Hm....34 fot...låter inte som en biilig f.d.

Hoppade du i land utan att förtöja båten? Nu seglar hon på de sju haven och kan inte annat göra...Du får inte lämna en kvinna i sjönöd!

..hm.. ja.. .. .. ...... .. en hustru och tre barn senare.. man får nog tillfredställa sina böjelser med verktyg nu.. även om gamla kärlekar är väldigt rostfria.. kanske hon fortfarande flyter.. Smaragden..

Jag har länge kört med en Bosch GKS55 och hemmamakad skena. Köpte en TS55:a för ett tag sedan och den stora _principiella_ skillnaden mot Boschen utan sänkfunktion tycker jag är att det känns så mycket smidigare och säkrare att sänka ner klingan, köra snittet och sedan fälla in den i huven igen. Allt medan motorbromsen snabbt får stopp på klingan. Sedan är det ju allt det där andra oxo... =)

Mikael_L
FredrikR skrev:
Dum fråga nu, men ni får väl sparka på mig sen.. :)

På vilket sätt är en sänksåg medskena 'revolutionerande' mot en cirkelsåg med skena?
OK, då försöker jag sparka lite då ... ;)

Festoolen har ju sen finessen att centrum för vinklingen ligger precis vid sågsnittet, så skenan fungerar likadant oavsett sågvinkel. Dewalt's sänksåg har väl samma finess? Hur är det med Makita's osv.
Med vanlig handcirkelsåg och skena funkar det inte alls att vinkla.

Sen får vi inte glömma alla andra trevligheter med festool, t.ex. vill du såga exakt 20mm djupt ställer du bara in på skalan och sågar, inget mätande krävs. osv ...

OBS, jag äger inget festoolverktyg ... än ...

Men jag är rädd att jag faller dit på TS55'n sänksågen, när som helst ... ;)

Mikael_L
Mr Handyman skrev:
Finns det nån som kan förklara varför de tar bort klyvknivarna?
Vansinnigt tycker jag med.

Jag förstod inte riktigt hur viktig den var för ett år sedan, då köpte jag Hitachi's enkla modell, utan klyvkniv. Nu när jag använt den tid och fått min beskärda del av fastnypning i materialet och kast så känns det som att jag snart slänger den i containern.
Och jag skänker definitivt inte bort den, lika lite som jag skulle skänka bort en motorsåg som kastskyddet var trasigt på ... :surprised:

Men en otäck utveckling verkar det vara. Jag hittar alla möjliga märken, som är utan klyvknivar numera. Bl.a. blå boschar och skil, som verkligen borde veta bättre.

Mikael_L skrev:
OK, då försöker jag sparka lite då ... ;)

Festoolen har ju sen finessen att centrum för vinklingen ligger precis vid sågsnittet, så skenan fungerar likadant oavsett sågvinkel. Dewalt's sänksåg har väl samma finess? Hur är det med Makita's osv.
Med vanlig handcirkelsåg och skena funkar det inte alls att vinkla.

Sen får vi inte glömma alla andra trevligheter med festool, t.ex. vill du såga exakt 20mm djupt ställer du bara in på skalan och sågar, inget mätande krävs. osv ...

OBS, jag äger inget festoolverktyg ... än ...

Men jag är rädd att jag faller dit på TS55'n sänksågen, när som helst ... ;)
Fast den finessen är inte kopplad till sänksåg eller cirkelsåg, i teorin åtminstone. Festools cirkelsågar har nämligen samma funktion. Dock är det kanske inte så många andra cirkelsågar som har det.

Mikael_L
Daniel_N skrev:
Fast den finessen är inte kopplad till sänksåg eller cirkelsåg, i teorin åtminstone. Festools cirkelsågar har nämligen samma funktion. Dock är det kanske inte så många andra cirkelsågar som har det.
Vilken av dom? Att vinkelinställningen sker i såglinjen eller att det är hög precision och detaljerad skala i djup och vinkelinställningarna ...

Mikael_L skrev:
Vilken av dom? Att vinkelinställningen sker i såglinjen eller att det är hög precision och detaljerad skala i djup och vinkelinställningarna ...
jag tänkte på att vinkelinställningen sker i såglinjen

Nu vet jag inte om det här blir helt OT men Marc, The woodwhisperer, har en liten review av dewalts sänksåg här och han jämför han mot Festool. Kan kanske var intressant i sammanhanget, det handlar ju kvalitets prylar båda två.

Anledningen att klyvknivarna försvinner är pga att lagen som krävde att dom fanns monterade har tagits bort.

Sen varför tillverkarna plockar bort dom förstår jag inte, så länge klyvkniven är fjäderbelastad är den inte ivägen på nått sätt.

