60 992 läst · 242 svar
61k läst
242 svar
Snickare som överfakturerar vad göra!
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Problemet är att med den inställningen så kommer du aldrig att få in en riktigt bra hantverkare. Finns ingen anledning för en duktig snickare att spendera, kanske 1/2 timme på att skriva en seriös offert, för att byta en innerdörr. Och ett fast pris kommer alltid att sättas med en marginal för de flesta osannolika svårigheter som kan tänkas uppstå.PeterHog skrev:Anlita aldrig någon hantverkare löpande. ta alltid offert även vid små jobb annars lurar dom dig. Och alla ni hantverkare som tycker det här är rimlig, vad har ni för fel? för det första en nästan hel dag för att montera en innerdörr och sätta en par lister? en faktura för 1 dags jobb som motsvarar nästan en månadslön efter skatt?
Det är en bättre strategi att lägga mycket krut på att via kontakter, kolleger, grannar, släktingar osv. hitta en riktigt bra snickare. och anlita på löpande räkning.
Han kommer inte att ha tid med din innerdörr förrän, kanske om 3 månader, men då har han inte tid att strula med din dörr, den kommer att monteras bra och snabbt. En duktig hantverkare har inte tid att försöka maska sig till fler timmar, han har en lång kö med uppdrag, och han är alltför mån om sitt goda rykte för att salta notan..
Fastpris är bra om du behöver en försäkring. Alltså det här bygget får inte kosta mer än xxx kronor, då har jag inte råd. Jag kommer att få betala mer än om jag valt löpande räkning, jag betalar då för en försäkringspremie mot fördyring. Men det blir i 9 fall av 10 dyrare än om jag låter en bra hantverkare arbeta på löpande räkning.
Off topic, admin får ta bort om det stör.
Men, en sak som jag vill ha sagt är: ni som räknar med rimliga timpengar, att det exempelvis ska räcka att fakturera 250kr för att ta ut en lön på 25000kr osv. Jag fattar verkligen inte hur ni räknar?
När jag ska fakturera för en anställd, då ska jag ha med: Arbetsgivaravgift/sociala kostnader, kostnader för arbetskläder, kostnader för företagshälsovård, semesterersättning (12% av årslönen), kostnader för utbildningar (skylift, ställning, heta arbeten, epoxi/härdplast, fackliga möten, mm) och därefter den anställdes faktiska lön.
DESSUTOM så måste jag ju få in pengar som kan täcka upp när den anställde blir sjuk. Sjuklön ska ju ut alldeles oavsett om jag kan fakturera tiden eller inte. Och, så kanske jag behöver få in mina egna administrativa timmar nånstans. Jag kanske spenderar 2,3,4 ibland mer timmar på att träffa en kund, gå igenom jobbet, skriva offert, beställa material, etablera/avetablera arbetsplatsen, fakturera etc. Jag kan ju omöjlit fakturera dessa, utan det måste så att säga "täckas upp" av vinsten på övriga fakturerade timmar.
Det finns ingen anledning att ta ut ockerpriser, men ska du ha anställda i ett företag med kollektivavtal så är 250kr/h alldeles på tok för lite. Närmare 400kr/h är mera rimligt, iaf för målare.
Men, en sak som jag vill ha sagt är: ni som räknar med rimliga timpengar, att det exempelvis ska räcka att fakturera 250kr för att ta ut en lön på 25000kr osv. Jag fattar verkligen inte hur ni räknar?
När jag ska fakturera för en anställd, då ska jag ha med: Arbetsgivaravgift/sociala kostnader, kostnader för arbetskläder, kostnader för företagshälsovård, semesterersättning (12% av årslönen), kostnader för utbildningar (skylift, ställning, heta arbeten, epoxi/härdplast, fackliga möten, mm) och därefter den anställdes faktiska lön.
DESSUTOM så måste jag ju få in pengar som kan täcka upp när den anställde blir sjuk. Sjuklön ska ju ut alldeles oavsett om jag kan fakturera tiden eller inte. Och, så kanske jag behöver få in mina egna administrativa timmar nånstans. Jag kanske spenderar 2,3,4 ibland mer timmar på att träffa en kund, gå igenom jobbet, skriva offert, beställa material, etablera/avetablera arbetsplatsen, fakturera etc. Jag kan ju omöjlit fakturera dessa, utan det måste så att säga "täckas upp" av vinsten på övriga fakturerade timmar.
