45 462 läst · 47 svar
45k läst
47 svar
Har ngn använt dessa snörasskydd?
Kåken kan nog locka en och annan hardcore-byggnadsvårdare vid försäljning som hellre får snö i skallen än att störa sig på dessa krokar som sticker fram på de fina tegelpannorna.T tobbew skrev:
Om krokarna enkelt kan avlägsnas kanske undertecknad får en större slant i näven vid försäljning och kan pensionera sig i ett land utan snö.
Har haft dessa tre vintrar nu på huset här i sydöstra Sverige nära havsbandet. De funkar fint och gör sitt jobb! Men, och detta måste vägas in i min bedömning, vi har ju ingen snö här längre! Dvs. jag tar risken att dessa inte kommer funka för en vinter med rikliga snömängder, vad som då händer vet jag ej men doser det som låg sannolikhet att nått allvarligt ska ske.
för måttliga mängder snö fungerar de alltså fint, ingen snö trillar ner utan håller sig kvar på taket och smälter av där. Har ej heller märkt att de böjer sig eller att vatten tränger in bakom pannan på något vis.
jag har märkt att det kan fastna tallbar i krokarna längst ner mot hängrännan. Detta har jag petat bort med borsten som jag rensar rännandes ett par gånger per år.
däremot har de blivit väldigt dyra på dessa år märkte jag nu när jag behöver komplettera med några ytterligare krokar. Dubbla priset gäller nu 2023 mot för tre år sedan!
för måttliga mängder snö fungerar de alltså fint, ingen snö trillar ner utan håller sig kvar på taket och smälter av där. Har ej heller märkt att de böjer sig eller att vatten tränger in bakom pannan på något vis.
jag har märkt att det kan fastna tallbar i krokarna längst ner mot hängrännan. Detta har jag petat bort med borsten som jag rensar rännandes ett par gånger per år.
däremot har de blivit väldigt dyra på dessa år märkte jag nu när jag behöver komplettera med några ytterligare krokar. Dubbla priset gäller nu 2023 mot för tre år sedan!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avstängning vatten till tvättmaskin
Vitvaror -
Vet någon OM det finns förlängningskabel till dessa armaturer?
El -
Hjälp! Hur ser väggfästet till dessa radiatorupphängningarna ut?
Värme allmänt -
Hur fungerar dessa (LK uni avstängningsventil)
Vatten & Avlopp -
Ngn som använt www.bankskivor.se?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer