Bara för att man har en fabrik som tillverkar fönster behöver man inte nödvändigtvis veta hur de skall monteras. Monteras de i Sverige skall det följa svenska byggnormer.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Larsa skrev:
Ja du, kanske dags att ta in en besiktningsman.... Är det ett helt nybyggt garage? Är det samma firma som gör allt?
Det är ett nybyggt garage. Samma firma som satte upp och byggde vårt hus (Eksjöhus) byggde även detta garage i lösvirke. Det är med i entreprenadskontraktet EH satte ihop.
 
verktygsgurun skrev:
Bara för att man har en fabrik som tillverkar fönster behöver man inte nödvändigtvis veta hur de skall monteras. Monteras de i Sverige skall det följa svenska byggnormer.
Kan jag hitta dessa byggnormer på pränt någonstans? Vore perfekt att få läsa igenom!
 
Att montera plåten över dräneringshålet på inåtgende pvc fönster kommer leda till problem. Man säger att det bara blir lite kondensvatten. Men i verkligheten så håller inte gummilisten mellan fönsterbladet och karmen helt tätt och vid slagregn på rutan kommer en betydande mängd vatten hamna inuti karmen. Har man då täppt till hålen så får du vattnet i väggen istället.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Allvarligt... Om dom tycker att det där är okej så skulle jag inte kunna sova ordentligt om nätterna, med tanke på att dom även byggt huset och resten av garaget!!
Ta mig fan skandal!!!

Det är INTE okej att montera skiten sådär.
Blir ju helt matt i kroppen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Snailman
snowballtwo skrev:
Här får ni uppdateringen jag lovade igår.
Den byggansvarige tycker att montaget ser bra ut, förutom att det fattas lite silikon. Att de har satt över dräneringshålen spelar ingen roll eftersom "det endast kommer kondensvatten där och det är ändå så lite". Nu har ju jag, som synes på någon bild, mer än bara vatten från kondens men ändå. Lite problematiskt tyckte han att det faktum att plåten stack upp högre än karmen. Jag fick skicka lite fler foton och sen skulle han återkomma.
Men på det hela är montaget rätt, och det vet han pga att det är de som har fabriken och tillverkar fönstren.

Fortsättning följer...

Tillägg: finns det NÅGON som har ett montage på sina fönsterbleck så som jag fått?
Han borde byta sin titel till byggoansvarig

har läst att en del sätter sina bleck utanpå karmen med Silicon som tätning, men då givetvis under dräneringshålen!

Så har jag givetvis inte monterat mina plastfönster utan satt blecket under karmen, mina fönster är kipp eller drehkipp och har man dem i vädringslägena och det skulle bli regn så följer det ju fönstrets utsida ner i karmen och genom hålen i karmen till hålen i kamens utsida och rinner ut där. Så att det bara skulle bli kondensvatten där kan ju bara en i***t tycka.

Hoppas att han inte är lika okunnig om allt som rör byggen.

Här är en firma som nämner plåt på utsidan av karmen
Ett annat alternativ för montage är att helt enkelt skruva fast fönsterblecket i nederkant av karmen, obs: dräneringshålen får inte täckas över, sedan lägger du en stäng silikon i ovankant av blecket för tätning
http://polstar.se/montering.html
 
Redigerat:
20150909_131308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så monterar jag blecken, tyvärr så blev dom någon mm för kort så jag fick trycka i fog i kanterna.
 
Bockade och monterade mina första bleck någonsin igår. Kapade ur foder och salning med en multislip för att få in full bredd på blecken, förborrade hål allra längst ned i karmen, tryckte upp blecket i spåret under och skruvade utifrån, samt fyllde upp med fogskum. Absolut säkrast och behöver inte sätta min tillit till någon fogning, kanske inte 100% snyggt dock.
 
C
snowballtwo skrev:
Men på det hela är montaget rätt, och det vet han pga att det är de som har fabriken och tillverkar fönstren.
WTF? Det är alltså han som "har" Schüko, en "fabrik" som omsätter 1,5 miljarder €, har 4 800 anställda och 12 000 partners i 78 länder?

P.s. de har ju ett kontor i Sverige, kolla vad de säger om detta:
Huvudkontor:
Hesselmans Torg 5
131 54 Nacka
Sverige

Telefon: +46 (0) 8 442 76 00
Telefax: +46 (0) 8 442 76 01

E-Mail: schueco_sverige@schueco.com
Internet: www.schueco.se
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Jag har monterat några (typ 10) PVC-fönster genom åren. Vi ett tillfälle fanns inget spår i framkant så jag popnitade dit blecket med en remsa butylband bakom.
 
Minimum 20mm spikkant (där man idag oftast skruvar) , blecket skall ligga in under fönsterkarmen, även en fogsträng skall läggas i bakom före fastsättning. Sådandär "plastaskit" fönster har sällan spikkant och därmed underlättar det att lägga några klossar under fönster för att kunna fästa blecket i, kan dock bli svårt att foga i bakom.
När jag monterar hos en kund som har satt in nya fönster så blir det utanpå montage om dom inte lärt sig att montera fönster rätt, annars får kunden höja fönstren.

Det går även att montera bleck med helt dåld infästning med hjälp av fästbleck.
Fästbleck skall användas om anläggningsytan överstiger 40 mm.
40mm utanför sugande material och alltid minst 20mm oavsett material.



AMA är ingen lag, utan en riktlinje för hur saker bör utföras, ibland kan man inte utföra det på AMA's sätt utan på bästa sätt.
 
Förstår inte varför du gnäller över PVC fönster, är det kanske för att du får mindre att göra? jag tycker det är roligare att tända grillen och öppna en flaska vin än att skrapa/kitta/måla fönster. Min snickare från Lidköping (ByggOtto) löste problemet enkelt utan att göra åverkan på plastskiten som du kallar det för.

20130819_195423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
snowballtwo skrev:
Kan jag hitta dessa byggnormer på pränt någonstans? Vore perfekt att få läsa igenom!
AMA Hus 14 är nu gällande byggnorm, e-boken kostar 2 090 kr plus moms hos Svensk Byggtjänst
 
Medans vi renoverade våran kåk så hyrde vi ett hus. När ägarna till det huset meddelade att dem skulle komma hem ca 1 månad tidigare så vart det panik med allt (lägga golv, sätta upp kök, byta fönster, tapetsera, få igång värmesystemet, färdigställa badrum m.m.) Insåg nu när jag skulle montera bleck att vi glömt att höja upp fönstren för att få in blecket under 😕 löste det så här, vart rätt bra tycker jag. Sen är ju fönstren rätt långt in i väggen pga tilläggsisolering så bleck och fog är bra skyddade.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut när jag gjort som jag beskrev ovan. Av vad jag läst så är det här en godtagbar installation.
DSC_0467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.