Ozzypojken
 
Snailman
ska se om jag kan ta en bild till:)
 
Det är kanten mellan smygen och fodret som gör att det ser trappformat ut.

Snygg montage Snailman. Jag lärde mig att jacka ur fodret för blecket för ett par år sedan, helt klart lösningen att föredra enl. mig. Har tidigare vikt upp emot och sen smetat guck för att få det tätt, ingen höjdare.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag bygger allt foder o smyg utan att tänka på någon urjackning, skickar ner smygarna så långt det går. Sen lägger jag tumstocken på högkant (17mm) så att den ligger an mot undre fodret och upp emot spåret för blecket, drar ett streck på ovansidan av tumstocken. Sen sågar jag ur jacket för blecket.
När jag sen gör uppviket på blecket så gör jag det en tumstocksbredd högt. Passar perfekt!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Larsa skrev:
Det är kanten mellan smygen och fodret som gör att det ser trappformat ut.

Snygg montage Snailman. Jag lärde mig att jacka ur fodret för blecket för ett par år sedan, helt klart lösningen att föredra enl. mig. Har tidigare vikt upp emot och sen smetat guck för att få det tätt, ingen höjdare.
Har också lärt mej att jacka ur för blecket , men det funkar lika bra vika upp i mot om man gör rätt . Problemet är att många tyvärr missar att måla på rikligt med färg när man har jackat ut för blecket och gör att det lättare blir rötskador och kommer in vatten .
 
Redigerat:
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Polos skrev:
Har också lärt mej att jacka ur för blecket , men det funkar lika bra vika upp i mot om man gör rätt . Problemet är att många tyvärr missar att måla på rikligt med färg när man har jackat ut för blecket och gör att det lättare blir rötskador och kommer in vatten .
Ändträolja hoppar väl många över? varför göra nått öht. om man inte gör det ordentligt kan man ju undra
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Snailman
Larsa skrev:
Det är kanten mellan smygen och fodret som gör att det ser trappformat ut.

Snygg montage Snailman. Jag lärde mig att jacka ur fodret för blecket för ett par år sedan, helt klart lösningen att föredra enl. mig. Har tidigare vikt upp emot och sen smetat guck för att få det tätt, ingen höjdare.
Tack, kollade på nära håll, det är dels kanten och dels att de inte riktigt linjerar med varandra, men det hade om de linjerat, ändå sett trappformat ut, utom sett i en enda vinkel. Jag grundmålade brädan innan jag monterade fast den.
 
Av bilden att döma, så har inte en byggplåtslagare gjort varken vikning eller klippning.
Det ser för jävligt ut
Reklamera!
 
N Nygamla hus skrev:
Av bilden att döma, så har inte en byggplåtslagare gjort varken vikning eller klippning.
Det ser för jävligt ut
Reklamera!
Hej!
Det gjorde jag för två år sedan. Står lite längre upp i tråden. Tack för tipset dock. ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lite trådlyft ;)
 
S snowballtwo skrev:
Hej!
Det gjorde jag för två år sedan. Står lite längre upp i tråden. Tack för tipset dock. ;)
Det är bra. Jag har inte läst igenom 10 sidor, tyckte bara att det var ett uruselt arbete.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.