När ämnet Festol är uppe så har jag en fråga till er som jobbar med verktygen.
Far min har skaffat en sådan skruvdragare som är på bild i blocketannonsen. Han, och jag, har alltid användt Dewalt innan. Urstarka, fungerar i alla lägen, men låter mycket och är tunga.

Festol maskinen är en dröm att jobba med, lätt, stark och tyst. MEN, bara när det över 5+ grader c. Så fort det blir kallare tutar och piper den som ett litet barn och stannar, ingenting går att göra utan att stoppa den under en 500w lampa i en kvart, då fungerar den bra ett tag. Detsamma gäller laddning av batterierna, fungerar inte när det är kallt. Gäller detta generellt för alla festol maskiner?

ronolo skrev:
När ämnet Festol är uppe så har jag en fråga till er som jobbar med verktygen.
Far min har skaffat en sådan skruvdragare som är på bild i blocketannonsen. Han, och jag, har alltid användt Dewalt innan. Urstarka, fungerar i alla lägen, men låter mycket och är tunga.

Festol maskinen är en dröm att jobba med, lätt, stark och tyst. MEN, bara när det över 5+ grader c. Så fort det blir kallare tutar och piper den som ett litet barn och stannar, ingenting går att göra utan att stoppa den under en 500w lampa i en kvart, då fungerar den bra ett tag. Detsamma gäller laddning av batterierna, fungerar inte när det är kallt. Gäller detta generellt för alla festol maskiner?
Är faktiskt glad att säga att jag har ingen aning. Mina får inte vara ute, speciellt inte om det är kallt:)

Det är säkert NiMh-batterierna som spökar. I så fall gäller det förmodligen alla festool skruvdragare. Hur det ser ut med Li-ion är tveksamt, se länkar i inlägg 76. Nicd är ovanliga idag, men de brukar anses klara kyla bra i förhållande till NiMh.Vanliga sladdmaskiner lär funka precis som de ska.

Redigerat:
Skulle iofs inte köra med Festos prylar som jag gör med Makitas, dvs inte i kyla ute eller under andra mindre behagliga förhållanden. Mina Festisar trivs i tempererade områden där snickerier trivs.

Har nu inte testat den nya T15 i kyliga grader och vet inte riktigt om jag vill heller, den kommer som sagt aldrig att utsättas för det.

Håller också med om att T serien är en dröm att köra med och med otrolig kraft redan från ultrakrypfart.

En sak som många ibland har kommentarer om är priset på Festo och andra "dyra" märken: nu skall vi räkna lite (grundinställningen är "Dyrt och bra en gång istället för billigt hela tiden" urspr. Mycke_nu). En Centrotec tillbehörslåda går loss på 2195 + Reinfelt = 2743:- oprutat. Kitet innehåller 153 delar så enkla exemplet blir 2743 = 18:-/del. Tar vi bara träborrarna så är de så bra att de är värda 50:- stycket, stålborrarna är bara de värda iallafall 50:- stycket för de större och kanske 20:- för de mindre. Försänkaren kanske en hundring, förlängaren en 50-lapp. Alla bits kan vi väl ge en tia stycket för, dom är himla bra med bra grepp i skruvarna samt bra tålighet. Den fina skruvmejseln som följer Centrotec standard är väl värd en 250:- iafa. 12st riktigt långa bits, säg 50:- stycket, billigare kan nog inte dom bli i denna kvalitet. Bitskitet att ha i byxan, 250:-, matchar säkert Bahco och kanske Wera. Borrlådan med 10 mycket bra borrar, 300:-. Borr med försänkare 100:-. Den praktiska Systainerlådan, iafa 200:-, skulle då jag betala för den. Jaha, vad är vi uppe i nu? Med tanke på att det säkert är med en 120 lösa bits (120x10:- = 1200:) så har vi nog sprängt paketpriset eller vad tror ni.

Jag tror helt och fullt på att betala mer eller mycket en gång

Daniel: Bebisblå = Makita :)

Du har rätt Geschwint, Festool är bara dyrt på så vis att de kostar mycket pengar, inte att man inte får valuta för dem.

Det är förvånande att Festos dragare inte fungerar i kyla. Vad jag har hört så är litiumbatterier känsliga för kyla, men jag har aldrig märkt det med min Bosch GSR10,8, eller för den delen ficklampan som varit med när det varit kallare. Nu pratar vi inte under nollan dock.

Det finns en tråd om Li-batterier och kyla. Jag startade den. Jag hinner inte leta reda på tråden nu. Någon kanske kan lägga in en länk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.