SKANDAL inget annat!
Både fel, fult och halt galet amatörmässigt utfört!

Dom har ju just förstört fönstren och förverkat garantin.
Skulle bannemig kräva ersättning för nya fönster och sen skulle den klåparen aldrig få komma i närheten av mitt hus igen.

Det är sånt här fusk som gör att folk tror att PVC-fönster är sklt...
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Men,det innebär att bottenstycket bara vilar på en av "fötterna" som bara är några mm breda i ytterkant på regeln under fönstret?
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hamnar fönstret alldeles så lite utanför vilar det bara på de inre "fötterna" vilket väl inte kan vara så bra? Är det inte risk att den undre profilen då hänger ned i ytterkant då den inte har något stöd undertill efter ett antal år?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
B
Finns det inget spår så är det ju bättre sätta plåten under fönstret....
 
Ser ju för jävligt ut, skulle inte ens jag komma på att göra och då är jag ändå inte snickare. Kika gärna på mina bilder här på byggahus. Satte in Rehau PVC för ett par år sedan på vår gamla stuga. Har för mig att snickarn lämnade ett utrymme under fönstrets underkarm och plåtblecken är skruvade i trät.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Det där var det jävligaste. Är det fråga om "billig" arbetskraft måntro?

Installerat plåtar själva och är inte heller snickare och jag skulle inte ha accepterat det där av mig själv ens.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Ja och plåten själv såg ju också för djävlig ut vid närmare anblick. Jag mätte och beställde nu min plåt från en plåtslagarfirma i Övermark, Finland. Lokaltillverkat och bra.

Polen, Not even once!
 
Ha ha! På den illustrerade bilden har de oxå monterat blecket fel! De har satt det i aluklädseln...På SP o Traryd fönster (som på bilden) är där ett bleckspår att fästa blecket i. Som det är nu kan det rinna vatten mellan aluklädseln o glaset för att sedan rinna in i husstommen. Tätningslisten mellan Alu o glas är inte 100% tät.
Edit...avsåg bilden med svart bleck o brunt fönster.
 
Redigerat:
Det där ska du inte godkänna. På fönster utan spår monterar man plåten under karmen, dessutom är foder och salningen också fel.
 
Som du ser har den smarta snickaren Bygg-Otto lämnat en lucka under fönstret där plåten får plats och lätt kan skruvas i trät. Och det är lite lagom vinkel på plåten så vattnet kan rinna bort. Detta är Rehaus PVC fönster. Nordic design plus............för övrigt Beckers Perfekt.


2011-08-28 11.48.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ozzypojken skrev:
Som du ser har den smarta snickaren Bygg-Otto lämnat en lucka under fönstret där plåten får plats och lätt kan skruvas i trät. Och det är lite lagom vinkel på plåten så vattnet kan rinna bort. Detta är Rehaus PVC fönster. Nordic design plus............för övrigt Beckers ferfekt.
men utan att jacka ur fodren låta plåten gå in i fodren en bit ;)
 
  • Gilla
Csms och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Ha ha! På den illustrerade bilden har de oxå monterat blecket fel! De har satt det i aluklädseln...På SP o Traryd fönster (som på bilden) är där ett bleckspår att fästa blecket i. Som det är nu kan det rinna vatten mellan aluklädseln o glaset för att sedan rinna in i husstommen. Tätningslisten mellan Alu o glas är inte 100% tät.
Edit...avsåg bilden med svart bleck o brunt fönster.
Haha, det såg jag först nu. Letade bild för att illustrera hur blecket bör gå utanför smygen och tittade inte så nog på resten på bilden :D
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Hej, har just satt in fönster av samma fabrikat men ej öppningsbara. Spåren stämmer överens med Larsas bilder, på våra ska sidan med dubbla spår monteras utåt och plåten i det inre spåret. Ett tips är att titta på skånska byggvarors sida, de säljer Schuko och har monteringsanvisningar.
Vid leverans sitter en plastskena under fönstret, har man plats verkar det bra att låta den sitta kvar.
 
På pvc fönster sitter det dräneringshål i nederkanten, som skall vara synliga och ev fukt försvinna ut på fönsterblecket. Nu hamnar fukten inne i väggen!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Så här alltså (från skånska byggvarors monteringsanvisning), men hur sitter blecket fast om man inte skruvar i transportskyddet?

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden stämmer, vi har dock transportskyddet kvar och jag minns inte om anvisningen nämner hur man bör fästa utan det. Någon mer kunnig har säkert svar.

Edit: finns tydligen skillnader mellan fönsterna, på de icke öppningsbara gäller plåt i inre spåret (närmast ev transportskydd) men inte på din bild mexitegel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.