Hej

Har någon erfarenhet av de snörasskydd som beskrivs på nedan hemsida? :

http://www.snorasskydd.se/

Jämför man med mer traditionella snörasskydd så blir dessa något billigare men frågan är ju om de är lika bra.

/Klein

klein skrev:
Hej

Har någon erfarenhet av de snörasskydd som beskrivs på nedan hemsida? :

[länk]

Jämför man med mer traditionella snörasskydd så blir dessa något billigare men frågan är ju om de är lika bra.

/Klein
Dom borde ur belastningssynpunkt vara bättre än traditionella skydd eftersom dom fördelar belastningen över hela taket.
Man har ju sett alltför många vanliga skydd ligga på backen när hela takets snölast pressat på.

Hej

Jo, jag har också kollat in de från Per Wikstrand, de verkar robusta. Priset för 2x7 meter (som jag behöver för mitt tak) för Per Wikstrands är 6500:- ink. moms. Priset för "leksakerna" är c:a 3000:- ink moms. Jag är också orolig för att de bara sitter i bärläkten och de ser klena ut, men ibland är inte saker vad de verkar vara så därför vore det mycket intressant att höra från ngn som har verklig erfarenhet av dem.

/Klein

klein skrev:
Hej

Jo, jag har också kollat in de från Per Wikstrand, de verkar robusta. Priset för 2x7 meter (som jag behöver för mitt tak) för Per Wikstrands är 6500:- ink. moms. Priset för "leksakerna" är c:a 3000:- ink moms. Jag är också orolig för att de bara sitter i bärläkten och de ser klena ut, men ibland är inte saker vad de verkar vara så därför vore det mycket intressant att höra från ngn som har verklig erfarenhet av dem.

/Klein
"Leksakerna", el. NOMO snörasskyddet sitter inte i bärläkten Klein, men fästes i bakkanten av själva takpannan.
Kolla själv: www.snorasskydd.se/dok_svensk.pdf

Skulle oxo inte vara så orolig när dom er teknisk godkännad i Norge.

Hej

Jovisst sitter de i bakkanten på pannan, men pannan vilar på bärläkten så att kraften i takets riktning blir ju på bärläkten. Iochförsig så är det ju många NOMO byglar per bärläkt så kraften borde fördelas tämligen bra. Man kan ju också möjligen argumentera att på de tak som har hög friktion och inte behöver snörasskydd så blir kraften jämförbar på bärläkten.

Klein

Hej

Har verkligen ingen erfarenhet av NOMO snörasskydd ? Kanske har ngn sett dem på ngt hus i Stockholmstrakten ?

/klein

Gillar ideen med dessa NOMO då man slipper skruva eller spika i taket för att sätta fast snöskyddet. För mig skulle nog dessa duga bra för det som jag behöver stoppa är att snön glider ner i rännorna när det blir vår och det skulle säkert räcka med små hakar så att det inte sätter fart. När det väl är fart på snön måste större doningar ill och vad jag har sett så räcker ibland inte det heller.

Hej

En sak jag är rädd för är att det finns risk att snö yr in i det mellanrum som skapas mellan pannorna då dessa stålbågar sätts in (de är ju ändå 4mm tjocka). Men det kanske är försumbart, eller vad tror ni ?

Klein

Hej

Jo jag har använt den produkten för andra tätningsoperationer på taket. Men eftersom NOMO snörasskydd skall sättas fast på ett mycket stort antal pannor så är det tämligen jobbigt att täta alla dessa.

Klein

ByggaNytt skrev:
Det ser ut som "leksaker" i mina ögon..... Mina hållare sitter med 12 rostfria skruv i råsponten och inte bara i bärläkten :)

Jag monterade själv dessa från [länk]
[bild]

[länk]
Har själv samma snörasskydd från wikstrands och de känns robusta och är inte något som stör takets utseende.

Tycker nomo skydden ser ut som en stor snubbelrisk när man går på taket eftersom de nästan inte syns och skall placeras på många ställen på taket och inte bara längst ner.

Men är inte hålen i fästena till för att skjuta in rören i på Wikstands snörasskydd?
Sedan brukar det väl finnas en liten smidig vinkel att fästa rören i fästet så att de inta kan glida ur dessa passar i de mindre hålen.

/Patrik

Pasta skrev:
Men är inte hålen i fästena till för att skjuta in rören i på Wikstands snörasskydd?
Sedan brukar det väl finnas en liten smidig vinkel att fästa rören i fästet så att de inta kan glida ur dessa passar i de mindre hålen.

/Patrik
Jo, det kan man ju tro.. men så är det (tyvärr) inte för just snörasskydden:

img_12020800a.gif

http://www.perwikstrand.se/snoracke.asp?nav=12020800&Pid=1&Produktid=1

men däremot här, för "Nock- och takfotsräcke":
img_12021000b.gif

ByggaNytt skrev:
Jo, det kan man ju tro.. men så är det (tyvärr) inte för just snörasskydden:

[bild]

[länk]

men däremot här, för "Nock- och takfotsräcke":
[bild]
Hmm märkligt då har jag Nock- och takfotsfäste som snörasskydd :) Hade ingen montageanvisning när jag monterade och byglarna som håller fast rören mot fästena fick jag inte i leveransen.
Undrar varför det skiljer på montagesättet måste dock säga att det ser snyggare ut med rören monterade i hålen och jag har svårt att se att det skulle vara sämre funktionsmässigt, men det lär väl visa sig om vi mot förmodan får en snörik vinter.

/Patrik

Hur fäster man dessa skydd från Wikstrand i taket? Fäster man dem rakt igenom takpapp ner i råsponten eller får man leta upp ströläkt att spika dem i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.