Man ska inte trycka in något rör innan man kapar det utan rören ska vara fixerade och tätade med manschetter innan kakelsättning. Sen när blandaren ska dit så kapar röris det som behövs och skruvar dit blandaren. Alltså inget petande på rören. Jag tvivlar på att det sitter manschetter på rören, därför så tror jag det kommer läcka så småning om efter som siliconet inte håller tätt i längden vilket folk inte fattar. Efter några år så spricker siliconet och sen börjar det läcka.i_j_h skrev:När han försökte laga läckaget såg jag att till at börja med stack slangen ut mindre än en halv cm från väggen. Han drog ut slangen med en tång, satte dit väggbrickan, och försökte få in den där lilla koppargrejen i slangen, men vattnet fortsatte att spruta efter att han var "klar". Då drog han ut slangen igen kanske till 2 cm och limmade den. Nu väntar han att limmet ska torka. Slangens mynning töjdes ut medan han drog så jag undrar nu om han nånsin kan lyckas att fixa vår dusch. När kan man bryta avtalet och slänga ut klåparen? Måste jag låta honom rätta till saker när jag ser hur dåligt resultatet är om han än lyckas?
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
OM det är rör i rör så är det ytteröret som är fixerat. Inneröret kan då rubbas. helt enl. instruktionerna.
En sak till brunpluggen är synlig, alltid när man borrar i kakel så ska man se till att pluggen kommer på insidan innanför tätskicktet och sedan fyller man upp med silicon ända upp. Tänk att så många rörisar har problem med detta. Dessutom så blir det lätt kakelsprängning när pluggen inte är innanför. För när klåpar röris kommer med sin feta montage skruv så spräcker han plattan, har varit med om det allt för många ggr.
Kolla konsumentverkets hemsida. Där står precis hur du gör för att reklamera jobbet och hur du ska göra med betalning etc. Solklart fall för reklamation och med tanke på att det handlar om badrum kan du mycket väl slippa betala helt.
Låter inte trevligt det där.
Tänk också på att alla badrumsarbeten ska ha 10 års garantier om jag förstått det hela rätt. Vet inte hur det fungerar dock, men se till att få det på papper innan du betalar någonting.
Vore ju trist att få massa fuktskador om några år bara för att han slarvat.
Hoppas det löser sig till slut.
Tänk också på att alla badrumsarbeten ska ha 10 års garantier om jag förstått det hela rätt. Vet inte hur det fungerar dock, men se till att få det på papper innan du betalar någonting.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Men herregud, stackars dig. Det ser ju verkligen inte klokt ut. Ta dit försäkringsbolaget och be dem se om de skulle betala vid en ev fuktskada.
Han är inte rörmokare... Det är klåparens mamma som äger företaget som har BKR-cert, men hon kan inget om badrumsrenovering. Hennes son påstår att han är plattläggare men det är andra utan behörighet som lägger kakel och klinker. Han själv fixar alla rör, avlopp, golvvärme, snickeri för väggen (delvis) osv. Det enda som en riktig elektriker får göra är inkopplingen av termostat och jordfelsbrytare. Ingen utbildad rörmokare har varit i vårt badrum.kakelmannen skrev:En sak till brunpluggen är synlig, alltid när man borrar i kakel så ska man se till att pluggen kommer på insidan innanför tätskicktet och sedan fyller man upp med silicon ända upp. Tänk att så många rörisar har problem med detta. Dessutom så blir det lätt kakelsprängning när pluggen inte är innanför. För när klåpar röris kommer med sin feta montage skruv så spräcker han plattan, har varit med om det allt för många ggr.
Det är det som är problemet med BKR certifikat och det är att det är företagsbaserat.
Vilket betyder att företagaren kan bestämma vem som helst som ska kunna få göra ett badrum.Även fast den personen inte har gått kursen!
Mvh
Vilket betyder att företagaren kan bestämma vem som helst som ska kunna få göra ett badrum.Även fast den personen inte har gått kursen!
Mvh
i_j_h skrev:Han är inte rörmokare... Det är klåparens mamma som äger företaget som har BKR-cert, men hon kan inget om badrumsrenovering. Hennes son påstår att han är plattläggare men det är andra utan behörighet som lägger kakel och klinker. Han själv fixar alla rör, avlopp, golvvärme, snickeri för väggen (delvis) osv. Det enda som en riktig elektriker får göra är inkopplingen av termostat och jordfelsbrytare. Ingen utbildad rörmokare har varit i vårt badrum.
Tack! Men om deras firma går i konkurs innan 10 år har gått har jag ingen nytta av garantin även om det står i avtalet.PeterD skrev:Låter inte trevligt det där.
Ni ser hur enkelt det är att få BKR - cert när morsan kan fixa etti_j_h skrev:Han är inte rörmokare... Det är klåparens mamma som äger företaget som har BKR-cert, men hon kan inget om badrumsrenovering. Hennes son påstår att han är plattläggare men det är andra utan behörighet som lägger kakel och klinker. Han själv fixar alla rör, avlopp, golvvärme, snickeri för väggen (delvis) osv. Det enda som en riktig elektriker får göra är inkopplingen av termostat och jordfelsbrytare. Ingen utbildad rörmokare har varit i vårt badrum.
Försäkringsbolaget skickar inte besiktningsman vid liknande fuskjobb, de gör bara skadebesiktning, har de sagt. De rekommenderar att jag reklamerar arbetet och tar kontakt med ARN.mirakelasta skrev:
Riktigt så funkar det inte, den personen måste ha behörighet annars gäller ingenting.bodyman29 skrev:
Det är inga svårigheter att gäspa sig igenom de där kurserna. Lägg ner skiten. Låt företagen göra ett praktiskt lämplighets test innan de blir godkänd som det är nu är det rena rama vuxen dagis.