10 855 läst · 35 svar
11k läst
35 svar
Snörasskydd som gav vika efter 4 år. Håller de inte längre?
Besserwisser
· östergötland
· 2 098 inlägg
Har för mig att det behöver vara minst 0,5mm tjock plåt för att det ska vara godkänt att skruva sådana fästen, skruven ska vara 6,3mm och rostfria. Annars finns det en annan typ av fäste med en "metkrok" som ligger under takplåt en.Noramasen skrev:Det är många faktorer som spelar in varför det har gått som det gått.
Denna tegelplåt är alltför tunn i sig för att hålla för påfrestningarna som uppkommer av snölaster.
Resultat: Trycket drar upp formationen på plåten (som ger pannliknande utseende) och det blir en skjuvande kraft som förvränger konsolen, och samverkan av dessa förstärker försvagningen ytterligare.
Vidare så är det som det sägs i andra inlägg att förlänger man räcket så fördelas trycket jämnare över hela taket, och det blir inte denna sneddragning som uppkommer vid sidan av räcket. Men jag kan tro att detta är en marginell orsak till skjutningen av konsolen. Men STÖRSTA orsaken är att konsolerna sitter alltför glest. Minsta mått emellan är 1200mm. och att det sitter låsningar och minst två konsoller på varje räckesdel.
Det ser ut att bli många hål där fästena varit tidigare, och att få det att bli tätt ihop med ett utseende kanske inte blir det smäckraste lösningen. Vidare så bör snörasskyddet sitta över vägglivet för att inte belasta takfoten i onödan, och svaret på varför det havererat tidigare kan finnas även där. Takplåten är lättare att deformeras när det inte finns något nedanför som stabiliserar den. Och därmed även konsolerna. Mitt råd är att om ni vill ha snörasskydd så lägg om taket och då till ett med bättre kvalitet samt ett snörasskydd anpassat till det taket. eller sätt upp ett nytt och då uppflyttat en pannrad samt minst 1200 mm mellan konsolerna. Alt täta ihop dessa för att på så vis förstärka enheten.R ratax skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Tror du fick en typo, du skriver minst 1200 mm, antar att du menar max 1200 mm.
Ingen har pratat om hur långt norrut detta är, vilken snözon är det? Det påverkar även dimensioneringen.
Ingen har pratat om hur långt norrut detta är, vilken snözon är det? Det påverkar även dimensioneringen.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Ja det förklarar också en del. Antar att ni har vinter och rikligt med snö till skillnad från oss nollåttor som senast inte ens fick en metereologisk vinter.
Jag kan inte hur man måste dimensionera, men helt klart måste det bli rätt om man har rejält med snö.
Jag kan inte hur man måste dimensionera, men helt klart måste det bli rätt om man har rejält med snö.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Jag tycker det låter helt fantastiskt att det satt uppe 2 år. den där typen borde komma ner varje år.
Protte
Protte
Ja precis det kan komma ordentligt med snö. Så först reagerade jag inte så mycket på att det ena gett vika redan när vi flyttade in (vet ju verkligen noll och ingenting om rasskydd), men sedan så börjar man se sig omkring och ser att bägge grannarnas snörasskydd står pall trots att vi har exakt samma typ av hus och tak.Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Har de exakt lika tak?R ratax skrev:
- Är avståndet mellan snörasskydd och taknock samma? (Mängden snö som belastar rasskyddet )
- Är takvinkeln samma? (Brantare och krafterna ökar)
- Har de också hala plåttak, eller har de betongpannor med struktur som snön kan få fäste i? (Med plåttak finns risken att all möjlig snövikt trycker på rasskyddet då den ligger löst på plåttaket)
- Slutligen, de har exakt samma snörasskydd med samma delning mellan fästpunkterna?
Jag gissar på att snörasskyddet gick sönder på senvintern eller under en varm period (klimatförändringar). Snö är hygroskopiskt, på ren svenska, den suger åt sig fukt och vikten på snön kan öka flerfaldigt. När granarna i skogen och buskar böjs ner kraftigt av snön, då har snön börjat bli rejält tung. Man kan höra hur det smäller när grenar bryts av. Pudersnö väger ingenting i jämförelse.
Grannarna till vänster har samma tak som oss grannarna till höger har originaltak men det är också ett halt plåttak. Jag antar att taklutningen är densamma eftersom husen är en och samma typ av hus. De ser då alla likadana ur och planlösningen är densamma.Jonas Persson skrev:Har de exakt lika tak?
Svaren på dessa frågor indikerar vad som behövs för att det ska fungera.
- Är avståndet mellan snörasskydd och taknock samma? (Mängden snö som belastar rasskyddet )
- Är takvinkeln samma? (Brantare och krafterna ökar)
- Har de också hala plåttak, eller har de betongpannor med struktur som snön kan få fäste i? (Med plåttak finns risken att all möjlig snövikt trycker på rasskyddet då den ligger löst på plåttaket)
- Slutligen, de har exakt samma snörasskydd med samma delning mellan fästpunkterna?
Jag gissar på att snörasskyddet gick sönder på senvintern eller under en varm period (klimatförändringar). Snö är hygroskopiskt, på ren svenska, den suger åt sig fukt och vikten på snön kan öka flerfaldigt. När granarna i skogen och buskar böjs ner kraftigt av snön, då har snön börjat bli rejält tung. Man kan höra hur det smäller när grenar bryts av. Pudersnö väger ingenting i jämförelse.
Det som skiljer är att snörasskydden ser helt olika ut ingen av oss har samma typ av rasskydd. Jag tyckte grannarnas såg klenare ut än vårat som var betydligt högre. Vi hade ju som 3 stänger på vårat. De har endast en på sina så annorlunda utformning helt klart.
Vet inte hur många fästpunkter de har. Gissar dock att deras snörasskydd är monterade lite högre upp än vad vårat är, det ser så ut i alla fall.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Kan vara så att ni behöver sätta ett halvvägs också för att ett orkar inte all vikt.
Som redan skrivits så ersätter inte snörasskydd snöskottning! Se till att även sätta ett nockräcke så du har något bra att fästa livlinan i när du skall upp och skotta av taket.
Som redan skrivits så ersätter inte snörasskydd snöskottning! Se till att även sätta ett nockräcke så du har något bra att fästa livlinan i när du skall upp och skotta av taket.