Nej, det där är inte rätt.

Vi har i vårt hus lidit av sviterna när man monterar fel - och då var det bara själva tätningen mot väggen, jag vill inte ens veta vad det fula uppviket mot fönstret kan leda - det vill du slippa, i ett garage också. Är fönstret nära någon annan byggnad under ett utsprång och det inte regnar i sidled är det säkerligen mindre illa, men likväl fel.

ex1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ex2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ex3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fabrik i Polen där även jobbarna kommer ifrån... Även om det finns duktiga polska hantverkare så... Lycka till med reklamationen. Detta är felaktigt utfört och det kommer krypa in vatten bakom. Förödande om ett par år. Trist
 
thestrut skrev:
det finns väl ett spår i karmen på undersidan där man sätter blecket?
Man tycker att plåt arbete skulle utförts lite bättre sedan fattas det sidotäckplåtar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nja, inte behövs det sidoplåtar i en träfasad där man bygger fönstersmyg utanför fönstret inte.
 
Även om de lyckats få blecken tätt mot fönstren så torde det finnas dräneringshål bakom som kan ställa till det för Dig.
Det som måste göras, om inte firman byter ut fönstren, är att demontera blecken, måtta nya som inte täcker dräneringshålen, kolla fallen och utsticken. Gå till en plåtnicke och beskriv problemet, ta med foto, gör en ankantning som Du kan foga bakom och skruva med hälften så många skruvar som polackerna.
Hålen efter polackerna spacklar Du igen.
Om Du inte redan har betalt så har Du ju lite handlingsutrymme.
 
Jag öppnade fönstren och kollade i karmen, där är det två hål. Är det dräneringshålen ni pratade om?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snowballtwo skrev:
Jag öppnade fönstren och kollade i karmen, där är det två hål. Är det dräneringshålen ni pratade om?
[bild]
Japp, det där är dräneringshål.
Dom mynnar ut i nederkant på fönsterkarmen på utsidan, och täcks oftast av ett litet rektangulärt plastlock.
 
plutoorjan skrev:
Japp, det där är dräneringshål.
Dom mynnar ut i nederkant på fönsterkarmen på utsidan, och täcks oftast av ett litet rektangulärt plastlock.
Kan inte påstå att jag sett några "utgångshål", men sen har jag inte synat fönstren ordentligt innan heller. Då måste alltså plåten vara monterad så att vattnet från dräneingshålen rinner ut på den, antar jag?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
snowballtwo skrev:
Kan inte påstå att jag sett några "utgångshål", men sen har jag inte synat fönstren ordentligt innan heller. Då måste alltså plåten vara monterad så att vattnet från dräneingshålen rinner ut på den, antar jag?
Det finns lite olika lösningar, men troligtvis och absolut vanligast är att det finns två hål på utsidan där man då sedan sätter det här lilla plastlocket över (se bild).
Det är framförallt när fönstret står i vädringsläget (Dreh-Kipp-ööpning) som dräneringen används.
Allt regnvatten som då slår in mot det viklade fönstret rinner ner och dräneras ut genom dessa hål.

Troligtvis så har dom skippat att sätta dit locket och bara monterat blecket rakt emot.
Allt vattens som dräneras ut kommer alltså att rinna på insidan av fönsterbläcket, dvs rakt in i väggen!
fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fönstret är ju i princip förstört och jag hade nog letat upp andra med mer kunskap i ämnet och bett dom göra om/klart.
 
Du har redan vattenläckage av bilden att döma.
 
Har köpt drutex, där är det tydliga instruktioner om att absolut inte göra sådär.
 
Vet inte vad Shadowfire menar? att jacka ur fodren känns som onödigt merjobb. I mitt tycke sitter plåten perfekt dels under fönstret och sedan över/utanför fodret med bra vinkel vilket gör att inget vatten har en chans att gå in någonstans.
 
Jag fick just ett mail:

Hej!
Ang ditt utskick!
Det är ju överbleck man har satt som underbleck. Den höga kanten på överblecket ska ligga under den brädan som sitter i ovankant på fönstret. Ett underbleck ser inte ut så.
 
  • Gilla
Csms
  • Laddar…
Tror inte jag har några dräneringshål i mina PVC fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.