har inte hunnit spela in nånting än efter att den kom, men jag ska göra några tester här i dagarna. Men rent spontant tyckte jag att signalen lät överlag renare. Det kan ju vara ren placebo så jag vågar inte säga att det är så innan jag testat. Och bruset som kommer och går gör det med ganska långa mellanrum så jag behöver nog en hel inspelningsdag för att säkerställa att det är borta.M Martin Lundmark skrev:Hej Niclas
Tack för respons.
Har du en DC (likströmskomponenter) i matningsspänningen till en transformator då stoppas likströmskomponenterna i transformatorn. Men det kan uppstå (o)ljud eftersom det blir en likströmskomponent i magnetiseringen av järnkärnan.
Om du ser detta på transformatorns sekundärsida (räknat i effektriktningen) så kan det vara rester (supratoner) från switchningen i en (eller i flera) nätdelar i din anläggning (anslutna till sekundärsidan). Med filter (t.ex. kondensatorer) kan nivån ofta minskas.
Oftast klarar ”vanlig” transforatorplåt inte av att transformera så höga frekvenser från primärsida till sekundärsida.
I ditt första inlägg skrev du ”Har problem med brus i inspelningar som kommer och går” har detta förändrats?
Du är inte den enda som har störningar i samband med musik
[länk]
ska testa att plugga ur annat än ljudkort och testa för det högfrekventa om det kan va någon av dc propparna som sitter i närheten? Om de sitter i en annan dosa men på samma fas kan det störa ändå? Och kan de på något vis störa via luften om dc-burkarna ligger bredvid varandra men är inkopplade på annat än transformatorn?
Hej NiclasNiclas Gustafsson skrev:
har inte hunnit spela in nånting än efter att den kom, men jag ska göra några tester här i dagarna. Men rent spontant tyckte jag att signalen lät överlag renare. Det kan ju vara ren placebo så jag vågar inte säga att det är så innan jag testat. Och bruset som kommer och går gör det med ganska långa mellanrum så jag behöver nog en hel inspelningsdag för att säkerställa att det är borta.
ska testa att plugga ur annat än ljudkort och testa för det högfrekventa om det kan va någon av dc propparna som sitter i närheten? Om de sitter i en annan dosa men på samma fas kan det störa ändå? Och kan de på något vis störa via luften om dc-burkarna ligger bredvid varandra men är inkopplade på annat än transformatorn?
Supratoner (det högfrekventa) söker sig där impedansen för dessa frekvenser är lägst. Så gör även likströmmen (DC-komponenter).
Supratoner som genereras i t.ex nätdelar på en fas i ditt hus, vandrar normalt inte mellan faserna om du inte kopplar lågohmiga ”bryggor” impedanser (t.ex. en kondensator) mellan faserna.
Kopplingen genom luften är dålig om det är avstånd mellan enheter.
Hej Niclas
DC (likströmskomponenter) i elsystemet är något som elnätsbolagen vill undvika. Vissa elapparater ”mår inte bra” av likström.
Om du hör ett tydligt ljud från transformatorn så kan du använda transformatorn för att försöka lära dig mer gällande när likströmskomponenter förekommer och om det är likadant med likströmskomponenter på alla tre faserna.
Vid tillfälle skulle du kunna flytta transformatorn till tre olika uttag, i ditt hus, som du vet matas från var sin fas.
Detta kan eventuellt hjälpa dig att hitta varifrån det kommer (hur och när det uppstår).
Jag kan tänka mig att fler är intresserade av dina rön.
DC (likströmskomponenter) i elsystemet är något som elnätsbolagen vill undvika. Vissa elapparater ”mår inte bra” av likström.
Om du hör ett tydligt ljud från transformatorn så kan du använda transformatorn för att försöka lära dig mer gällande när likströmskomponenter förekommer och om det är likadant med likströmskomponenter på alla tre faserna.
Vid tillfälle skulle du kunna flytta transformatorn till tre olika uttag, i ditt hus, som du vet matas från var sin fas.
Detta kan eventuellt hjälpa dig att hitta varifrån det kommer (hur och när det uppstår).
Jag kan tänka mig att fler är intresserade av dina rön.
har inte hunnit spela in nånting än efter att den kom, men jag ska göra några tester här i dagarna. Men rent spontant tyckte jag att signalen lät överlag renare. Det kan ju vara ren placebo så jag vågar inte säga att det är så innan jag testat. Och bruset som kommer och går gör det med ganska långa mellanrum så jag behöver nog en hel inspelningsdag för att säkerställa att det är borta.
