en fåtölj som rimmar med personligheten :)

H
Mazen Mazen skrev:
Delta från Brunstad är en trevlig och riktigt bekväm fåtölj som finns i flera varianter och allt från tyg till läder och fårskinn.

[länk]

Sedan har du Bruno av Mats Theselius, en personlig favorit.

[länk]
Bruno va snygg!! Kort rygg, men kanske ändå skön sitt-komfort?!

C
H Haget skrev:
Lägg en bevakning på https://www.barnebys.se/ så täcker du upp de flesta nätauktionerna.

H Haget skrev:
Bruno va snygg!! Kort rygg, men kanske ändå skön sitt-komfort?!
Den är förvånansvärt skön att sitta i trots den låga ryggen. Finns även en fotpall till och då blir det en fåtölj man gärna sitter länge i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.