15 412 läst · 48 svar
15k läst
48 svar
Snickerbooa blir till ett nytt hem
T Terho Mukka skrev:Köpte ett hus för ca 10 år sedan med en kompis och vi tänkte starta ett företag i det, det vart inte
Jättecharmigt hus! Behåll det utvändiga. Kolla över dräneringen ordentligt bara. Överdriv gärna djupet på denna men se till att du inte underminerar den troligtvis dåligt byggda betongplattan. Den står antagligen rätt på leran mm.
Det har suttit en gång i tiden.K kristofo skrev:Kul projekt!
Sitter det befintliga kaminer idag?
Eller hur får man annars igenom en egentillverkad kamin genom sotaren med dagens krav på typgodkännande?
Tänk på att räkneexemplet du länkar till är bara effekten för att värma luften som byts ut, sedan tillkommer all värme som leds ut genom väggar, golv och tak. Det borde bli betydligt mer i ett så stort och gammalt hus. Vid de temperaturerna som nämns behöver vi putta in runt 7 kW, då är vårt hus betydligt mindre och tilläggsisolerat!
Jag har inte tänkt på det faktiskt, en arbetskamrat som sa bygg en egen det vet jag som fler som gjort, alt får jag bygga om en. Det visar sig, fördjupar mig i det sen när skorstenen är fixad.
Okej får isf gå upp i storlek på rör och effekt. Fläktar och kylare är billiga så borde inte vara ett problem, visar sig sen.
Redigerat:
Idag har jag investerat i en luftrenare och börjat sätta ihop ett provisoriskt avlopp. Imorgon ska avloppet ihop och i helgen blir det en tripp till Biltema och köpa en 50 liters varmvatten beredare och 22mm rör så man får igång vattnet till övervåningen. Varit avstängt i 8 år pågrund utav en sönderfrusen vattenmätare och panna.
Tänkte köpa tre 50 liters beredare först och lägga i serie, en på översta våningen och två i källaren så vattnet kommer fort på övervåningen men börjar med en i källaren så länge.
Sista bilden är en lasergravering på min son på 1x1m, på mdf. Byggt och utvecklat ett eget analog fullt gråskalslasersystem till min trä/plast/alu cnc fräs.
Alla pelarna som är på bilderna har jag satt dit för att förstärka taket/golvet. Har ca 10 ton bearbetningsmaskiner på våningen över.
Tänkte köpa tre 50 liters beredare först och lägga i serie, en på översta våningen och två i källaren så vattnet kommer fort på övervåningen men börjar med en i källaren så länge.
Sista bilden är en lasergravering på min son på 1x1m, på mdf. Byggt och utvecklat ett eget analog fullt gråskalslasersystem till min trä/plast/alu cnc fräs.
Alla pelarna som är på bilderna har jag satt dit för att förstärka taket/golvet. Har ca 10 ton bearbetningsmaskiner på våningen över.
Låter som mycket jobb att göra allt men spännande att se hur du får till allt
Vad gäller luftflöde så säger BBR 0,35l/s/m2 i samtliga utrymmen.
Dock brukar standard för att inte få fuktproblem m.m vara följande om jag minns rätt.
Frånluft.
Badrum med öppningsbart fönster 10 l/s
Badrum 15 l/s
Badrum med TM och TT 20 l/s
Wc 10 l/s
Kök 10 l/s + forceringsmöjligthet för att klara god osuppfågning
Tilluft
Sovrum 4 l/s/person
Var länge sedan jag gjorde ett projekt med värmd tilluft som ända värmekälla. Om jag minns rätt därifrån så hade de en tilluftstemp på 30-40 grader för att klara det. Placering av tilluftsdon nära fönster är också bra för att förhindra kallras.
Är det batteriåtervining du har tänkt köra? Varför det istället för plattvärmeväxlare?
Vad gäller kanaldimension kan ungefärliga riktvärden för en samlingskanal vara
125 kanal max 35 l/s
160 kanal max 70 l/s
Vad gäller luftflöde så säger BBR 0,35l/s/m2 i samtliga utrymmen.
Dock brukar standard för att inte få fuktproblem m.m vara följande om jag minns rätt.
Frånluft.
Badrum med öppningsbart fönster 10 l/s
Badrum 15 l/s
Badrum med TM och TT 20 l/s
Wc 10 l/s
Kök 10 l/s + forceringsmöjligthet för att klara god osuppfågning
Tilluft
Sovrum 4 l/s/person
Var länge sedan jag gjorde ett projekt med värmd tilluft som ända värmekälla. Om jag minns rätt därifrån så hade de en tilluftstemp på 30-40 grader för att klara det. Placering av tilluftsdon nära fönster är också bra för att förhindra kallras.
