4 817 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Snålspolande - tank blir full!
Vi kör Jets vaccumtoa till 3kbm tank i sommarstugan. Har aldrig blivit mer en halvfullt och då är vi där mycket, ca 12-15v per år och 5 i familjen. Till och med jag kostar på mig en spolning extra för att göra rent med borsten... En spolning är 0,4-0,5L
Vacuumarator 15MB men skulle nog rekommendera VoD nu med den mindre pumpen om man bara kör en toalett. Enklare utan styrbox. Observera att det är en pump och en toalett du behöver. Rören till tanken har du väll redan på plats så det blir bara att leda ner PEM slangen där.S Svim skrev:
Jag har varit i slutentanksträsket. Var ett elände. Vårt fanskap läckte dessutom in vatten, främst på våren. Troligen i anslutningen till tömmningsröret.
Ett alternativ, säger inte att jag provat, är att fästa en liten dränkpump på en stör och dra en slang till en grop i skogen. Vår tank hade ett 200 mm tömningsrör, vilket är rätt trångt. Där skulle en länspump från biltema ha passat fint..
Ett alternativ, säger inte att jag provat, är att fästa en liten dränkpump på en stör och dra en slang till en grop i skogen. Vår tank hade ett 200 mm tömningsrör, vilket är rätt trångt. Där skulle en länspump från biltema ha passat fint..
Största problemet med sluten tank är oftast rinnande toaletter...behöver knappt synas men så länge det bara rinner långsamt så fyller en tank på fort. Där har ju vaccumtoan fördel då den inte kan stå och läcka på samma sätt som en wc.
Kul tanke. Det smidigaste vore ju om kommunen tillät ett litet reningsverk.N nybyggarn3 skrev:Jag har varit i slutentanksträsket. Var ett elände. Vårt fanskap läckte dessutom in vatten, främst på våren. Troligen i anslutningen till tömmningsröret.
Vaccum eller förbränning kanske är en bra tanke. Gillar inte att man måste dra fram el etc. till en pump i tanken.A anis16 skrev:
Om vi tittar lite på vilka mängder det blir. 9 veckor om året innebär 63 dagar. En normal toalett brukar ha upp till 6 liter spolvolym som mest. Du skrev att ni har supersnålspolande. Jag vet inte spolvolymen, men låt oss dra till med 2 liter. 3 m² tank töms 4 gånger per år. 12 m² blir alltså 6000 spolningar på de 63 dagarna. 95 gånger per dag. Visst finns det gissningar i detta. Men fundera på rimligheten. Har jag gjort helt felaktiga antaganden eller brukar ni i snitt spola toaletten 95 gånger per dygn när ni är där? Om båda frågorna skulle besvaras med nej så är det dags att fundera på var vattnet läcker in i tanken.
Visst går det att byta till en förbränningstoalett. Men vad vill du vinna på det? Den är dyr i inköp och dyr i drift.
Visst går det att byta till en förbränningstoalett. Men vad vill du vinna på det? Den är dyr i inköp och dyr i drift.
Japp..nånting är skumt. Får felsöka lite till.A Avemo skrev:Om vi tittar lite på vilka mängder det blir. 9 veckor om året innebär 63 dagar. En normal toalett brukar ha upp till 6 liter spolvolym som mest. Du skrev att ni har supersnålspolande. Jag vet inte spolvolymen, men låt oss dra till med 2 liter. 3 m² tank töms 4 gånger per år. 12 m² blir alltså 6000 spolningar på de 63 dagarna. 95 gånger per dag. Visst finns det gissningar i detta. Men fundera på rimligheten. Har jag gjort helt felaktiga antaganden eller brukar ni i snitt spola toaletten 95 gånger per dygn när ni är där? Om båda frågorna skulle besvaras med nej så är det dags att fundera på var vattnet läcker in i tanken.