Har monterat flera PVC-fönster från 3-4 olika märken och då har jag monterat bläcket så här (fast bockat plåten istället för plastlisten på sidan):
14_ZODIAK_FONSTER_KOMPOSIT_PVC.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ereSANT och 2 till
  • Laddar…
? Men så var väl inte fallet i ursprungliga tråden? Där satt plåten PÅ ramen
 
Ozzypojken skrev:
Som du ser har den smarta snickaren Bygg-Otto lämnat en lucka under fönstret där plåten får plats och lätt kan skruvas i trät. Och det är lite lagom vinkel på plåten så vattnet kan rinna bort. Detta är Rehaus PVC fönster. Nordic design plus............för övrigt Beckers Perfekt.


[bild]
Ursäkta off topic. Men. Vilken kulör har du ozzypojken målat med? NCS-nummer liksom? Det var en schysst faluröd-färg (slamfärgsliknande).
 
  • Gilla
Daniel el travieso
  • Laddar…
snowballtwo skrev:
Hej!

Tack för era svar, då vet jag att det är något jag kan ta upp med byggarna. Men kan de hävda att det är "godkänt" eller att "det är så man brukar göra"?
Jag vet inte om det fanns något spår i fönstren. Blecket sitter ganska tight monterat mitt på fönstret, men i kanterna är det en glipa. På ena fönstret är även bleckets bakkant högre än fönstret, så det är en kant som sticker upp. Det är lite fall på det i alla fall.
De hade som sagt inte tillgång att montera det inifrån garaget, det hade de haft om de kom och knackat på dörren, min fru var nämligen hemma.
Skulle de, rent praktiskt, kunnat montera plåten bakom fönstret utifrån?
Rent tekniskt så går det att montera från utsidan på PVC fönster även om det inte har fräst spår på framsidan.
Det många gör när de monterar underblecket i PVC fönster är att dra en stäng silikon i spåret under karmen/fönstret där blecket ska sitta sedan lägger man en sträng med fogskum och sätter dit blecket som pressas på plats av det expanderande fogskummet och tätas/limmas av silikonet (noggrant att det görs rätt så fallet stämmer).
Jag brukar avråda från fogskum men PVC fönster och dörrar så kan fogskum vara bra.
Hur är fönstret fastsatt?

Jag finner det svårt att hävda att det är riktigt gjort då dräneringen antagligen ligger bakom blecket (var ska det vattnet ta vägen och kommer det rinna in i väggen?).
 
Redigerat:
Jag vet inte om nån mer uppmärksammat det, men de har dessutom använt fel typ av skruv. Det ser ut som vanlig montageskruv. Normalt är den inte för utomhusbruk, den kommer att rosta. Inte är det nån packning under den heller. De finns särskild fönsterbleck-skruv, som man givetvis ska använda.

Nu är det fullt med hål i karmen där det inte ska vara, så fönstret är nog förstört. Det kanske går att laga, men jag är tveksam.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag vet inte om nån mer uppmärksammat det, men de har dessutom använt fel typ av skruv. Det ser ut som vanlig montageskruv. Normalt är den inte för utomhusbruk, den kommer att rosta. Inte är det nån packning under den heller. De finns särskild fönsterbleck-skruv, som man givetvis ska använda.

Nu är det fullt med hål i karmen där det inte ska vara, så fönstret är nog förstört. Det kanske går att laga, men jag är tveksam.
Vist är det fel skruv till fönster bleck och allt annat är också fel på detta blecket.
Men montageskruv är vist till för att användas utomhus sen är det ingen packning på bleck skruv inget som behövs.
 
Men dom var väl billiga?
 
  • Gilla
RobertML
  • Laddar…
Snålheten bedrar visheten som dom säger. Men det är hitåt alla vägar leder, tyvärr. Förväntar mig bara att det ska bli värre och värre.
 
pelen skrev:
Men dom var väl billiga?
Är det något vi faktiskt har lärt oss i
ByggaHus-forumets alla trådar, så är det just det faktum att priset faktiskt inte är det minsta avgörande för kvalitén på hantverkaren...
Hantverkare som skiter fullständigt i slutresultatet, och som endast gör så absolut lite som möjligt, hittas i alla prisklasser och nationaliteter!!
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 10 till
  • Laddar…
Så är det naturligtvis, har vänner som använt en polack som är en grym hantverkare. Fantastiskt lyhörd, innovativ där det behövts och som sköter sina arbetstider till 110%
 
Absolut men problemen verkar uppstå oftare om firmorna är fr tex Rumänien mm. Det är kanske inte alltid enskilda hantverkares fel men möjlighet reklamera, få kontakt mm är , enligt vad jag erfar, svårare.
 
S
verktygsgurun skrev:
Lite nyfiken på hur man gör täta uppvik på såna hör montage? Likadant med "färdiga gavlar" hur får man det tätt i hörnorna? Kom inte o säg silicon eller fog för det är inte godkänt enligt Hus AMA....
tänker du på uppviket på sidorna?
inga klipp i plåten, finns instruktioner på byggahus
 
pj87 skrev:
Har monterat flera PVC-fönster från 3-4 olika märken och då har jag monterat bläcket så här (fast bockat plåten istället för plastlisten på sidan):
[bild]
Lite nyfiken på hur man gör täta uppvik på såna hör montage? Likadant med "färdiga gavlar" hur får man det tätt i hörnorna? Kom inte o säg silicon eller fog för det är inte godkänt enligt Hus AMA....
 
S
verktygsgurun skrev:
Lite nyfiken på hur man gör täta uppvik på såna hör montage? Likadant med "färdiga gavlar" hur får man det tätt i hörnorna? Kom inte o säg silicon eller fog för det är inte godkänt enligt Hus AMA....
kan vara en variant som inte är tänkt till svenska krav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.