R Robert-san01 skrev:
Kan vara så att ni behöver sätta ett halvvägs också för att ett orkar inte all vikt.

Som redan skrivits så ersätter inte snörasskydd snöskottning! Se till att även sätta ett nockräcke så du har något bra att fästa livlinan i när du skall upp och skotta av taket.
Nä precis man måste ju skotta ändå.

Handyman 1 skrev:
Oavsett så måste man ju skotta ett tak när det blir mycket snö,fördelen med rasskydd är väl att man väljer själv när snön kommer ner;)
Ja precis men tycker de höll extremt dåligt ändå. Nu vet jag ju inte om hon skottade av sitt tak hon som bodde här innan. Säkert inte.

Följer man snörasskyddstillverkarens rekommendationer om infästningspunkter och antal rader så ska det hålla för normala snömängder även om man inte skottar. Sen kanske man vill skotta i alla fall, i synnerhet om det är ett år med extremt mycket snö, eller om man har problem med drivbildning på taket, eller på äldre hus som kanske inte har ordentligt dimensionerade takstolar.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Problemet löst (äntligen) Vi tog hit en firma som konstaterade att det var för långt mellan fästena, det var huvudproblemet. I kombination med ett tak som aldrig skottats av. Nu har firman monterat nya rasskydd. De gamla fästena gick tyvärr inte att ta bort eftersom det då blir hål i plåten. Bifogar bild på det nya snörasskyddet.

• Hus med nyinstallerade snörasskydd på taket, synliga gamla fästen och en trädgård i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips till alla som sätter plåttak av den typen.
Väja Kami terra plegel eller liknande plåt med en sandyta.
Då hålls snön på taket.
Lite dyrare men sparas igen pga slipper rasskydd.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker spontant det fortfarande ser rätt klent ut, tyvärr är dessa plåttak inte bra med snörasskydd så man måste dimensionera för plåtens skull.

Nu har jag inte läst per wikstrands tabeller eller anvisningar men jag gissar att minimum är en på varje plåtöverlapp(ca 100cm cc)och max 50cm cc i avsluten om man måste skruva i enkelplåt. Om det är för mycket tak för en rad vet jag inte men det kan du läsa på deras tabell som finns på hemsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.