Har nu varit på elfack-mässan i Göteborg och träffade bl.a. där några elektriker/elkraftingenjörer som talade om elkvalité-påverkan vid installation av solcellsanläggningar och elbilsladdning.
Vi kom då bl.a. in på hur det eventuellt stör känsliga installationer som ljudstudios.
Hur har det fungerat för dig?
Inga resultat än?
inga mätningar än. Alldeles för mycket jobb nu på vårkanten. Men dc offset är fullständigt borta och inspelningarna är märkbart renare/mindre brus.M Martin Lundmark skrev:Hej Niclas
Har nu varit på elfack-mässan i Göteborg och träffade bl.a. där några elektriker/elkraftingenjörer som talade om elkvalité-påverkan vid installation av solcellsanläggningar och elbilsladdning.
Vi kom då bl.a. in på hur det eventuellt stör känsliga installationer som ljudstudios.
Hur har det fungerat för dig?
Inga resultat än?![]()
Ska renovera och bygga in trafon i ett intilliggande rum nu i juni, eftersom den surrar en del. Den surrar inte mer än en gammal snurrande hårddisk, men man vänjer sig snabbt vid en knäpptyst studio!
Den löste iallafall mina problem fullständigt, oavsett vad som orsakade det. Frågade detta i ljudforum och fick en halv miljon olika svar ungefär.
spännande. Inte har du nån länk till föreläsningen? Eller något papper man kan läsa? Förstår ju inte sånt där men man kan ju försöka.
inga mätningar än. Alldeles för mycket jobb nu på vårkanten. Men dc offset är fullständigt borta och inspelningarna är märkbart renare/mindre brus.
Ska renovera och bygga in trafon i ett intilliggande rum nu i juni, eftersom den surrar en del. Den surrar inte mer än en gammal snurrande hårddisk, men man vänjer sig snabbt vid en knäpptyst studio!
Den löste iallafall mina problem fullständigt, oavsett vad som orsakade det. Frågade detta i ljudforum och fick en halv miljon olika svar ungefär.
spännande. Inte har du nån länk till föreläsningen? Eller något papper man kan läsa? Förstår ju inte sånt där men man kan ju försöka.![]()
Jag talade visserligen på onsdagen (10 maj) på Njurmedicinskt Vårmöte i Göteborg om minskning av läckströmmar vid dialys (hemdialys) med samma teknik (delad fas, balanserad spänningsmatning) där man önskar en läckström under 10 mikroampere, men den finns nog inte tillgänglig som inspelning.
Förekomsten av ”annat än 50 Hz” i elnäten verkar att öka, även om vi verkar begränsa utbredningen (generering) av övertoner (störningar upp till 2 kHz). Det verkar som om DC och switchbrus (supraharmonics 2–150 kHz) i stället ökar. Det är oroande eftersom vi har haft mer än 25 år på oss att införa begränsande normer gällande anslutna elapparater.
Som det ser ut idag så ökar anslutningen elapparater med switchteknik. Solcellsanläggningar och elbilsladdning kommer nog att fortsätta att anslutas i ett högt tempo och eftersom de är effektstarka så kan nivåerna av störningar snabbt öka i våra elnät.
Det är inte bara elabonnenter som har dålig kunskap om vad som sker. Signalerna från ett antal av de elkraftingenjörer och elektriker som jag träffade på (den samtidigt pågående) elfackmässan i Göteborg var att väldigt få i branschen kan elkvalité, EMC och EMI i tillräcklig omfattning.
Det verkar svårt att få fram budskap om vad som sker i tid, samhället verkar att vilja ”styra med släpvagnen” d.v.s. att vänta med att begränsa störningar till dess ”bägaren rinner över”. Tyvärr är det då svårt (dyrt) att åtgärda de utrustningar som redan är installerade.
För andra som har liknande bekymmer som du (har haft) så hoppas jag på fortsatt återkoppling om resultatet.
Jag har tyvärr inget skrivet som är ”lättsmält”, Jag har, sedan mer än 25 år, riktat mig åt forskare, ingenjörer, beslutsfattare etc. i ett försök att informera om vad som sker och vad vi borde göra, tyvärr går det sakta att nå fram.
Den första forskningsartikeln om ”brus i elnät” (HF switchbrus, idag även benämnt som supraharmonics) publicerades 1997 ”Increased pollution in the protective earth” på EPE-97 i Trondheim. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf
Om du tankar ned min lic. och min doktorsavhandling så kan du läsa ytterligare några av de artiklar som jag skrivit.
“High-Frequency Noise in Power Grids, Neutral and Protective Earth”
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf
“The Zone Concept Design of Low-Voltage Installations Considering the Spread of High Frequency Harmonics http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf
Klicka här för att svara