Det finns ingen anledning att ta ut ockerpriser, men ska du ha anställda i ett företag med kollektivavtal så är 250kr/h alldeles på tok för lite. Närmare 400kr/h är mera rimligt, iaf för målare.
Ja. Enligt TS har han fått offererat 700kr/timme. Inte per person. Om företaget väljer att skicka 1, 2 eller fler personer kan det inte fakturera mer än totalt 700kr per time ändå.E erik_malare skrev:
Nu är vi där igen.Staffan_V skrev:
Att det ska vara så j-la svårt att förstå att timpenningen inte går rakt ned i fickan på hantverkaren. Precis som t ex erik_malare beskrivit på ett mycket bra sätt ovan.
Och då har han inte ens nämnt försäkringar samt det faktum att ett företag oftast vill gå med åtminstone en liten vinst.
Den andel som utgör lönen hamnar snarast på timpriset exklusive moms delat med 2.
Så en timpenning på 350 kr inkl moms blir 280 kr exkl moms/2 = 140 kr/tim.
Med en maximal beläggning på 160 timmar i månaden (vilket är för högt räknat för de flesta) skulle det innebära en månadslön på 22 400 kr/mån. Och då går knappast företaget med vinst.
700 kr/tim är ett högt timpris för en snickare, det kan jag skriva under på. Men att få ekonomi i ett företag med timpris på 350 kr inkl moms är i det närmaste omöjligt.
Lite allmän ekonomisk insikt skulle behövas hos somliga i detta forum.
Fast det måste ju vara per person eftersom dom var där i 6 och en halv timme och fick fakturerat för 16h a' 700krErik_Hansson skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Som TS beskriver det så muntligt fick hen besked om att kostnaden var 700kr/h dock förefaller det som att E menade per person och då avtalet var muntligt är det svårt att bevisa vad som avsågs.Erik_Hansson skrev:
Håller fullständigt med erik_malere att runt 400 - 500 kr per h ink moms är rimligt men 700 är ju ca 50% högre vilket är tok för högt, tycker jag. Dock förefaller inte TS ha ifrågasatt timpriset utan just timmarna som iaf jag anser vara väl tilltagna om inte förutsättningarna var extremt försvårande.
Tyvärr blir BH-trådar väldigt onyanserade, Hantisarna "skriker": gör det själv om det inte passar, etc och vi konsumenter "skriker": Oseriös hantisar etc.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Nja, jag tycker det var väldigt onyanserat.J jocke31 skrev:
Det handlar väldigt mycket om vilken affärsmodell man har.
Jag kör som sagt med 360:-/tim exkl moms (har jag ju nyss avslöjat), och jag tycker det fungerar väldigt bra ekonomiskt.
(jag skulle gå runt bra också med 350:- inkl moms, men jag vill ju som alla andra tjäna mycket på rimligt lite jobb. )
Men jag säljer mina timmar till en annan som i min mening gör grovjobbet och sen tar ytterligare en hunka av kunden ( i bästa fall).
Skulle jag hålla på med allt mögjobb med att ta in jobb från kunder, skriva offerter, göra likabehandlingsplaner och allt sånt, så skulle jag inte alls kunna jobba och dra in pengar på varenda timme, samt att jag skulle inte få göra det roliga - vara ute i verkligheten och lösa problem och ha roligt med kunderna.
Men lyckligtvis är alla vi som befolkar denna världen olika, så det finns en plats för alla.
Bra att det går bra, trots att du har en låg timpenning. Problemet med egna företagare (inklusive stundtals jag själv) är att man ofta missar omkostnader, slarvar med pensionskostnader, underskattar kostnader för försäkringar, semesteravsättningar, sjuklön osv.Mikael_L skrev:Nja, jag tycker det var väldigt onyanserat.
Det handlar väldigt mycket om vilken affärsmodell man har.
Jag kör som sagt med 360:-/tim exkl moms (har jag ju nyss avslöjat), och jag tycker det fungerar väldigt bra ekonomiskt.
(jag skulle gå runt bra också med 350:- inkl moms, men jag vill ju som alla andra tjäna mycket på rimligt lite jobb. )
Men jag säljer mina timmar till en annan som i min mening gör grovjobbet och sen tar ytterligare en hunka av kunden ( i bästa fall).
Skulle jag hålla på med allt mögjobb med att ta in jobb från kunder, skriva offerter, göra likabehandlingsplaner och allt sånt, så skulle jag inte alls kunna jobba och dra in pengar på varenda timme, samt att jag skulle inte få göra det roliga - vara ute i verkligheten och lösa problem och ha roligt med kunderna.
