Då ser vi fram emot en snar recension utav dom nya funktionerna!

Kan vi få en liten recension kanske? Och en film hade ju inte varit dumt.... nyfiken på hur mycket dom låter och hur ”snabba” som är? :)

Är du nöjd?

Här kommer två filmer som visar hur två Move styr öppning/stängning och vridning av lamellgardiner.

Ljudet är inget som stör tycker jag, betänk att motor snurrar kanske under 10 sekunder.

Motorhastigheten är ställbar i appen, dock tycker jag inte där är så väldigt stor skillnad mellan högsta och lägsta fart. På filmerna körs motorerna med högsta fart.

Använder nu enbart tidsstyrningen. Där har jag haft lite problem. Ibland sker öppning/stängning på exakt tid, men ibland kan det ske flera timmar för tidigt/sent. Om det är ett lokalt fel återstår att se. Fick inget direkt svar från Teptron när jag frågade.

Möjlighet finns för aktivering av öppning/stängning även baserat på temperatur eller solnivå. Har ej provat dessa funktioner. Teptrons instruktioner på hemsidan och i appen lämnar mycket övrigt att önska. I princip har man ingen info om hur det fungerar och ska ställas in.

Appen tappar ibland kontakt med enheterna. Omstart av enhet och/eller tvångsnedstängning av app har löst detta problem.

Batterisymbolen som visas i appen, och som ska visa batteristatus/laddning/USB-anslutning verkar leva sitt eget liv. Får ej korrekt visning av status när enheterna är ansluta till en USB-nätdel. Ibland visas en "laddningsblixt" ibland ett "halvtomt batteri" (inga batteri används i mina enheter).

Priset för en Move ligger idag på 557 kr. Tycker nog att det är ett OK pris om man tänker på vad enheten klarar av när det gäller styrning och automatisering.

I pipeline ligger en ny Movez med både Bluetooth och Z-wave. Här ser det ut att godkännande och tester har dragit ut på tiden. Leverans är nu planerat till Q1 2018.

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
För det priset kan man kanske inte förvänta sig så mycket. Men dom funktioner dom valt att implementera i appen borde ju iaf fungera. :)
Får dom bara ordning på det så känns det ju som en produkt värd pengarna iaf!

Kan nu uppdatera att tidsstyrningen har fungerat helt perfekt den senaste veckan. Öppning och stängning sker på de inprogrammerade tiderna. Har svårt att se att det skulle vara ett handhavandeproblem då inställningen i appen är mycket enkel.
Kanske är det omprogrammering och omstart av enheten som har gjort att det nu fungerar who knows.

Fortsätter att uppdatera lite omkring Move.
Igår kom det en uppdatering till appen (Android), och nu fungerar det bra att överföra automatiseringsinställningarna varje gång. Tidigare fick man ofta ett felmeddelande.

Nu är det också en stor skillnad i hastighetsinställningarna för motorrotationen.

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Ännu en uppdatering. Efter har kört med automatiseringsfunktionerna under 3-4 månader nu får jag konstatera att grejorna inte är helt stabila. Tidsstyrningen kan slumpvis utebli vissa dagar, ibland öppnas gardinerna bara en bit, och den manuella styrningen slutar att fungera och förbindelsen till enheten upphör.
Omstart av enheten (strömlös) måste då ske.

Har försökt att testa temp/solstyrningen men den är i stort obegriplig, får inte motorerna att reagerar på solinstrålning på solpanelen.

Finns det några andra användare av Move här på forumet som kan ge sina synpunkter på grejorna?

Cheers för uppdateringen. Om du bara kör manuell styrning fungerar den bra då?
Har tänkt att beställa själv ett par motorer. Och fönsterna de ska sitta i sitter 2.6 meter upp till underkant fönster. Blir så meckigt om man behöver klättra upp och boota i tid och otid.

Både ja och nej, normalt fungerar den manuella styrningen via appen helt OK, men ibland, (för ofta enl. mig) så tappar appen kontakt med enheten och styrfunktionen upphör. Det går att återetablera kontakt med Move:en (utan omstart) men varje gång därefter man önskar styra gardinen så upphör förbindelsen.
Spänningsomstart är då nödvändig.

Jag har två enheter och båda uppvisar samma beteende.

E etompau skrev:
Ännu en uppdatering. .
Omstart av enheten (strömlös) måste då ske.
Tack för att du uppdaterar.

Måste du ta ut batterierna eller räcker det att dra ur usbladdaren (eller används usb istället för batteri?)

Har du provat att sätta någon timer som slår av/på uttaget varje dygn?

Hjälper det isåfall?

Enheten kan köras utan laddbara batterier och då räcker det att dra ut USB-kabeln för omstart.
Annars måste även batteripacken dras ut.
När enheten startas om så försvinner inprogrammerade automatiseringsinställningar så en timer skulle i mitt fall inte fungera.

Ok det låter som de borde förbättra funktionen så att bl a strömavbrott inte är en issue

Kanske är det hårdvaran som sätter denna begränsning. Tror att dom just nu har fullt upp med att få fram den nya Movez (Z-wave). Senaste lev.datum nu satt till 1:e juni.
Dock tycker jag att Bluetooth är en så pass etablerad teknik så det borde inte vara strul med detta, och att få ett program att styra en utgång på utsatt tid är ju inte direkt rocket science.
Mekaniken kan då vara en större utmaning imho.

Har du pratat med teptron själva om detta? Vad säger dom? Kanske kan du få dina enheter utbytta?

Jag har själv planer på att sätta dessa i vårt sovrum samt vardagsrum. Men det handlar ju om ca 12st enheter, så ett sådant strul är inte acceptabelt överhuvudtaget!

Stabilitet borde dom ju prioritera framför att ta fram en mer komplicerad produkt som dessutom ska funka med zwave!

Som du säger så är det inga rocket science produkter!

Japp, har framfört det vid två tillfälle. Har fått ett svar där man sa att det nog skulle lösas vid en framtida uppgradering.

Dom har nöjd kund-garanti där du kan testa grejorna under 30 dagar. Blir du inte nöjd kan du skicka tillbaka prylarna inom 30 dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.