7 770 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Snöras från mitt tak.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Har huset tillräckligt lutning (så att snön glider av själv vid töväder som inatt) ser jag själv iaf ingen anledning att kämpa med att skotta snetaket. Rent idiotiskt i mina ögon. Vid min entré som är i en utbyggnad är det endast ett mindre snetak så inte så värst mycket snö, var lite orolig över katterna bara när det rasade i morse så inte de stod under.
Däremot funderar jag på sätta rasskydd på ladugården. Den är ca 25m lång och det är ett mastigt tak med sjukt mycket snö, när detta rasar faller det ut över hela vägen om allt rasar samtidigt som förra året. I morse hade endast en bit av vägen fått snö över sig då det rasat i 2 omgångar så blev inte farten lika hög. Vill ju fortfarande att snön ska åka ner men helst i en lite mindre takt så jag slipper bråka med grannarna som behöver åka förbi på vägen nedanför. Gården är över 100 år gammal så det är inget nytt här. Skulle man kunna sätta upp nån form av "stopp-pinnar" som bromsar farten samtidigt som belastningen inte ökar allt för mycket?
Däremot funderar jag på sätta rasskydd på ladugården. Den är ca 25m lång och det är ett mastigt tak med sjukt mycket snö, när detta rasar faller det ut över hela vägen om allt rasar samtidigt som förra året. I morse hade endast en bit av vägen fått snö över sig då det rasat i 2 omgångar så blev inte farten lika hög. Vill ju fortfarande att snön ska åka ner men helst i en lite mindre takt så jag slipper bråka med grannarna som behöver åka förbi på vägen nedanför. Gården är över 100 år gammal så det är inget nytt här. Skulle man kunna sätta upp nån form av "stopp-pinnar" som bromsar farten samtidigt som belastningen inte ökar allt för mycket?
Det är ju inte helt lätt att veta, men de 40cm du hade tidigare motsvarade antagligen minst 80 cm nysnö, ty snön sjunker alltid ihop, inte av tö allena.jerk skrev:
Så vikten på dina 40cm (innan det töade ihop lite extra) var troligen minst 80 kg/kvm.
100kg/kvm = snözon 1, vad är taket dimensionerat för?
Det finns ett snörasskydd som fungerar enligt principen "många små stopp" och som man hänger på läkten. www.snorasskydd.se tror jag man kan kolla upp dem på. Jag har köpt sådana, men de är inte uppsatta än så jag kan inte ge en recension tyvärr.andreas_gbg_ skrev:
De har varit uppe för diskussion tidigare http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/75358-har-ngn-anvaent-dessa-snoerasskydd.html
men jag tycker de verkar intressanta.
Kjell G
men jag tycker de verkar intressanta.
Kjell G
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dubbelkupiga röda takpannor från Örebropannan sökes!
Tak & Vind -
Kan stomljud från takfläkt dämpas med vibrationsdämpare?
Miljö & Hälsa -
Taklyft, från platt tak till sadeltak med vindsvåning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Altantak får stryk av snöras från huset.
Tak & Vind -
Stoppa snöras från plåttak
Tak & Vind