Men lyckligtvis är alla vi som befolkar denna världen olika, så det finns en plats för alla.
I ditt timpris måste ju även täckning för kostnader som lokal, fordon, inköp av verktyg osv ingå. Om man inte sköter sin egen fakturering ich bokföring så måste tjänsten köpas in av någon annan, vilket förstås också är en kostnad.
Och i min affärsmodell så vill jag också att mitt företag också ska gå med en rimlig vinst, utan att för den delen skinna kunderna.
Så omkostnaderna för en hantverkare per månad ligger troligen ofta åtminstone på kanske 8 000 - 10 000 kr/mån.
Sedan så är det få som har 100% täckning (speciellt om de åker runt och gör 30-minutersjobb) och under semestern faktureras 0 kr, vilket också måste täckas i kalkylen.
Det som också kan vara värt att notera är att du säger 360 exkl moms, vilket för kunden alltså blir 450 kr inkl moms. Det känns fullt rimligt om jag gör en kalkyl med ovanstående i åtanke.
För den som vill räkna själv så finns en del bra och objektiva verktyg, t ex de här:
https://driva-eget.se/kalkyler/faktura-eller-lon
https://driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl
Saxat från konsumentverkets sidaZ zsimpey skrev:
Störst missnöje med bilar och hantverkare
Aktuellt | Publicerad: 2018-01-18
Hantverkstjänster och köp av begagnad bil orsakar flest klagomål från konsumenter. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.
Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.
Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.
Hej Brita Cissi.B Brita Cissi skrev:Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.
Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.
Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
Du kanske redan har fått svar nog i tråden, men här kommer en redogörelse för vad som gäller rent juridiskt i alla fall.
Precis som flera andra också har nämnt i tråden så är det som vanligt Konsumenttjänstlagen som gäller för arbetet.
Prisuppgiften för arbetet har du fått muntligen, och muntliga avtal gäller precis som skriftliga. Problem uppstår däremot ofta i muntliga avtal när det sedan ska bevisas vad som har sagts. Ett muntligt avtal som det du har kan du nästan bortse ifrån, i och med att det är så svårt att bevisa vad avtalet omfattat. Istället får du gå på vad som kan anses vara ett skäligt pris, med hänsyn till tjänstens art, omfattning, och utförande, gängse pris och prisberäkning för motsvarande tjänster, se 36 § konsumenttjänstlagen. Bestämmelserna om ungefärligt pris går sanolikt inte att tillämpa i ditt fall.
Enligt förarbetena till konsumenttjänstlagen så är det näringsidkaren som har bevisbördan för att priset är skäligt utifrån de omständigheter som gäller för just den tjänst du har beställt, men det finns ingen klar praxis som ger stöd för detta. Det kan därför vara klokt att, precis som du har tänkt, ta in offerter för motsvarande jobb från några andra aktörer och hänvisa till detta i din kommunikation med hantverkaren. Du har också rätt att begära en specificerad räkning från hantverkaren, som kanske kan ge någon fingervisning om priset är skäligt eller inte, se 40 § konsumenttjänstlagen. Under alla omständigheter är du inte skyldig att betala förrän du har fått en sådan räkning. Du måste däremot tänka på att begära en specificerad räkning så snabbt du kan (reservation för att jag inte vet inte när du fått fakturan. Kanske att det redan har gått för lång tid.)
Vad gäller skadorna som du menar har uppkommit så bör du tydligt specificera dessa till hantverkaren, och också informera om vad du vill göra gällande för påföljd (skadestånd). Sannolikt är det så att hantverkaren har presumtionsansvar, alltså är den som ska bevisa att skadorna inte har uppkommit under den tiden som hon eller han har haft egendomen under sin kontroll, se 32 § konsumenttjänstlagen. Om det istället landar i att du ska visa att skadorna har uppkommit genom hantverkarens vårdslöshet så kan det hjälpa att se till skadornas art, det vill säga om det är sådana som generellt sett ofta uppkommer vid utförandet av en sådan tjänst som du har köpt.
Om ni inte kan lösa frågan så kan du lämna in en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden för att få ett beslut. Sedan är det inte alltid så att näringsidkaren följer ett eventuellt beslut, men det är i vart fall en kostnadseffektiv väg att försöka lösa tvisten om ni inte kan komma överens på egen hand.
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer