B Brita Cissi skrev:
Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.

Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.

Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.
Finns Konsumentverket att fråga. Jag skulle hört av mig dit. Först skulle jag tagit hem en seriös snickarfirma för att få ett intyg på vad jobbet borde ha kostat. Du får väl betala typ 500 skr för det men det är det värt. Sen hota firman med allt du kan, Konsumentverket, sämsta recension på nätet, uthängning på sociala medier. Erbjud förlikning sen. Du har iaf betalt dubbelt så mycket om jag bara höftar till det. Vi ska inte glömma heller att ROTavdraget är 30%.
 
  • Gilla
Brita Cissi
  • Laddar…
Hej. Som "gammal " snickare så skulle jag säga att jobbet som utfördes borde ta en förmiddag. Alltså 4 tim. Varför två man? Det beskrivna är ju ett typiskt enmansjobb. Bilen: Jag anlitade en "mattis"för ett badrumsgolv. Han debiterade 100 kr/ tim för bilen......Listtillverkning: 4600 kr, STORT ? Jag skulle fara på brädgår´n o titta. Det finns ett stort utbud där. Kanske det skulle finnas de som passar direkt. Det är väl så de gjort.....? Allt låter orimligt i min hantverkarvärld Till sist: Ställtid som nämns av vissa. Vad är det? .
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
L largab skrev:
700 per timme borde bara vara 5600 per 8h. 350 är ju en rimlig timpeng för hanterkare utan dyra maskiner.
Blir fan arg. skulle 350kr inklusive moms va ok timlön? skulle väl typ motsvara 80-100kr i timmen, typ 13 000kr i månaden. jobbar du själv för det?
 
Mikael_L
N Niclas1 skrev:
Blir fan arg. skulle 350kr inklusive moms va ok timlön? skulle väl typ motsvara 80-100kr i timmen, typ 13 000kr i månaden. jobbar du själv för det?
Var får du att det var inkl moms som menas?

Och har man 350/ timme + moms så blir det ut, i handen, helt färdigskattat, ca 175:- /timme.

Och det blir på en 167 timmars månad 29225:-,, rent, som man köpa hamburgare och t-shirts för, eller beställa thaillandsresor för. Inte så illa pinkat.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N Niclas1 skrev:
Blir fan arg. skulle 350kr inklusive moms va ok timlön? skulle väl typ motsvara 80-100kr i timmen, typ 13 000kr i månaden. jobbar du själv för det?
Kul att man kan reta någon så enkelt. Jag backade lite från inlägget några inlägg senare.
Men krasst, vårdbiträde 25000 f skatt motsvarar väl ca 250/h.
Det är väl ~motsvarande utbildning !?
 
  • Gilla
Svedjemo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var får du att det var inkl moms som menas?

Och har man 350/ timme + moms så blir det ut, i handen, helt färdigskattat, ca 175:- /timme.

Och det blir på en 167 timmars månad 29225:-,, rent, som man köpa hamburgare och t-shirts för, eller beställa thaillandsresor för. Inte så illa pinkat.
För att det talades innan om priser inklusive moms. vad ska du pröjsa försäkring, kontor/snickerihyra, papper, dator, skrivare, bläck till skrivaren, vidareutbildning, verktyg, "enkla maskiner", förbrukningsmaterial, arbetskläder, semesterersättning etc med då?
 
Det är väl i alla fall inte TS som ska betala hela kontoret, vidareutbildning m.m. Det ska väl nycklas ut på alla kunder?
 
Fairlane
Återigen är det väl inte timpenningen som är intressant här? Man var överens om 700 kr/timme innan start. Det som förvånar är att man skickar två gubbar till platsen och att det tar så lång tid. Om man skickar dit två gubbar för ett sådant här jobb så finns det två alternativ:
1. Man har kollat på arbetat innan och vet att det är extra knepigt/komplext
2. Man har inte uppdrag för två gubbar och låter det gå ut över en kund.

I båda fallen så låter det illa...

Vad gäller att det inte går att leva på 350 kr/timme (inlusive/exklusive moms?) så kan man jämföra med personlig assistens. Där får assistensbolaget 295:- Det ska täcka den som arbetar som personlig assistent såväl som företaget övriga kostnader...
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Niclas1 skrev:
För att det talades innan om priser inklusive moms. vad ska du pröjsa försäkring, kontor/snickerihyra, papper, dator, skrivare, bläck till skrivaren, vidareutbildning, verktyg, "enkla maskiner", förbrukningsmaterial, arbetskläder, semesterersättning etc med då?
Jag fakturerar 360:- per timme för närvarande. Jag har nästan samma lön som jag hade som civilingenjör nu, med löneökningarna inräknade.
Jag ska höja lite nu snart.

Gör dig själv och andra en tjänst, uttala dig inte så hårt innan du har tagit reda på lite saker och ting, och i sådant här fall, lärt dig att räkna.
 
  • Gilla
Freddedan och 5 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Jag gissar inte jag bedömer utefter faktan som finns.
Sen finns det alltid ”godhetsapostlar” som skall verka viktiga och tar den präktiga vägen och väljer och missförstå allt för att argumentera.
Lev i er filterbubbla eller se verkligheten.

Generellt är det ett vidrigt yrke. Individuellt finns det rent statistiskt sett självklart nån enstaka hederlig knegare.
Sen kan det ha en del med mental kapacitet att göra, inte direkt raketforskare som väljer dom praktiska linjerna i skolan.
Rent statistiskt generellt sett här med då, så ingen påpekar att denne minsann känner en(1) väldigt skärpt snickare..
Det är ”flyghöjden” mellan dessa argumentationer som ofta gör dessa diskussioner meningslösa.
Joho, nähä...

Vad jobbar du själv med? Raketforskare?

Ursäkta TS för trådkapningen men jag kan inte för min yrkesstolthets skull låta detta stå emotsagt!
 
Och jag fakturerar 350kr+moms per timme. Då är också bilkostnad (inom stadens gränser) inräknat i timpriset. Är utbildad elektriker men sadlat om till att vara en alltiallo.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Anlita aldrig någon hantverkare löpande. ta alltid offert även vid små jobb annars lurar dom dig. Och alla ni hantverkare som tycker det här är rimlig, vad har ni för fel? för det första en nästan hel dag för att montera en innerdörr och sätta en par lister? en faktura för 1 dags jobb som motsvarar nästan en månadslön efter skatt?
 
  • Gilla
Brita Cissi
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
Anlita aldrig någon hantverkare löpande. ta alltid offert även vid små jobb annars lurar dom dig. Och alla ni hantverkare som tycker det här är rimlig, vad har ni för fel? för det första en nästan hel dag för att montera en innerdörr och sätta en par lister? en faktura för 1 dags jobb som motsvarar nästan en månadslön efter skatt?
Jag förstår att många är misstänksamma mot hantverkare, tyvärr så finns det en del aktörer som missköter sig. Åker runt i fläskiga "firmabilar", fikar och fakturerar ockerpriser.

Men, det finns också en hel del som sköter sig. Precis som inom alla yrkesgrupper. Jag gör själv mycket jobb på löpande (måleri/mindre byggjobb) och hela mitt levebröd hänger på att folk som anlitar mig blir nöjda. (bor och verkar på mindre ort)

En missnöjd kund kan göra nästan vad som helst för att misskreditera dig som utförare. Skriva på forum, prata med alla sina bekanta, etc. Men en nöjd kund kanske i bästa fall nämner för nån granne eller kompis hur nöjda de är.

Angående TS och dennes bekymmer så anser jag att snickaren i det här fallet tagit HUTLÖST betalt. Och jag anser även att TS har full rätt att kräva en utförligare spec på vad timmarna gått till. 2 man på ett så litet jobb verkar väldigt konstigt.

Sådär- jag kanske inte tillförde så mycket i diskussionen men jag måste försöka försvara de ärliga hantverkarnas heder litegrann!
 
  • Gilla
  • Älska
isacklingvall och 15 till
  • Laddar…
Gör nog dom flesta jobben på timme. Men brukar alltid försöka lämna en kostnads uppfattning.
 
L largab skrev:
Men krasst, vårdbiträde 25000 f skatt motsvarar väl ca 250/h. Det är väl ~motsvarande utbildning !?
Nej. Och vårdbiträden tjänar inte 25k och sanningen är att vi i praktiken inte har några vårdbiträden i Sverige ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.