Nej, det är inte många rätt på detta jobbet :(
 
  • Gilla
Strandskogen
  • Laddar…
Ozzypojken skrev:
Tror inte jag har några dräneringshål i mina PVC fönster.
Det beror på om du har Dreh-Kipp-öppning eller ej.
Om det är "vanliga" utåtgående fönster så har man inga dräneringshål, utan det är i stort sett endast på Dreh-kipp-fönster som kräver detta.
 
  • Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Oavsett om det är över- eller underbleck man har satt dit - om man zoomar in i bilden och kollar så verkar det vara minst sagt "hembockat"...
bockning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
plutoorjan skrev:
Det beror på om du har Dreh-Kipp-öppning eller ej.
Om det är "vanliga" utåtgående fönster så har man inga dräneringshål, utan det är i stort sett endast på Dreh-kipp-fönster som kräver detta.
Det här fönstret har gångjärn på ena sidan och öppnas inåt.
 
Ser det här ok ut eller bör jag klaga? Det ligger tätnongsmassa mellan plåten och pvc karmen dräneringshålen sitter ju övanför? Tacksam för svar.
PS. Ahhhhh dessa polacker!
 
Menta fönster har gjort om "sina" fönster så idag är det ett sågat spår ca 10mm från underkant på fönstret så man kan använda vanliga bleck.
Hade ett äldre Menta fönster utan spår och det var bara att ta sänksågen och såga ett spår ca 5mm djup, man får trycka i lite tätmassa i spåret innan man monterar blecket.

Hoppas du inte betalat nåt, för du lär ju inte få nya fönster av montörerna...lås in dina prylar också...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Lek med tanken att du tar fram vattenslangen och spolar på huset, var som helst! På taket, på fasaden, på fönstret. Om vattnet då kan rinna av på ett juste sätt och ner på marken så har du bra avrinning.

Om vattnet däremot kan rinna in bakom plåtar och hamna i oskyddat virke och bland isolering mm, speciellt om vatten kan hamna i utrymmen som inte ha bra ventilation - då är det verkligen illa. Du måste också räkna med att tätning (tex någon mer eller mindre elastisk polyuretan) som används mellan trä och plåt åldras och med åren så tätar det inte så bra. Trä slår sig och tätningen släpper.

Slutsats: jag tycker att din snickare har slarvat. Ser inte så kul ut. Ser för jävligt ut för att vara mer exakt.

Så gjorde inte jag när jag bytte alla fönster 2002. Jag bifogar tre bilder:

IMG_3114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1. Takkupor i målad förzinkad plåt, träfönster med Al-plåtklädd karm, egna rostfria plåtar tillverkade och instuckna i karmens Al-profil, instuckna i plåt över fönstret, överlappande, dropplist i det frästa spåret i karmen, tätat. Bra avrinning och normalt dropp hamnar på rätt ställe.

IMG_3116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2. En vägg med plåtfasad, fönster med Al-plåt, eget foder i bockad al-plåt (ser ut som övriga träfodret på huset), överlappande plåtar, bra avrinning.

IMG_3117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Trävägg, fönster med Al-plåt på karm, eget foder med plåtbitar som sticks in i Al-profil, dropplist instucken i fräst spår i träkarm, tätat och skruvat, gucka i änden av dropplåten. Bra avrinning.
 
Som sagt... Åtgärda medan tid finnes. Skruva bort plåten- gör om. Har du tur fixar polackerna detta annars blir det nog dyrt. Hålen efter skruven finns ju kvar. Om de ej åtgärdar- täta m så mycket tätmassa du kan;))). Betala inget
 
S
är just nu nyfiken på åtgärg hos ts.
fönstret kommer inte se snyggt ut efter att skruven å plåten är borta.
snickarna som är anställda verkar inte ha kunskap
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nya fönster är egentligen det enda rätta
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S
Selle66 skrev:
Nya fönster är egentligen det enda rätta
precis på snickarensbekostnad!!
 
Hade du anlitat riktiga hantverkare så hade dem löst det bättre än såhär. Men man får det man betalar för.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Och då lär han möta på patrull. Till husägaren: vad har du för entreprenad på detta? Har du redan betalt för jobbet?
 
S
Selle66 skrev:
Och då lär han möta på patrull. Till husägaren: vad har du för entreprenad på detta? Har du redan betalt för jobbet?
det skall han inte behöva göra. gör snickaren fel så, varför skall ts då betala för snickarens fel?
 
Nisse Nissesson skrev:
Hade du anlitat riktiga hantverkare så hade dem löst det bättre än såhär. Men man får det man betalar för.
Riktigt så enkelt är det ju inte, det finns säkert 100-tals trådar här om alla möjliga problem som uppstått med byggnationer som är gjorda av dyra Svenska hantverkare. Det blir inte per automatik bättre bara för att det är dyrare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.