Är det batteriåtervining du har tänkt köra? Varför det istället för plattvärmeväxlare?
Vad gäller kanaldimension kan ungefärliga riktvärden för en samlingskanal vara
125 kanal max 35 l/s
160 kanal max 70 l/s
I Ingenjör Daniel skrev:Låter som mycket jobb att göra allt men spännande att se hur du får till allt
Vad gäller luftflöde så säger BBR 0,35l/s/m2 i samtliga utrymmen.
Dock brukar standard för att inte få fuktproblem m.m vara följande om jag minns rätt.
Frånluft.
Badrum med öppningsbart fönster 10 l/s
Badrum 15 l/s
Badrum med TM och TT 20 l/s
Wc 10 l/s
Kök 10 l/s + forceringsmöjligthet för att klara god osuppfågning
Tilluft
Sovrum 4 l/s/person
Var länge sedan jag gjorde ett projekt med värmd tilluft som ända värmekälla. Om jag minns rätt därifrån så hade de en tilluftstemp på 30-40 grader för att klara det. Placering av tilluftsdon nära fönster är också bra för att förhindra kallras.
Är det batteriåtervining du har tänkt köra? Varför det istället för plattvärmeväxlare?
Vad gäller kanaldimension kan ungefärliga riktvärden för en samlingskanal vara
125 kanal max 35 l/s
160 kanal max 70 l/s
Tack! Bra information ✌
Varför batteriåtervining: Billig att bygga och behöver inte ha den i samma låda som tilluften. Värmen överförs tillbaka in som förvärmnimg av in luften. Förstår inte hur en plattvärmeväxlare ska ta upp returvärmen innan den blåser ut?
En ventilstionstekniker sa att förr i tiden återvircirkulerade man luften men togs bort för lukten? Stämmer det?
Tänkte om det blir väldigt kallt kan man ju återcirkulera en del? Den funktionen finns i bilar än.
Har sanerat och blås ur hela källaren med kompressor luft och gått igenom hela källaren med laser så nu är det dammfritt.
EAP300 luftrenare och en kanalfläkt har fått jobbat hårt men nu är det gjort. Imponerad hur effektiv Eap300 är.
Börjar bli kallt och renovera så efter lite fundering hur jag ska kunna värma källaren och övervåningen fort och billigt utan att det blir allt för hög driftkostnad.... Slog till på en 8 kw dieselvärmare för fordon. Ger 8kw och drar då max 0.25 L/T. Börjar med att pröva en i källaren. Ska dra lite spirorör provisoriskt så värmen får spridning och dra ut avgasröret igenom fönstret.
Köpte en släpkärra i helgen så jag kan åka till tippen och hämta material, less på att låna....
Har nästan satt igen alla golv igen efter att rören kapades ur. 28 mm golvplank gick på ca 600 kr per kvadrat så det fick bli 28mm glespanel ist, vart hur bra som helst.
Huvudbrytaren har sin charm
EAP300 luftrenare och en kanalfläkt har fått jobbat hårt men nu är det gjort. Imponerad hur effektiv Eap300 är.
Börjar bli kallt och renovera så efter lite fundering hur jag ska kunna värma källaren och övervåningen fort och billigt utan att det blir allt för hög driftkostnad.... Slog till på en 8 kw dieselvärmare för fordon. Ger 8kw och drar då max 0.25 L/T. Börjar med att pröva en i källaren. Ska dra lite spirorör provisoriskt så värmen får spridning och dra ut avgasröret igenom fönstret.
Köpte en släpkärra i helgen så jag kan åka till tippen och hämta material, less på att låna....
Har nästan satt igen alla golv igen efter att rören kapades ur. 28 mm golvplank gick på ca 600 kr per kvadrat så det fick bli 28mm glespanel ist, vart hur bra som helst.
Huvudbrytaren har sin charm
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Låter bra att du tar det du känner dig bekväm med.T Terho Mukka skrev:Tack! Bra information ✌
Varför batteriåtervining: Billig att bygga och behöver inte ha den i samma låda som tilluften. Värmen överförs tillbaka in som förvärmnimg av in luften. Förstår inte hur en plattvärmeväxlare ska ta upp returvärmen innan den blåser ut?
En ventilstionstekniker sa att förr i tiden återvircirkulerade man luften men togs bort för lukten? Stämmer det?
Tänkte om det blir väldigt kallt kan man ju återcirkulera en del? Den funktionen finns i bilar än.
Känner igen det med återcirkulation men känns inte som man gör så om inte möjligen i garage tex. Problemet är att man inte vet hur mycket frisk luft man får in. Om man vill spara energi är det nog lika bra att bara sänka flödet på aggregatet. Båda alternativen kommer påverka trivseln negativt dock.
Jo så är det men bättre med någon typ av ventilation än ingen alls.I Ingenjör Daniel skrev:Låter bra att du tar det du känner dig bekväm med.
Känner igen det med återcirkulation men känns inte som man gör så om inte möjligen i garage tex. Problemet är att man inte vet hur mycket frisk luft man får in. Om man vill spara energi är det nog lika bra att bara sänka flödet på aggregatet. Båda alternativen kommer påverka trivseln negativt dock.
Nu har jag kommit till badrummet. Har läst på en del och tänker köpa in det mesta på Byggmax och försöker hitta på rest natursten till golvet och väggarna har jag inte riktigt bestämt mig för. Jag tänkte regla upp rikligt i golvet och tänkte använda en purusplatta med golvbrun, 22mm golvspån och sen gips och gips på vägg, grunden är en 150 mm vägg medspån i och plank, ev 15 mm plywood skiva och sen gips, vet inte hur mycket det behövs. Flyta, Fuktspärr osv på det. Efter lite funderingar hur jag ska göra det så säkert det går med den budgeten jag har så hade jag vist en 24v golvvärme liggande som kan gjutas in direkt under, in med en ventilationsfläkt, var ingen i gamla, bara ett rör. Köpa wood's lilla avfuktare och ha på väggen, isolera golvet med 50 mm cellplast och sen tre inspektionsluckor underifrån verkstaden så man kan kolla till då och då. Har en oanvänd hörnduschkabin 100x100 med en större balja och massa funktioner. Borde ju bli någorlunda säkert då. Takhöjden är 2560 från reglarn Bred 1470 och längd 2920.
Gips på golvet verkar bara onödigt. 22mm golvspån som du reglat ordentligt under och sedan flyter du direkt på den. Det är standard idag och blir mycket stabilt. Gipset tillför ingenting utan är bara onödigt. Det är snarare en nackdel om du inte använder våtrumsgips och hellimmar mot golvspånet, men det är helt onödigt.T Terho Mukka skrev:Nu har jag kommit till badrummet. Har läst på en del och tänker köpa in det mesta på Byggmax och försöker hitta på rest natursten till golvet och väggarna har jag inte riktigt bestämt mig för. Jag tänkte regla upp rikligt i golvet och tänkte använda en purusplatta med golvbrun, 22mm golvspån och sen gips och gips på vägg, grunden är en 150 mm vägg medspån i och plank, ev 15 mm plywood skiva och sen gips, vet inte hur mycket det behövs. Flyta, Fuktspärr osv på det. Efter lite funderingar hur jag ska göra det så säkert det går med den budgeten jag har så hade jag vist en 24v golvvärme liggande som kan gjutas in direkt under, in med en ventilationsfläkt, var ingen i gamla, bara ett rör. Köpa wood's lilla avfuktare och ha på väggen, isolera golvet med 50 mm cellplast och sen tre inspektionsluckor underifrån verkstaden så man kan kolla till då och då. Har en oanvänd hörnduschkabin 100x100 med en större balja och massa funktioner. Borde ju bli någorlunda säkert då. Takhöjden är 2560 från reglarn Bred 1470 och längd 2920.
Du skall också använda ett tunnt, punktsvetsat armeringsnät som du gjuter in i flytspacklet.
Okej tack för tipsen. Var en golvläggare som sa att man ska ha gips....V vectrex skrev:Gips på golvet verkar bara onödigt. 22mm golvspån som du reglat ordentligt under och sedan flyter du direkt på den. Det är standard idag och blir mycket stabilt. Gipset tillför ingenting utan är bara onödigt. Det är snarare en nackdel om du inte använder våtrumsgips och hellimmar mot golvspånet, men det är helt onödigt.
Du skall också använda ett tunnt, punktsvetsat armeringsnät som du gjuter in i flytspacklet.
Badrummet är mitt i huset med kallvind ovanför men kommer bli sovrum där sen. Är spån isolering.
Ser att det finns ångspärr på byggmax, ska det ligga under tätmembranet och duken? Läser instruktionerna men är lite kluven
Har försökt hållit igång så gott de går men vart vist kallt i vinter igen, fan.... Luftvärmesnubben vill inte höra av sig så sökt som en tok efter alt värmekälla så vart en diesel luftvärmare på 12vdc som är till för lastbilar/husvagnar i källaren som ska ge 8kw och dra ca 0.25L tim från Tjeckien. Tog ut fönsterramarna ur karmen på ett källarfönster och byggde en osb låda med 30 mm cellplast och gips längst in till dieselvärmaren så den kan ta och ge av källarluften. Håller på nu med att sätta upp provisoriska 100 mm rör igenom alla rum i källaren så jag får runt värmen. Dammade av 3D skrivaren och ritade upp passande fläkthushalvor till 120x120x38 fläktar, fläktar som jag beställde från Polen som ger ca 130L/S vid full effekt 12vdc/5A, borde ge lite snickar värme i vinter.
