Jag tappade bort er nånstans vid inlägg 8-9 som handlade om beslag men har nu kollat runt hos ett gäng olika tillverkare nu och det lutar åt att det bli IKEA faktiskt. Känns som om man får mkt mer för pengarna faktiskt. Bänkskivan köper vi nån annanstans dock
 
"sen är det mängden spån som skilljer i stommarna . tar man ett ikea skåp och ett likvärdigt t.ex marbodal så väger marbodal skåpet mer fast det har 16mm stomme mot ikeas 18 stomme"

Om Marbodal gör stomarna och de väger olika så måste marbodals vara tätare och då stabilare fast de är smalare.
Så då kan vi inte jämföra det heller.

Snart redo för "the Cocos nest"
 
coss skrev:
Snart redo för "the Cocos nest"
Zoloft hjälper :)

Ikea har väl inte 50 cm bredd på stommarna?
30, 40, 60 och 80 är allt jag sett från dom.
Ikeas Home Planner har inga 50cm heller.
Mitt nya kök skulle gå på straxt under 50.000:- (inkl. alla vitvaror) på Ikea.

Det enda alternativet jag kan tänka mig är Vedum, eftersom jag har HSBs rabatt på 25% där.
Någon som vet hur kvalitén är på deras kök?
 
Hejsan! Måste fråga trådstartaren; vilken typ av bänkskiva ska du välja?
 
Sorry kollade inte tillräckligt långt ner ;=) glöm den frågan!!
 
Ikea har väl inte 50 cm bredd på stommarna?
30, 40, 60 och 80 är allt jag sett från dom.
Visst finns väl det? Mina bänkskåp är i allafall 50 cm breda...(Jag köpte bara stommar, så om vissa luck-val tar bort 50cm-skåpen vet inte jag...)
 
Kalle_71 skrev:
Zoloft hjälper :)

Ikea har väl inte 50 cm bredd på stommarna?
30, 40, 60 och 80 är allt jag sett från dom.
Ikeas Home Planner har inga 50cm heller.
Mitt nya kök skulle gå på straxt under 50.000:- (inkl. alla vitvaror) på Ikea.

Det enda alternativet jag kan tänka mig är Vedum, eftersom jag har HSBs rabatt på 25% där.
Någon som vet hur kvalitén är på deras kök?
Visst har IKEA 50 stommar.
Vi har ett sånt här i vårat snart klara Lidingökök.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59811470
 
pellerin skrev:
Hejsan! Måste fråga trådstartaren; vilken typ av bänkskiva ska du välja?
jag tror vi kommer satsa på en granitskiva från diapol.com (trots att inte alla här verkar nöjda med dom)
 
bigsnucke och FredrikR: Ni har rätt.
Dom har inte högskåp i 50 cm, och det har jag svurit över.
 
Kalle_71 skrev:
Det enda alternativet jag kan tänka mig är Vedum, eftersom jag har HSBs rabatt på 25% där.
Någon som vet hur kvalitén är på deras kök?
Det är inga mjukstängande lådor och skåp där heller och de tunnare stommarna. Kvaliten på stommarna är helt okej, melaminsocklar också helt okej, men vitmålade luckor - fy f*n vilken skit, lämna en droppe vatten fem minuter och du kan ge dig på att spånet svällt och färgen krackelerat. Så välj en bättre ytbehandling än "F20 Vit".
 
Vi hade ett Vedumkök i vår förra lägenhet. Helt okej men sämre kvalitet på hyllplanen än IKEA.
I köket innan (IKEA) hade vi ett gäng kokböcker på en 80 bred hylla i ett av överskåpen.
Detta under flera år och hyllan var helt intakt. När vi ställde kökböckerna på en 80 bred hylla i Vedumköket, bågnade hyllan direkt.
 
Hoppsan.
Känner igen det från hyreslägenheter man bott i.
Börjar förstå varför dom ger 25% :)

Då får det bli IKEA med målade luckor.
Nu har jag melamim-luckor som inte tål vatten alls.
 
Personligen har jag svårt att motivera mig att köpa något annat än IKEAs stommar och lådor. Skall du ha nått som är bättre får du räkna med minst dubbla pengen, antagligen det tredubbla och då gå på sicklade massivträstommar.

Problemet som finns med ikea är två, de har egna mått, så andras luckor passar inte.Och de har inte uddamått.

Så vill man ha nått som inte finns i sortimentet blir det svårt. Jag hade tur när jag byggde mitt nuvarande kök då de hade en massivträlucka i en stil jag och frun tyckte passade huset som då gick direkt till sprutlackering.

När det gäller uddaskåp mm så är det ju oftast så att det inte är jättesvårt att modifiera någon av deras stommar till något som funkar, men problemet kommer då med skåpluckan. Men med pengarna man sparar kan man ju gå till en finsnickare och få det löst.

Och det gäller även luckorna, finns ju firmor som inte gör något annat än anpassade utbytesluckor och där kanske man hittar nått som passar en bättre än IKEA-alternativet.

Jag älskar välgjort hantverk och kan tänka mig att betala extra för det, men när det handlar om standardprodukter så finns det inget skäl att inte gå på priset. Och att IKEAS spånskivor skulle vara sämre är nys, de har betydligt högre kontroll på sitt ingåenda material än de flesta andra eftersom de har egen spånskivefabrik.
 
robsarve skrev:
Och att IKEAS spånskivor skulle vara sämre är nys, de har betydligt högre kontroll på sitt ingåenda material än de flesta andra eftersom de har egen spånskivefabrik.

Jag är nog beredd att hålla med dig.
Fråga: Varför funkar inte andras luckor om det är samma mått? ett 60 brett skåp är väl lika hos alla?
 
Snailman
jag tippar att gångjärnen inte passar i sidled, då de har tjockare spånskiva i ikeas (de som vill använd tex ikeas lådor i andra fabrikat får ju lägga emellan brickor)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.