Rund_skruvad skrev:
Som jag ser det som inte äger någon festool men underbara Flex och trendiga Hitachi en del säkra Bosch någon slitvarg Makita med tillhörande förbruknings material som lenox såglad, borrar från AEG och klingor från Dewalt.....blablabla:p
Ut härifrån!!! Hur kan man smutsa ner Festool namnet med dessa obskyra låtsasmaskiner? Pack dina maskiner ner i tillhörande kartong (usch inga systainers) och skicka dem till destruktion.

screamin-daemon skrev:
Ut härifrån!!! Hur kan man smutsa ner Festool namnet med dessa obskyra låtsasmaskiner? Pack dina maskiner ner i tillhörande kartong (usch inga systainers) och skicka dem till destruktion.
oops....undrar om jag har besudlat min ts55a nu, brukar köra med dewaltklinga då och då? Finns det något sätt att söka bot för detta? En offentlig avbön eller biktning här på forumet kanske?

Är det bara jag som är missnöjd med Festool. Köpte för en tid sen en sticksåg PS 300 EQ. Bladet sitter inte parallellt med foten. Jag vill ibland styra med fotkanten. Går det att justera eller ska jag försöka att byta ut den?

asladd skrev:
Är det bara jag som är missnöjd med Festool. Köpte för en tid sen en sticksåg PS 300 EQ. Bladet sitter inte parallellt med foten. Jag vill ibland styra med fotkanten. Går det att justera eller ska jag försöka att byta ut den?
Det är väl bra då det skall sitta vinkelrätt mot foten...:D

Skämt åsido - fotens/sulans vinkel går att justera med medföljande insexnyckel. För ett vinkelrätt snitt finns det ett fast läge - sulan så långt framskjuten (?) som möjligt; då skall det finnas en "klack" som går i ett spår.
(Se bifogad .pdf)

Vänd på maskinen och lossa "insexan" så förstår du. Är detta jag skriver helt uppåt väggarna dvs maskinen/sulan är sned trots centrerat läge skulle jag definitivt byta den.

Redigerat:
Micke184 skrev:
Det är väl bra då det skall sitta vinkelrätt mot foten...:D

Skämt åsido - fotens/sulans vinkel går att justera med medföljande insexnyckel. För ett vinkelrätt snitt finns det ett fast läge - sulan så långt framskjuten (?) som möjligt; då skall det finnas en "klack" som går i ett spår.

Vänd på maskinen och lossa "insexan" så förstår du. Är detta jag skriver helt uppåt väggarna dvs maskinen/sulan är sned trots centrerat läge skulle jag definitivt byta den.
Justera som micke säger+kontrollera så att inte styrbackarna ligger an mot bladet och tvingar det åt något håll. Fungerar detta inte så byt omedelbart.

screamin-daemon skrev:
Kartong? systainers?? Vad är det? Jag förvarar dem i plastkassar från kända verktygsbutiker som lidl och biltema och Roffes bakluckeförsäljning. :D

Daniel_N skrev:
Justera som micke säger+kontrollera så att inte styrbackarna ligger an mot bladet och tvingar det åt något håll. Fungerar detta inte så byt omedelbart.
Anser fö att denna injustering av styrbackarna är ett jävla mörker...

Micke184 skrev:
Anser fö att denna injustering av styrbackarna är ett jävla mörker...
jepp, det är jäkligt pilligt, svårt att få bra, och så får man göra om det för tjockare blad....segt

Bosch GST135 ;)

Jag utryckte mig visst lite otydligt. Bladet sitter snett så att om jag vill såga rakt fram måste jag köra maskinen lite snett, alltså fotplattan går lite snett i förhållande till sågriktningen.

Det är alltså snett på ett annat sätt än vad de som svarat på frågan hittills trott?
Sågbladet sitter inte parallellt med sågkroppens centrumlinje?

Liksom phl vill jag dock säga: Bosch GST135.

Det var alltså en miss att köpa Festool (betraktas nog som en hädelse av ett antal här!). Känns inte som att det är läge att köpa en till, kämpar nog vidare med den jag har eller försöker att åtgärda den på något vis eller försöka att byta ut den.

asladd skrev:
Det var alltså en miss att köpa Festool (betraktas nog som en hädelse av ett antal här!). Känns inte som att det är läge att köpa en till, kämpar nog vidare med den jag har eller försöker att åtgärda den på något vis eller försöka att byta ut den.
bara gå och byt den, bör inte vara det minsta problem.

Daniel_N skrev:
bara gå och byt den, bör inte vara det minsta problem.
o få en massa pengar över när han byter upp sig till en 135:a:p

Daniel_N skrev:
oops....undrar om jag har besudlat min ts55a nu, brukar köra med dewaltklinga då och då? Finns det något sätt att söka bot för detta? En offentlig avbön eller biktning här på forumet kanske?
Du får skicka den till mig, lovar att ta väl hand om den och under dom närmaste 10åren försöka driva ut DewaltAnden ur sågen.
Har en gammal B&D du kan få låna så länge.
:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.