Kände att tiden inte räcker till att utveckla dieselvärmar idén så jag kan ha en på övervåningen med så tog beslutet att köpa en ny luftvärmepump.... Vart en FH35 som är överdimensionerad för 70+ ca 20-30kvm sen när vinden är klar men då finns det överkapacitet om det behövs.. Utedelen vart installerad på takterrassen men den är 6x8 meter så den får plats. Dock 16k minus och det sved men trotts budgeten är raserad kör jag på tills lånepengarna är slut och får lösa den biten sen.. Har byggt igen halva vardagsrummet och byggt en isolerad osbdörr så jag kan börja riva ner innetaket på en sida och isolera första etappen på vindstaket och bygga en vägg vid ca halva vinden och öppna upp hela vardagsrummet och fortsätta isolera resten av vindstaket. Väggen blir kvar på vinden när den är grundligt klar för vill ha en dörr in till sovrummet fast det bara 1.6 takhöjd. Efter lite klurande blir det nog och isolera vindtaket såhär: 20 mm luftspalt/50mm cellplast som lim/fog tätas runt mellantakstolarna/gipsskiva som ev limmas fast i cellplasten/100mm stenull ev gulfiber/osb/gips och sen egenfrästa pärkspontsskivor.
Finns tre ytterdörrar in i huset och den nere i trappen till övervåningen som även går till verkstaden är jättedålig.... Finns en innedörr till verkstaden från den men inte till övervåningen Letar efter en beggad men inte hittat någon nära och rätthängd så fick bli ett hastigt ninja beslut så igår åkte jag till jem och fix och köpte en 90 innedörr som ska sitta uppe i trappan för att slippa kallras, trappans sektion kommer få stå kall, iofs står verkstadens luftvärmepump på ca 10-15 så lite värme läcker nog in. Kan inte bomma den ytterdörren heller för det är enda vägen im med fullstora skivor till övervåningen.
Badrumsgolvet är klarreglat cc300 och avloppet klardraget men fastnade där när det började ryka ur munnen när man andades Så fort värmen är isolerad så fortsätter jag med badrummet lite snålt med bilder men de kommer fler när jag hinner ta.
Kände att tiden inte räcker till att utveckla dieselvärmar idén så jag kan ha en på övervåningen med så tog beslutet att köpa en ny luftvärmepump.... Vart en FH35 som är överdimensionerad för 70+ ca 20-30kvm sen när vinden är klar men då finns det överkapacitet om det behövs.. Utedelen vart installerad på takterrassen men den är 6x8 meter så den får plats. Dock 16k minus och det sved men trotts budgeten är raserad kör jag på tills lånepengarna är slut och får lösa den biten sen.. Har byggt igen halva vardagsrummet och byggt en isolerad osbdörr så jag kan börja riva ner innetaket på en sida och isolera första etappen på vindstaket och bygga en vägg vid ca halva vinden och öppna upp hela vardagsrummet och fortsätta isolera resten av vindstaket. Väggen blir kvar på vinden när den är grundligt klar för vill ha en dörr in till sovrummet fast det bara 1.6 takhöjd. Efter lite klurande blir det nog och isolera vindtaket såhär: 20 mm luftspalt/50mm cellplast som lim/fog tätas runt mellantakstolarna/gipsskiva som ev limmas fast i cellplasten/100mm stenull ev gulfiber/osb/gips och sen egenfrästa pärkspontsskivor.
Finns tre ytterdörrar in i huset och den nere i trappen till övervåningen som även går till verkstaden är jättedålig.... Finns en innedörr till verkstaden från den men inte till övervåningen Letar efter en beggad men inte hittat någon nära och rätthängd så fick bli ett hastigt ninja beslut så igår åkte jag till jem och fix och köpte en 90 innedörr som ska sitta uppe i trappan för att slippa kallras, trappans sektion kommer få stå kall, iofs står verkstadens luftvärmepump på ca 10-15 så lite värme läcker nog in. Kan inte bomma den ytterdörren heller för det är enda vägen im med fullstora skivor till övervåningen.
Badrumsgolvet är klarreglat cc300 och avloppet klardraget men fastnade där när det började ryka ur munnen när man andades Så fort värmen är isolerad så fortsätter jag med badrummet lite snålt med bilder men de kommer fler när jag hinner ta.