Kanske uttryckte mig lite dumt.
Men det är stor skillnad på hantverkare och hantverkare. Det finns dyra svenska företag men med underbetald outbildad personal. Inte allt för sällan kommande från baltikum.

Fördelen med att använda svenska snickare är att dem kan läsa en montageanvisning och då är ju chansen mycket större att det blir rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Vad heter 'gör om, gör rätt' på polska?
Felaktigt utfört montage vilket leder till att de måste byta ut fönstret nu, det går aldrig att göra de skruvhål ogjorda.
Som många har skrivit ska blecket monteras i spår i framkant eller i spår under karmen.
Omviket i hörnet ser riktigt amatörmässigt ut.
Hur är lutningen på blecket? Ska vara 1:12.
 
S
mexitegel skrev:
Riktigt så enkelt är det ju inte, det finns säkert 100-tals trådar här om alla möjliga problem som uppstått med byggnationer som är gjorda av dyra Svenska hantverkare. Det blir inte per automatik bättre bara för att det är dyrare.
nä. men bättre krav kan du ställa
 
S
Nisse Nissesson skrev:
Kanske uttryckte mig lite dumt.
Men det är stor skillnad på hantverkare och hantverkare. Det finns dyra svenska företag men med underbetald outbildad personal. Inte allt för sällan kommande från baltikum.

Fördelen med att använda svenska snickare är att dem kan läsa en montageanvisning och då är ju chansen mycket större att det blir rätt.
nja. felet ligger inte på om dom kan svenska eller ej.
felet ligger på kunskap. har dom ens varit lärlingar i yrket?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du har rätt. Det är väl med dem som det var i Sverige på 80-talet när frisörerna kastade saxen for förbi ett byggvaruhus och köpte sig en hammare och ett snickarbälte och for till Norge och kallade sig för byggare.
 
Nisse Nissesson skrev:
Kanske uttryckte mig lite dumt.
Men det är stor skillnad på hantverkare och hantverkare. Det finns dyra svenska företag men med underbetald outbildad personal. Inte allt för sällan kommande från baltikum.

Fördelen med att använda svenska snickare är att dem kan läsa en montageanvisning och då är ju chansen mycket större att det blir rätt.
Framförallt uttryckte du dig lite kategoriskt ;)
Min poäng var att det finns klåpare i alla branscher i alla länder. Naturligtvis utgör skilda språk en barriär, men det innebär inte per automatik att en snickare från Baltikum är sämre än Snickare Kalle Karlsson från Svedala.

Jag har mött flertalet duktiga Svenska snickare, men jag har också mött minst lika många som är helt oförmögna att läsa och förstå en instruktion utan "gör som de alltid gjort", som slarvar och lämnar efter sig ett hastverk.

Jag har också mött flera utländska hantverkare, både duktiga och värdelösa. Procentuellt bland de jag mött verkar det vara samma fördelning mellan guldkorn och nötter oavsett vilket land de råkar komma från. Det enda som utkristalliserar sig är att Svensken är jäkligt lat och dyr.

Jag tycker det är synd att det oftast blir mer eller mindre en hetsjakt när det framkommer att det är utländsk arbetskraft och att det skulle vara det i sig som är problemet.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nu spårar tråden ut...

Summerat så är arbetet felaktigt utfört, plåten skall monteras under karmen, inte på. TS har mycket riktigt dräneringshål enl. sin bild, och de mynnar då ut bakom befintlig plåt. Inte bra då det t.o.m. på bilden finns vatten på karmen.

Sen att jacka in plåten i sidosmygen och fodret är ju riktigt smart, men kanske inget man kan kräva eftersom båda sätten är vanliga....

Hoppas TS har med en seriös firma att göra och får nya fönster monterade på korrekt sätt.
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Om det nu är fönstertillverkarens snickare som har varit ute och monterat fönstret så är det riktigt illa. Blecket sitter helt fel, ska monteras i underkant på fönstret då PVC brukar ha spår i underkanten, dessutom så har du fel lutning på blecket. Det är bara att kräva att det ska åtgärdas.
Blecket är inte så svårt att montera i efterhand.
Det kommer inte bli lätt att täta skruvhålen igen och garantera att det förblir tätt under garantitiden
 
Håller med Finns både bra och dåliga i alla länder. Problemet med utländska firmor är att det generellt blir mer problem då man ska reklamera jobbet. Men i detta fall: Gör om detta snarast annars får du etter värre problem senare
 
Jag har tagit kontakt med den ansvariga för bygget (huset är på delad entreprenad och garaget lösvirke av samma byggfirma som gjort huset) och skickat bilderna. Inväntar svar och uppdaterar då!
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Det var nog det värsta jag sett!!!
 
Då hoppas vi att de sköter reklamationen snyggare än montaget :)
 
! Ska polackerna reklamera??;)
 
Ja, fönstret. Det passade ju inte till deras plåt ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ha ha Husägaren- återkom med hur det gick, stödet här är uppenbart👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.